موزه فلسطین وابسته به فرهنگستان هنر ایران، از هفته گذشته میزبان نمایشگاه خوشنویسی «ارمغان نی» شده است که مجموعه‌ای از 48 اثر هنرمند اهل قزوین، محمدحسن دانشگرنژاد را دربر می‌گیرد؛ نمایشگاهی که تا یازدهم بهمن ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۶۲۸۶۷
فرهنگستان هنر و چند نمایشگاه خوشنویسی

نمایشگاه خوشنویسی ارمغان نی آثاری با شیوه نستعلیق و خط ـ نقاشی را به نمایش می‌گذارد که در آنها شیوه خاص دانشگرنژاد را می‌توان مشاهده کرد. تمامی آثار نمایشگاه با قلم بزرگ به همراه تذهیب به نمایش درآمده‌اند و در برخی از این آثار از طلا استفاده شده است، همچنین 11 اثر در میان آثار نمایشگاه با شیوه خط ـ نقاشی خلق شده‌ است. خط پرکرشمه این هنرمند در این مجموعه که محتوای آن آیات قرآنی، اشعار عرفانی حافظ، صائب تبریزی و شعرای معاصر را در بر می‌گیرد، با شیوه‌های نوین خوشنویسی تلفیق شده و مضامینی ادبی و دینی را به تصویر کشیده است.

از نکات قابل توجه نمایشگاه ترکیب قوی تابلوهای نمایشگاه است که چیدمانی زیبا و قابل تامل را مقابل تماشای مخاطب قرار می‌دهد. محتوای عارفانه این آثار فضای نمایشگاه را تحت تاثیر قرار داده است و او را به لحظه‌ای تفکر دعوت می‌کند. از این نظر می‌توان گفت تابلوهای به نمایش درآمده درست به هدف می‌زنند و تصویر نوشته‌های آراسته به خط و رنگ تا مدت‌ها در ذهن تماشاگران ثبت می‌شود. در میان آثار چند تابلو بیش از همه جلب توجه می‌کند، سوره حمد که به خط تزئینی کوفی به سبک ایرانی نوشته شده و مذهب به طلای ناب است، اثری در ابعاد بزرگ که مزین به نادعلی است و همچنین اثری در ابعاد 100 در 70 سانتی‌متر که به شعری از خواجوی کرمانی اختصاص داده شده است. دانشگرنژاد درباره آثار این نمایشگاه می‌گوید: «این مجموعه منتخبی از آثارم در ده سال اخیر است که از میان بیش از 300 اثر گزیده و برخی از آنها نیز امسال خلق شده‌اند.» علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 18 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10 تا 15 به غیر از روزهای تعطیل به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، تقاطع بزرگمهر، موزه فلسطین مراجعه کنند.

فرهنگستان هنر این روزها در گالری‌های خود میزبان دو نمایشگاه بزرگ دیگر خوشنویسی هم هست، نمایشگاه خوشنویسی ارمغان نی در حالی برگزار می‌شود که دو نمایشگاه خوشنویسی «سروهای همراه» با هدف بزرگداشت استاد غلامحسین امیرخانی شامل 200 اثر نفیس از خوشنویسان برجسته و «جشنواره خوشنویسی استان کردستان» با 280 اثر از خوشنویسان برتر استان کردستان در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. مجری طرح جشنواره خوشنویسی استان‌ها، ستاد اقوام نهاد ریاست جمهوری است و این نمایشگاه‌ها قرار است در فرهنگستان هنر که پیشنهاددهنده این رویداد بوده، برپا شود. البته اولویت در این جشنواره با استان‌های محروم خواهد بود تا تعامل میان این هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی در سطح وسیع‌تری روی دهد.

گفتنی است، برپایی این جشنواره استانی زیر نظر هیات علمی متشکل از استاد ایرج نعیمایی، دکتر قلیچ‌خانی و استاد کاوه تیموری خواهد بود.

دبیر اجرایی بخش کردستان، باتوجه به پیشینه بلند استان کردستان در هنر خوشنویسی که به حدود 900 سال پیش باز‌می‌گردد، می‌گوید: «به دلیل پتانسیل بالای استان کردستان، به‌عنوان اولین استان برای این جشنواره انتخاب شده‌ایم.» تعداد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز قابل توجه است. رویا هاشمی در این‌باره نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «در این نمایشگاه حدود 280 اثر به نمایش درآمده‌ است که امکان برگزاری این نمایشگاه در استان کردستان وجود نداشت، زیرا در استان فقط دو نگارخانه پردیس سینمایی سنندج و نگارخانه وزارت ارشاد وجود دارند که هرکدام فقط گنجایش نمایش 50 تا 60 تابلو را دارند.» البته با تمام این تفاسیر، هنوز هیچ بودجه دولتی برای برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته نشده است. هاشمی می‌گوید: «بودجه این نمایشگاه به صورت استانی تامین شده است و استانداری، شهرداری و حوزه هنری کردستان و همچنین شورای شهر سنندج اهتمام ویژه‌ای برای برگزاری آن داشته‌اند.»

در حاشیه این نمایشگاه کارگاهی با حضور استاد یادگار خیام نیز برگزار خواهد شد، خیام از پژوهشگران خط نستعلیق و ساکن مریوان است که آثاری از او نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. از نکات جالب این نمایشگاه که برای اولین بار با چنین وسعتی در تهران برگزار می‌شود، نمایش آثاری از ملاحسن حزین کردستانی و امیرالکتاب از صاحبان سبک در خوشنویسی دوران قاجار است که برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همچنین آثاری از مرحوم احمد حواری نسب (مشهور به ابوسعید)، مرحوم مهدی کمال کردستانی، مرحوم ایازی و رشید شیخ‌الاسلامی در این بخش به نمایش درآمده‌اند.

مرضیه قزوینی‌نژاد ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها