رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر (ص) گفت: این کشورها با حذف مبدأ فقط به آزادی بیان توجه دارند و دچار خصوصیت‌های حیوانی شده‌اند به‌طوری که در غرب دموکراسی دارای رشد حیوانی است.
کد خبر: ۷۶۴۹۳۶
دموکراسی در غرب دارای رشد حیوانی است

علی لاریجانی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در کنگره شهدای ملایر در سینما فرهنگیان این شهرستان با اشاره به اهمیت موضوع جهاد و شهادت در سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی سوالاتی را مطرح کردند تا مسلمانان واقعی تراز زندگی خود را براساس الگوی زیستی مناسبی تدوین کنند.

لاریجانی افزود: در این سبک زندگی مولفه‌های اثربخش در بهره‌مندی از زندگی آبرومند تعریف شده است و با وجودی که مقالات و تحقیقات بسیاری درباره سبک زندگی ارائه شده اما مسلمانان راه سعادتمند زیستن را گم کردند.

وی با بیان اینکه سعادتمند زیستن زندگی فردی انسان را تکامل می‌بخشد، گفت: این سعادت از یک مجموعه خصوصیات معنوی بهره‌مند است و این ویژگی‌های انسانی در تفکر اسلامی به صورت بالقوه است که باید به بالفعل برسد تا رشد معنوی و مادی حاصل شود.

لاریجانی تصریح کرد: کشورهای بسیاری از تک بعدی زیستن و تمرکز بر رشد مادی آسیب‌های فراوانی دیدند و دچار سردرگمی شدند. سعادت در تفکر اسلامی محور رشد فردی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه شهادت به‌عنوان مشخصه اصلی سبک زندگی اسلامی باید موردتوجه قرار گیرد افزود: اگر زندگی خود را با سیره اولیای الهی تطبیق ندهیم از زندگی سعادتمند بهره‌مند نمی‌شویم.

رئیس مجلس علم‌آموزی و تکامل اخلاقی را از سنت‌های مورد تأکید اسلام برشمرد و گفت: ائمه اطهار (ع) برای تزکیه نفس انسان‌ها آمدند تا آن‌ها از زندگی سعادتمند بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی عنوان کرد: شهدا در طریق علم و دانش گام برداشتند و راه مجاهدت را برای تزکیه نفس در پیش گرفتند.

رئیس مجلس افزود: اکثر شهدا قشر جوانی بودند که باوجود اینکه تجربه زیادی در زندگی خود نداشتند ملکوتی فکر کردند و به مردم تذکراتی در وصایای خود یادآوری کردند.

وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی مردم را به مسیر حقیقت مجاهدت سوق می‌دهند بیان کرد: شهدا بهترین سبک زندگی را برای خود ترسیم کردند و لباس علم و مجاهدت را بر تن کرده و در مسیر سعادت گام برداشتند.

لاریجانی علم و مجاهدت را دو گام اصلی در سبک زندگی برشمرد و گفت: الگوی سبک زندگی منتهی به سعادت می‌شود که بر پایه علم محوری و اخلاق محوری باشد و توسعه‌ای که بر اساس علم باشد و بدون محدودیت پیش برود سعادتمندی را به همراه دارد.

وی با اشاره به مشکلات توسعه تک‌بعدی در زندگی امروز تصریح کرد: در دنیای مدرنیته امروز به‌ویژه در کشورهای اروپایی انسان تک‌بعدی رشد کرده و به دیگر ابعاد شخصیتی آن‌ها توجه نمی‌شود درحالی‌که رهبر معظم انقلاب تأکید بر انتخاب الگوی بومی در زندگی دارد تا از گذشتگان خود الگوی صحیح زندگی را برداشت کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: جامعه‌ای پویا است که آزادی فکر و رقابت در خلاقیت داشته باشد و از طرفی خداوند به بشر حق آزادی داده است اما مسیر استفاده از این حق را نیز تعیین کرده است.

وی با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر (ص) گفت: این کشورها با حذف مبدأ فقط به آزادی بیان توجه دارند و دچار خصوصیت‌های حیوانی شده‌اند به‌طوری که در غرب دموکراسی دارای رشد حیوانی است.

لاریجانی بابیان اینکه در تفکر اسلامی آزادی فکر برای ارتقای انسان‌ها لحاظ شده است افزود: آزادی بیان در اسلام چارچوب مشخص دارد به‌طوری‌که در تفکر اسلامی آزادی بیان و فکر زمینه پیشرفت انسان‌ها را فراهم می‌کند.

وی بابیان اینکه در سبک زندگی اسلامی باید به گرایش معنوی و پیشرفت معنوی توجه کرد گفت: یکی از محورهایی که در گرایش معنوی موردتوجه است روحیه جهادی است.

لاریجانی بیان کرد: فرد مجاهد همیشه آمادگی و حب جهاد در دل آن‌ها وجود دارد و با گسترش نفسیات و با گذشت از آن به کمال معنوی می‌رسد.

رئیس مجلس تصریح کرد: مسیری که در انقلاب اسلامی طی شد و امام (ره) راه آن را برای جوانان باز کرد موضوع جهاد و جهادگری در سبک زندگی مورد توجه است و در این راستا شهدا راه اصلی زندگی را درک کردند تا راهی که انقلاب به‌عنوان راه سعادت معرفی کرده با گسترش علم افروزی و معنویت‌گرایی برجسته شود.

وی با اشاره به ویژگی روحانیت شیعه گفت: روحانیون محور شکل‌گیری انقلاب اسلامی بودند و با استقلال خود در کنار مردم زندگی کردند و همگام با مردم اهل مجاهدات هستند.

لاریجانی روحانیت را محور مشورت مردم برای پیدا کردن راه صحیح دانست و افزود: روحانیون با سختی زندگی می‌کنند و باوجود اینکه 30 هزار میلیارد تومان برای آموزش‌وپرورش اعتبار می‌گذاریم اما برای سیستم روحانیت اعتباری نمی‌گذاریم و این نشان از اشکال در سیستم ما دارد.

وی با اشاره به کمبود منابع آب در کشور عنوان کرد: کشاورزان باید از تسهیلات آبیاری تحت‌فشار که 85 درصد از آن توسط دولت پرداخت می‌شود استفاده کنند تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بهینه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها