فعال شدن هیات «تثبیت قیمت‌ها» در دولت یازدهم

ضوابط قیمت‌گذاری کالاها تغییر می‌کند

اختلاف جدید خودروسازان و شورای رقابت

بازار خودرو انحصاری است یا رقابتی

در حالی که با نزدیک شدن به پایان سال، تقاضا برای خودرو افزایش یافته و بازار آن گرم شده است، دور جدیدی از اختلافات بر سر قیمت‌گذاری خودرو میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و دولت شکل گرفته است.
کد خبر: ۷۶۵۳۴۷
بازار خودرو انحصاری است یا رقابتی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، این اختلافات تداعی‌کننده اختلافات گذشته بر سر قیمت‌گذاری خودروست.

این در حالی است که اختلاف میان شورای رقابت و دولت در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود؛ چراکه از یک‌سو شورای رقابت بر اصرار به انحصاری بودن بازار خودرو و لزوم ورود و قیمت‌گذاری آن تاکید می‌کند و از سوی دیگر دولت و خودروسازان زیر بار این امر نمی‌روند.

اکنون نیز آن بازی به گونه‌ای دیگر در حال تکرار است. در یک‌سوی ماجرا وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان قرار دارند که معتقدند بازار خودرو انحصاری نیست و قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد شده و به بازار واگذار شود و در سوی دیگر نیز شورای رقابت است که می‌گوید چون بیش از 80 درصد بازار خودروی ایران در دست ایران‌ خودرو و سایپاست، این بازار انحصاری است و قیمت‌گذاری خودروهای پرتقاضا باید توسط شورای رقابت انجام شود.

شعله این اختلافات از زمان قیمت‌گذاری خودروی دنا آغاز شد. آنجا که شورای رقابت سرانجام حرف خود را برای قیمت این خودرو برکرسی نشاند و ایران‌خودرو را وادار به تمکین کرد، اما بلافاصله وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در پی گرفتن اختیار قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت و سپردن مجدد آن به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده است که عملا به معنای انحلال شورای رقابت است.

ظاهرا نشانه‌های این اختلاف بیشتر قابل مشاهده است و طرفین به نامه‌نگاری در این خصوص نیز روی آورده‌اند.

در این راستا دیروز معاون وزیر صنعت، از تلاش این وزارتخانه برای خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خبر داد و گفت: برای تسریع در این امر، وزیر صنعت دو نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای اقتصاد ارسال کرده است.

محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با مهر از ارسال دو نامه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خودرو از جمله کالاهای انحصاری نیست و با توجه به وجود تولیدکنندگان بسیار، این کالا باید از شمول انحصار خارج شده و در خارج از شورای رقابت، قیمت‌گذاری شود. به همین دلیل، دو نامه از سوی وزیر به معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شده است.

وی اظهار کرد: وزارت صنعت پیش از این نیز نامه‌ای به شورای اقتصاد ارسال کرده بود، اما پاسخ مشخصی دریافت نشد، به همین دلیل اکنون نامه دیگری هم به سازمان مدیریت و هم به شورای اقتصاد ارسال شده است که به پیوست آن، گزارش مفصل ده‌بندی از دلایل وزارت صنعت برای این درخواست ارسال شده است.

شیوا: بازار خودرو همچنان انحصاری است

در همین حال، رییس شورای رقابت با بیان این‌که وضع بازار خودرو نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته و خودرو همچنان کالای انحصاری است، گفت: فقط با تغییر قانون وظیفه شورای رقابت تغییر می‌کند.

رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با موضوعات مطرح شده مبنی بر خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت اظهار کرد: شورای رقابت موظف است براساس قانون در بازار کالاهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمت‌گذاری آنها را انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که برهمین اساس شورای رقابت اقدام به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو کرده است، افزود: این وظیفه فقط با تغییر قانون از سوی نمایندگان مجلس از شورای رقابت سلب خواهد شد.

شیوا اضافه کرد: وضع بازار خودرو نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است؛ به نحوی که خودور همچنان کالای انحصاری محسوب شده و باید از سوی شورا قیمت‌گذاری شود.

رییس شورای رقابت گفت: شورا درصدد است بازار خودروهای وارداتی را هم بررسی و اگر انحصاری را در آن مشاهده کرد، اقدام به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری کند.

وی با اعلام این‌که هفته آینده، شورای رقابت نتایج بررسی وضع بازار خودروهای وارداتی را اعلام خواهد کرد، اظهار کرد: اگر انحصاری بودن بازارخودروهای وارداتی محرز شود، ما به این بازار ورود پیدا خواهیم کرد.

گروه اقتصاد - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها