میثم موسایی اقتصاددان گفت: مشکل اصلی ما این است که گاهی به این دلیل که نمی‌توانیم مسائل داخلی خود را حل کنیم، فکر می‌کنیم عوامل بیرونی می‌تواند برای ما معجزه‌ای رقم بزند.
کد خبر: ۷۶۴۵۴۴
لغو همه تحریم‌ها هم مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که گاهی به این دلیل که نمی توانیم مسائل داخلی خود را حل کنیم فکر می‌کنیم عوامل بیرونی می‌تواند برای ما معجزه‌ای را رقم بزند گفت: ما این فرض را می‌کنیم که همین الان مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد یعنی اعلام کنند که توافق بین ایران و 6 کشور قدرتمند دنیا اتفاق افتاده است، در این زمان باید از خود بپرسیم که مفاد این توافق چه خواهد بود؟

میثم موسایی تأکید کرد: به طور قطع آن‌ها در این توافق از ما می‌خواهند که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای را از این هم که هست محدودتر کنیم، دلیل این گفته من هم این است که اگر آن‌ها چنین تقاضایی نداشتند که تا به امروز توافق حاصل شده بود. از طرف دیگر ما نیز انتظار خواهیم داشت که آن‌ها تحریم‌ها را به یکباره از بین ببرند اما این اتفاق نیز صورت نمی گیرد زیرا همه تحریم‌ها در دست کشورهای مذاکر کننده قرار ندارد.

وی افزود: بنابراین حذف یکباره تحریم ممکن نیست و برخی از تحریم‌ها که کنگره تصویب کرده است به راحتی از بین نمی رود. به غیر از این در کل، خواسته آن‌ها هم این نیست که این فشارهایی را که از طریق تحریم بر ما تحمیل کرده اند را رها کنند. بنابراین به طور قطع این موضوع در کوتاه مدت تأثیری بر اقتصاد کشور ما نخواهد داشت.

موسایی با بیان این مطلب که عمده ترین تحریمی که ما هم اکنون دچارش هستیم تحریم نفتی و تحریم مربوط به نقل و انتقال پول و مسائل بانکی است به نسیم گفت: حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد آن‌ها به این راحتی از این دو تحریم دست برنمی‌دارند به خصوص تحریم مسائل بانکی. برای فروش نفت در حال حاضر سهمیه‌ای تعیین شده و ما نمی‌توانیم نفت خود را بیش از آن به فروش برسانیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از تحریم‌ها که باید برداشته شود همین موضوع فروش سهمیه ای نفت است گفت: در صورتی که حتی اگر این اتفاق هم صورت بگیرد و تحریم سهمیه فروش نفت نیز برداشته شود ما خودمان به خاطر مشکلات فنی نمی توانیم این کار را انجام دهیم زیرا اگر سهمیه بیشتری را به فروش برسانیم قیمت نفت از این هم بیشتر کاهش می‌یابد زیرا مازاد نفت در بازار وجود دارد.

وی توضیح داد: از طرفی تا زمانی که دسته اول تحریم‌ها باقی است، حتی اگر صادرات نفت برای ایران آزاد شود و محدودیت هم نداشته باشد و قیمت هم کاهش پیدا نکند با تمام این فرض‌‌ها باز هم نقل و انتقال ارز در شرایط فعلی برای ایران ممکن نیست، بنابراین پولی هم که از فروش نفت به دست بیاید پولش وارد ایران نمی‌شود. با تمام این توضیحات می‌توان دریافت که اگر حتی تحریم‌ها هم برداشته شود مشکلات اقتصادی کشور به این راحتی از بین نمی‌رود.

وی تأکید کرد: بزرگترین مشکلات اقتصادی ما نداشتن رشد و بیکاری است، نداشتن بهره‌وری، پایین بودن سطح پس انداز، پایین بودن سطح درآمد مردم و تورم بالا نیز از دیگر مشکلات اقتصادی کشور است و عمده دلایل این مشکلات نیز دلایلی داخلی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تا زمانی که مشکل تولید که مشکلی ساختاری است حل نشود و تازمانی که ساختار دولت اصلاح نشود این مشکلات باقی می ماند.بنابراین انتظار بیش از حد به نتایج این مذاکرات یک نتایج غیرمنطقی است. در ضمن بر اساس اطلاعات این توافقات به راحتی صورت نمی گیرد.

وی گفت: سه حالت در این رابطه ممکن است صورت بگیرد سناریوی اول این است که این توافق صورت بگیرد که نتیجه آن همین مواردی است که به آن اشاره کردم، سناریوی دوم این است که کلا توافقی صورت نگیرد که این هم برای اقتصاد ما و هم برای کشورهایی که مذاکره می‌کنند در واقع به معنی فاجعه است مخصوصا به ضرر دموکرات‌ها در آمریکاست و احتمالا ریاست جمهوری را هم از دست خواهند داد.

موسایی تصریح کرد: این وضعیت بلاتکلیفی برای آن ها بیشتر مفید است اما حالتی که برای ما مفید است این خواهد بود که بتوانیم بیشترین رفع تحریم ها را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این که در رابطه با رشد 4 درصدی در نیمه دوم سال جاری چه نظری دارند گفت: این رشد نمی تواند به این شکل وجود داشته باشد این شاید درصدی نتیجه خطای آماری بوده باشد زیرا باید بهره ری در نیروی کار و سرمایه داشته باشیم اما هیچ کدام اتفاق نیفتاده و فضای کسب و کار هم بهتر نشده است. زیرا عملا برای کشوری که درصد بیکاری در آن بالاست شاهد اتفاق خاصی نیستیم. بنابراین در اقتصاد کشوری اگر بیکاری پنهان آن بالا باشد حتی اگر رشد کمی نیز صورت بگیرد این رشد برای مردم آن کشور ملموس نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها