میزان ریزگردها در شهر اهواز به حدود 66 برابر حد مجاز رسید

زندگی در خوزستان متوقف شد

زندگی در خوزستان فلج شده، اگر تصورش برایتان ممکن نیست، فقط به این اعداد توجه کنید: دستگاه سنجش آلودگی محیط‌زیست استان خوزستان امکان سنجش غلظت گرد و غبار بیش از ده هزار میکروگرم بر مترمکعب را ندارد، در حالی که عصر پنجشنبه میزان ریزگردها در شهر اهواز به بیش از ده هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی حدود 66 برابر حد مجاز رسید.
کد خبر: ۷۶۵۲۸۳
زندگی در خوزستان متوقف شد

این یعنی همان خبرهایی که از شهروندان خوزستانی به گوش می‌رسید، یعنی چشم چشم را نمی‌بیند، نفس کشیدن در هوای آزاد یعنی طعم و مزه خاک را در دهان چشیدن و این‌که روی همه چیز لایه‌ای از خاک کشیده شده است.

سه‌شنبه هفته گذشته، روز اول آلوده شدن هوای خوزستان بود که پیش‌بینی می‌شد تا آخر هفته ادامه پیدا کند، اما افزایش این آلودگی خصوصا در روز پنجشنبه سبب نگرانی شهروندان این استان بویژه در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دشت آزادگان شده است.

بر همین اساس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان اعلام کرد: دستگاه سنجش آلودگی محیط‌زیست به دلیل غلظت بالای گردو‌غبار قادر به نشان دادن میزان غلظت آلودگی هوا و ریزگردها نیست. احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تاکنون اهواز با این میزان گرد و غبار در هوا مواجه نشده و میزان گرد و غبار هوای این شهرستان بیش از ده هزار میکروگرم گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: دستگاه سنجش آلودگی محیط‌زیست استان رقمی بالای ده هزار میکروگرم ندارد و قادر نیست بدرستی میزان غلظت گرد و غبار را نشان دهد.

او افزود: شعاع دید در اهواز بسیار کاهش یافته و باعث شده است شهروندان به دلیل شرایط بسیار نامناسب هوا خانه‌نشین شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند در فضای آزاد تردد نداشته باشند.

پنج شهرستان اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دشت آزادگان استان خوزستان دچار گرد و غبار شدند که اهواز بالاترین میزان آلودگی را تا 70 برابر حدمجاز تجربه کرده است. پدیده گرد و خاک طی چند روز اخیر میزان دید افقی را در شهرهای اهواز و آبادان به کمتر از 300 متر رسانده و موجب توقف فعالیت فرودگاه‌های بین‌المللی این دو شهر شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به این‌که دید پروازی در این منطقه به زیر صد کیلومتر رسیده، گفت: این در حالی است که فاصله استاندارد برای پرواز در دید 400 کیلومتر و برای نشستن در دید 80 کیلومتر است. کورش بهادری افزود: انتظار داریم این وضع با وقوع بارش‌های پراکنده در شمال استان در روزهای آینده کاهش یابد.

به گزارش مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست کشور، در چند روز گذشته علاوه بر هوای اهواز، هوای کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد و اصفهان نیز ناسالم بوده است. این مرکز پیشنهاد کرد افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، سالمندان و کودکان، فعالیت‌های طولانی یا خیلی سنگین در خارج از منزل را کاهش دهند.

آلودگی هوا در استان خوزستان به تعطیلی مدارس در روزهای آخر هفته گذشته منجر شده و براساس گزارش‌های رسیده، مراکز خرید در شهرهای استان به شکل نیمه‌تعطیل درآمده است.کورش بهادری ، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز به جام جم گفت: برای روز شنبه نیز همه مقاطع تحصیلی در شهرهای آلوده تعطیل خواهد بود، اما پیش بینی می‌شود از امروز با تغییر جهت جریان باد از میزان ریزگردها در خوزستان کاسته شود.

دکتر سیدیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیزاز شهروندان خوزستانی خواسته است در این وضع افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی هستند و افراد مسن و کودکان و زنان باردار باید در خانه بمانند و فعالیت‌های فیزیکی خود را در محیط‌های خارج از منزل به حداقل برسانند.

منشا گردوغبار خوزستان مشخص است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تدوین برنامه ملی مبارزه با ریزگردها براساس شاخص‌ها و مقطع استانی خبر داد.

معصومه ابتکار در حاشیه نشست با مدیران منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کانون‌های انتشار گردوغبار در استان خوزستان شناسایی شده و برنامه خاص مبارزه با آن در این استان در دست تدوین است.

وی گفت: به دلیل اجرای طرح‌های اکتشاف نفت طی سال‌های گذشته در منطقه هورالعظیم برخلاف ضوابط ارزیابی زیست‌محیطی، بخش‌هایی از این تالاب خشک و این منطقه به کانون انتشار گردوغبار تبدیل شد. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: با هماهنگی وزارت نفت، دایک‌های(آب بند) نصب شده بر هورالعظیم که مانع ورود آب به این تالاب می‌شد، از ماه گذشته برداشته شده و مساحتی حدود 140 هزار هکتار از تالاب‌های منطقه تا سال آینده آبگیری می‌شود.

ابتکار با اشاره به منشا ریزگردهای کشور از عراق و گفت‌وگو با مقامات این کشور یادآور شد : به لحاظ شرایط خاص این کشور، این برنامه‌ها به تعویق افتاد، ولی بتازگی نشستی با وزیر امور آب عراق برگزار و دغدغه‌های ایران در این خصوص اعلام شد.

وی گفت: قرار است بزودی نشست مشترکی در نجف‌اشرف با طرف عراقی و حضور نمایندگان ایران برگزار شود که در این جلسه نیز پیگیر موضوع گردوغبار خواهیم بود.

امام جمعه اهواز:عزم جدی برای رفع معضل ریزگردها

امام جمعه موقت اهواز نیز با اشاره به وقوع ریزگرد در شهرهای خوزستان گفت: ریزگرد‌ها زندگی مردم را مختل کرده و این مشکل نیازمند عزم جدی مسئولان استانی و کشوری است. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، با اشاره به وقوع ریزگرد در شهرهای خوزستان اظهار کرد: ریزگرد‌ها زندگی مردم را مختل کرده و حل این مشکل نیازمند عزم جدی مسئولان استانی و کشوری است.

جمعه بهتر از پنجشنبه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره میزان آلودگی هوا در روز جمعه گفت: میزان گرد و غبار شهر اهواز ظهر دیروز جمعه 3912 میکروگرم بر مترمکعب بود که 26 برابر حد مجاز است.وی افزود: بالاترین میزان آلودگی اهواز ساعت 15 جمعه 4390 میکروگرم بر مترمکعب بود.

وی با اشاره به این‌که پدیده گرد و غبار رو به کاهش است، افزود: میزان گرد و غبار در آبادان 225، اندیمشک 127، سوسنگرد 767، امیدیه 654، بهبهان 589، گتوند 166 و شوش 460 میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است.به گفته لاهیجان‌زاده، میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب است.

دزفولی‌ها هم خانه‌نشین شدند

بروز پدیده ریزگردها و تشدید آلودگی هوا در روز جمعه، مردم دزفول را از پارک‌ها و ساحل رودخانه دز فراری داد.به گزارش ایرنا، این پدیده که روز پنجشنبه منطقه شمال استان خوزستان را فراگرفت و میزان آلودگی را تا بیش از 30 برابر حد مجاز رساند، عصر جمعه ادامه یافت.بسیاری از شهروندان که روز گذشته برای تفریح به بوستان‌ها، ساحل رودخانه دز و نیز پارک‌های جنگلی اطراف شهر دزفول رفته بودند، به دنبال وقوع پدیده ریزگردها و وزش باد و گرد و خاک، ناچار راهی خانه‌های خود شدند.آلودگی هوا در دزفول موجب کاهش شعاع دید به کمتر از 800 متر شده است.

توقف شاخص هوای تهران در شرایط ناسالم

شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران دیروز به عدد 108 رسید و کیفیت هوای پایتخت هم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت، به همین دلیل هوای تهران با وجود بارش باران ناسالم ماند.

این در حالی است که با توجه به این‌که روز گذشته تعطیل بود و امروز فعالیت در کلانشهر تهران دوباره از سر گرفته می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد آلودگی هوا دوباره به اوج برسد. به گزارش نسیم، چهارشنبه گذشته شاخص آلودگی روی عدد 132 قرار داشت؛ صبح پنجشنبه این شاخص به عدد 104 رسید و دیروز نیز شاخص آلودگی هوا عدد 108 را نشان می‌داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها