نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون «انیمیشین ایران با شاهزاده روم فجر را غافلگیر می کند» ،«مذاکرات راهبردی ولایتی ـ پوتین درمسکو »،«پذیرش اهانت به پاسپورت ایرانی هزینه از آبروی ملت»،«قاچاقچی حرفه ای برای خودش مجلس ترحیم گرفت»،«معاون فرهنگی سپاه: 60 درصد مردم ماهواره می بینند»،«سرباز فراری های فوتبال باید شلاق بخورند» و «تأکید چندین باره تجدیدنظر طلبان بر دلزدگی از روحانی» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۶۵۳۴۹
تأکید چندین باره تجدیدنظر طلبان بر دلزدگی از روحانی

جوان:تأکید چندین باره تجدیدنظر طلبان بر دلزدگی از روحانی

کنگره حزب مردم‌سالاری نشان داد که انشقاق قابل پیش‌بینی دولت و تجدید نظرطلبان زودتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد، در حال روی دادن است. کنگره روز پنج‌شنبه حزب مردم‌سالاری که با حضور اعضای این حزب برگزار شد، علاوه بر اینکه ادامه‌ای بر کنگره‌های زنجیره‌ای تجدیدنظر‌طلبان طی ماه‌های گذشته با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی است، نشان‌دهنده اتفاق محتملی است که طی چند ماه گذشته صاحبنظران و مسئولان سیاسی آن را پیش‌بینی می‌کردند. انشقاق بین خط فکری دولت با موضوعیت اعتدال و تلاش تجدیدنظر‌طلبان برای حضور مستقل‌تر در عرصه سیاست نکته‌ای بود که بارها وقوع آن در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی شده بود و به نظر می‌رسد که حالا این پیش‌بینی به نقطه وقوع نزدیک شده است.

واقعیت امر اینجاست که در طول یک سال و نیم گذشته تجدید‌نظر‌طلبان از هیچ فرصتی برای گوشزد کردن این موضوع به دولت روحانی درباره اینکه اگر حمایت آنها نبود، او نیز در این منصب حضور نداشت، دریغ نکرده‌اند.
صرف‌نظر از اینکه اگر روحانی به این سمت نمی‌رسید، هم اکنون احزاب تجدیدنظر‌طلب در کجا بودند وضعیتی است که شاید تنها بتوان در عالم تحلیل‌های موهومی به آن پرداخت ولی هم اکنون که احزاب تجدیدنظر‌طلب فرصتی برای بازسازی خود به دست آوردند به این نکته رسیده‌اند که باید تخم‌مرغ‌های خود را از سبد دولت بردارند.
این راهبرد فعلی شاید از این جهت مورد توجه تجدیدنظر‌طلبان قرار گرفته که حل شدن به طور کامل در ایدئولوژی دولت سرنوشتی است که مورد نظر هیچ کدام از آنها نیست. تجدیدنظرطلبان ماهیت خود را فراتر از این می‌دانند که بخواهند خود را در مجموعه دولت تعریف کنند و در کنار این با توجه به جریان فعلی امور به شدت از این مسئله در هراس هستند که ناکارآمدی دولت در بهبود وضعیت اقتصادی به ضرر آنها در انتخابات تمام شود.
بنا‌بر‌این ادامه دادن استراتژی یکی به نعل و یکی به میخ درباره دولت روحانی ادامه خواهد داشت. تجدیدنظر‌طلبان از یک‌سو به دنبال نشان دادن این نکته هستند که حمایت آنان از دولت قاطع و تخلف‌ناپذیر است و از سوی دیگر می‌خواهند به این نکته برسند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماهیتی مستقل در انتخابات حضور یابند، ماهیتی که ضامن ادامه حضور آنها در فضای کشور است و البته سعید حجاریان که به نوعی تئوریسین این جریان محسوب می‌شود، بر این نکته تأکید کرده است.

روحانی رئیس‌جمهور شد اما آنطور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد نبود
شاید انعکاس این موضوع را بتوان به صراحت در سخنان موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم دید که دولت نهم را دولتی ایده‌آل در عرصه سیاسی برای اصلاح‌طلبان نمی‌داند.
دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم با بیان اینکه برخی گلایه دارند و ما هم گله‌مندیم به انتقاد از دولت پرداخت و تصریح کرد: آقای روحانی رئیس‌جمهور شد اما آنطور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد نبود و اگر ما ایشان را تقویت نمی‌کردیم و بزرگان ایشان را تأیید نمی‌کردند، نمی‌توانستیم به همین مقدار هم برسیم.
البته وی در سخنان خود باز هم بر این نکته تأکید کرد که مدیریت هاشمی رفسنجانی بود که انتخابات ریاست جمهوری را به نقطه مطلوب رساند.
وی افزود: آقای هاشمی می‌توانست پس از رد صلاحیت پرخاشگری، اظهار ناراحتی یا حداقل قهر کند اما او به بزرگان گفته بود بنده از آنهایی نیستم که از انقلاب قهر کنم.
موسوی‌تبریزی تأکید کرد: بنابراین دیدیم آقای هاشمی پس از رد صلاحیت آنچنان فضا را مدیریت کرد که اگر در کاندیداتوری باقی می‌ماند نمی‌توانست آنگونه مدیریت کند. البته موسوی‌تبریزی به صورت غیرمستقیم خواستار غنیمت دانستن فرصت از سوی اصلاح‌طلبان شد و گفت: باید نعمت‌هایی را که می‌توانستیم به دست آوریم اما به دست نیاورده‌ایم، بررسی کنیم و ببینیم چرا اینگونه بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته نیز که تحریم سیاسی انتخابات هیچ‌گاه به نقطه مطلوب خود نمی‌رسد، می‌افزاید: در سال 92 هیچ‌گاه تحریم انتخابات حرف ما نبوده و نخواهد بود چراکه راه عزت، اصلاحات و استقلال از طریق انتخابات به دست می‌آید.
مهر‌ه‌های سفید راه‌حلی که کامل نیست
نکته دیگری که بیش از همه در نشست پنج‌شنبه به چشم آمد، نگرانی تجدید‌نظر‌طلبان از نحوه تأیید صلاحیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتخابات آینده مجلس است.
تجدیدنظرطلبان همواره بحث احراز صلاحیت را به عنوان یک نکته بازدارنده در انتخابات مجلس در مقابل خود دیده‌اند و در دوره‌های مختلف نیز به مقابله با آن پرداخته‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین نمونه‌های چنین تهدیدی که منجر به اقداماتی از سوی تجدیدنظرطلبان نیز شده است، بحث انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی است.
پیش از انتخابات تجدیدنظرطلبان از طریق مجلس ششم تلاش می‌کردند تا به نوعی نظارت استصوابی شورای نگهبان قانون اساسی بر انتخابات مجلس حذف شود، با این حال به دلیل ماهیت غیرقانونی این لوایح چنین مصوباتی به مرحله اجرایی نرسید.
البته تجدیدنظرطلبان تلاش کرده‌اند که در دوره‌های مختلف با معرفی مهره‌های سفید به حل این مسئله بپردازند، اما با این حال این روش هیچ‌گاه مشکل حضور آنها را در انتخابات حل نکرده است.

اصلاح طلبان احراز صلاحیت را قبول ندارند
موسوی لاری نیز در بخشی از سخنان خود در این همایش به تلقی خود از نظارت استصوابی اشاره کرد و گفت: گاهی در تلقی از قوانین اشتباه رخ می‌دهد. به عنوان مثال در بحث انتخابات یکی از موضوعات این است که مقامات مسئول و ناظر باید احراز صلاحیت کاندیداها را انجام دهند یعنی از همان ابتدا با عینک بدبینی به همه نگاه کرده و یکی یکی افراد را از فیلتر عبور دهند که اصلاح‌طلبان این روش احراز صلاحیت را قبول ندارند.
وی ادامه داد: یک نگاه دیگر نیز می‌گوید هر کسی که قانون اساسی را قبول دارد و به انقلاب اسلامی ملتزم است، وارد شود و اگر شرایط را نداشت او را رد صلاحیت کنند و در این صورت ناظران مأمور می‌شوند که عدم‌صلاحیت افراد را بررسی کنند.

هجمه به نظارت استصوابی
در اجلاس حزب مردم‌سالاری انعکاس این نگرانی را به خوبی می‌توان در سخنان رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتمادملی دید که باز هم نظارت استصوابی را نقد می‌کندو آن را قابل قبول نمی‌داند.
منتجب‌نیا با بیان اینکه بیشتر مشکل ما به هیئت‌های نظارت برمی‌گردد، ادامه داد: اکثریت کسانی که رد صلاحیت شدند تنها با این جمله که «صلاحیت شما احراز نشد» رد می‌شوند و هیئت‌های نظارت پس از تأیید استعلام‌های چهار مرجع مشخص، می‌گویند که برای ما ثابت نشده که شما آدم خوبی هستید؛ این حرف درست نیست و من به عنوان یک حقوقدان و استاد دانشگاه این را غیرشرعی و غیرحقوقی می‌دانم که اصل را بر فساد بگذاریم مگر اینکه برای چند نفر مخصوص صلاحیت احراز شود.
وی موضوع تأیید صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان را «حربه‌ای به دست برخی آقایان» خواند و افزود: مجلس باید این مسئله را بررسی کند و برای یک بار هم که شده ریشه این تناقض را دربیاورد تا حیثیت افراد زیر سؤال نرود. قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث وزارت کشور نیز می‌پردازد و خواستار رسیدگی به این مسئله می‌شود. وی می‌گوید: هیچ‌کس روی این مسئله بحث ندارد که باید فیلتری در انتخابات برای تأیید صلاحیت افراد وجود داشته باشد. ولی باید قانون حاکم باشد یا سلیقه اشخاص مخصوصی که وظیفه نظارت بر عهده دارند؟
وی ادامه داد: ما در دولت‌های مختلف مشکل نظارت را داشتیم ولی در دوره گذشته از مجریان انتخابات به ناظران شکایت می‌بردیم چون تنگ‌نظری در اجرا بیشتر وجود داشت و هیئت‌های اجرایی منتخب معتمدین مردم نبودند بلکه منتصب بودند.
حالا سؤال اینجاست که آیا این صحبت آقای منتجب‌نیا نباید به عنوان نوعی مداخله در امور اجرایی انتخابات تعبیر شود؟

شمشیر دولبه همکاری با دولت
همایش مردم‌سالاری نشان داد که همچنان در تجدید نظرطلبان بر پاشنه سابق می‌چرخد که مهم‌ترین آن عبور از صافی شورای نگهبان قانون اساسی است.
به نظر می‌رسد با توجه به سوابق بسیاری از اعضای این گروه، دغدغه چنین فیلتری به عنوان یک موضوع مهم برای آنها درآمده است که باید برای آن فکری کرد. همچنین رابطه با دولت و دودلی در نحوه همراهی با آن نکته‌ای بود که باز هم فکر تجدیدنظرطلبان را به خود مشغول کرده است. همراهی با دولت می‌تواند برای آنان یک شمشیر دو لبه باشد؛ شمشیری که باید از هم اکنون فکری به حال آن بکنند.

جوان

-تأکید چندین باره تجدیدنظرطلبان بر دلزدگی از روحانی
-انیمیشین ایران با شاهزاده روم فجر را غافلگیر می کند
-پیمان استراتژیک روی میز ایران و روسیه
-گام اول کنگره آمریکا برای نابودی توافق ژنو

خراسان

-دفاع عارف از دولت و تهدید کواکبیان به ارائه لیست جداگانه
-آه ای خواهر امام غریب خراسان همه محزون غم شماییم
-مذاکرات راهبردی ولایتی ـ پوتین درمسکو
-حبیبی برای مردم

کیهان

-کودتای ملک سلمان کامل شد برکناری گسترده مقامات سابق عربستان
-برای مبارزه با فساد، افراد فاسد را برکنار کنید
-پذیرش اهانت به پاسپورت ایرانی هزینه از آبروی ملت
-اسرائیل از لانه عنکبوت هم سست‌تر است

جام جم

-همه چیز درباره فیلم های جشنواره های فجر
-قاچاقچی حرفه ای برای خودش مجلس ترحیم گرفت
-بی مهری به رسانه ملی در بودجه 94
-زندگی در خوزستان متوقف شد

آرمان

-علی مطهری در کنگره حزب مردم سالاری:برخی می خواهند هاشمی و ناطق را از قطار انقلاب پیاده کنند
-معاون فرهنگی سپاه: 60 درصد مردم ماهواره می بینند
-فاز سوم یارانه ها سال 94 اجرا نمی شود
-توزیع سبد چهارم غذایی در شب عید

شرق

-معاون پارلمان رییس جمهوری:نام شجریان را گفته هایم حذف کردند
-اتحاد اصلاح طلبان علیه فرصت طلبان
-3 سناریو در صورت شکست مذاکرات
-خون ایرانی و لبنانی به هم آمیخته است

قانون

-سرباز فراری های فوتبال باید شلاق بخورند
-افشاگری جدید رفیقدوست علیه زنجانی
-دامان مجلس از فساد دور باد!
-جهان، مهمان ایران می شود

اسرار

-اصلاح طلبان وفادارترین قشر به ارزش های انقلاب
-نمی گذاریم کنسرت ها و فیلم ها و فیلم های مجوزدار دچار حاشیه شوند
-توقف واردات بنزین از سال 94
-احتمال توافق هسته ای تا پایان سال

اطلاعات

-ایران و حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی موضع واحد دارند
-مجید انصاری:پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار اشتباه است
-ما در حوزه فرهنگ و هنر جهانی هستیم

اعتماد

-سید حسن نصرالله:پاسخ هر تروری را می د هیم
-بغض ها و گلایه های مطهری
-ولایتی پیام بر تهران برای مسکو
-مرد حلقه ها

افکار

-هشدار دموکراتیک به نتانیاهو درباره سخنرانی اش در کنگره آمریکا
-فرمان بانک مرکزی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد
-ده فروردین، زمان رسیدن به توافق در کلیات
-شبح داعش بر فراز صحرای سینا

ایران

-نجات نظام آموزشی از سیاست زدگی و جناح گرایی
-اوباما:برای توافق با ایران نیاز به مجوز کنگره ندارم
-پیشنهاد غافلگیرانه کی روش
-24 فیلم در کمین سیمرغ

جمهوری اسلامی

-دکتر علی مطهری:متاسفانه به جای وحدت دنبال طرد افراد هستیم و دایره انقلاب را محدود می کنیم
-وزیر نفت:تکمیل 3 فاز پارس جنوبی در مراحل نهایی است
-تغییرات گسترده در ساختار حکومتی عربستان
کنگره سراسری شهدای دانشجو و طلبه در ملایر برگزار شد

حمایت

-سناریوی هسته ای سنا تهدید مذاکرات برای امتیاز گیری از ایران !
-رسیدگی به 15 میلیون پرونده از سوی دستگاه قضا در سال گذشته
-دود آزادسازی قیمت خودرو در چشم مردم

راه مردم

-رییس جمهور:با فساد در ورزش مبارزه می کنیم
-پاتوق نشینی در تهران از گذشته تا امروز
-انهدام باند ده نفره سارقان خشن پایتخت

رسالت

-عراقچی:هرچه به جزئیات نزدیک تر می شویم اختلاف نظرها بیشتر می شود
-بازی های گرسنه در کمین کبوترهای ناتوان
-مسئولان برای حقوق اقتصاد مقاومتی چه کردند؟

رویش ملت

-درخواست وزیر بهداشت از قوه قضائیه درباره پالم
-ده فروردین، زمان رسیدن به توافق در کلیات
-پاسخ ما و حزب الله یکی است
-مشاجرات تازه ایران وانگلیس

سیاست روز

-سرلشگر جعفری:پاسخ ایران وحزب الله یکی است
-دیپلماسی عقب گرد!
-چرم:کار بدون حاشیه !

عصر ایرانیان

-رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد: ساخت وپاخت برای واگذاری پتروشیمی ها به خواص
-قاضی پور:اتاق فکر رییس جمهور در پی استیضاح وزیر صنعت است
-توفان خاک در اهواز / نفس خوزستان گرفت
-تلاش برای تخریب وزیر بهداشت

دنیای اقتصاد

-حصر نقدینگی در ساختمان
-پنج ضلعی ابهام تالار شیشه ای
-خانه تکانی درباره سعودی ها
-پیام ویژه روحانی به پوتین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها