صلح و دوستی عنوان مناسبی است؟ شاید این پرسش برای شما زمانی که به افتتاحیه یک نمایشگاه نگارگری می‌روید، پیش آید. به هر حال، صلح و دوستی عنوان نمایشگاه گروهی است در کاخ موزه نیاوران که 120 اثر تذهیب و نگارگری ایرانی از دو استاد این عرصه، یعنی مصطفی و علیرضا آقامیری و همچنین 55 نفر از شاگردان آنها را به معرض نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۷۶۲۸۶۶
نگارگری «صلح و دوستی» در نیاوران

مصطفی آقامیری که خود حدود 40 اثر در این نمایشگاه دارد، درباره برگزاری نمایشگاه صلح و دوستی می‌گوید: «یکی از رویکردهای پیش روی ما این است که حاصل کار سالانه خود را در قالب یک نمایشگاه عرضه کنیم. امسال برخلاف سال‌های گذشته که در کشورهای دیگر نمایشگاه برگزار می‌کردیم، این توفیق حاصل شد که در کشور خودمان نمایشگاه را برپا کنیم.

به گفته او، آثار این نمایشگاه‌ به رشته‌های تذهیب، گل و مرغ، طراحی فرش و نگارگری اختصاص دارد. او درباره انتخاب عنوان صلح و دوستی نیز می‌گوید: «ما همواره این مفاهیم را فرای مرزهای بین‌المللی جستجو می‌کنیم، در حالی دوستی و عشق باید در تمام مراحل و مقاطع زندگی ما جاری باشد.» آقامیری این بیت از حافظ را؛ «بیدلی در همه احوال خدا با او بود ‌/‌ او نمی‌دیدش و از دور خدایا می‌کرد» شاهد می‌گیرد و بیان می‌کند: «حکایت ما نیز چنین است. برای هر ارتباط و تعاملی در زندگی نیاز به عشق و دوستی است، از رابطه یک زن و شوهر بگیرید تا ارتباط با همکار تا عشق نباشد این روابط حاصلی نخواهد داشت. اگر به تمام افراد موفق ماندگار تاریخ نگاه کنیم، می‌بینیم آنها به کار و هنر خود عشق می‌ورزیدند که در نهایت ماندگار شده‌اند.» او اشاره می‌کند بر این اساس تصمیم به انتخاب عنوان صلح و دوستی برای این نمایشگاه گرفته شد.

آقامیری دانش‌آموخته رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشدش را در رشته هنرهای اصیل ایرانی در سال 86 کسب کرده است. او فعالیت‌های هنری‌اش را از سال 64 آغاز کرده که حاصل تلاش‌های او و خانواده‌اش در موسسه نگاره پارسیان متبلور شده است. آقامیری که تدریس در دانشگاه، کتاب‌آرایی قرآن‌های نفیس و کتاب‌های قدیمی، طراحی فرش و قالی‌های نفیس ابریشمی و همچنین فرش‌های ماشینی، برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی، داوری مسابقات و جشنواره هنری و... را در کارنامه خود دارد، ‌به دو دهه حضور این موسسه در عرصه فرهنگ و هنر ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «نگاره پارسیان موضوع فعالیت خود را تلاش در راستای ارائه و اغنای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی قرار داده و در طول این سال‌ها توانسته شرایط مناسبی را برای رشد و شکوفایی استعداد هنرمندان بیشماری در عرصه هنرهای سنتی ایرانی فراهم آورد.»

فعالیت این موسسه در ابتدا توسط آقامیری از شهر تهران آغاز شد و در طول زمان به دیگر مناطق کشور ازجمله شهرستان‌های کرج، اصفهان، همدان، گلستان و... گسترش پیدا کرد. آقامیری می‌گوید: «نگاره پارسیان دو رویکرد هنری و صنعتی را در فعالیت‌های فنی خود در نظر گرفته است. در بخش هنری، هنردوستان ما به یادگیری و ممارست هنر کتابت شامل زرنگاره (تذهیب)، نگارگری (مینیاتور)، گل و مرغ، تشعیر و... می‌پردازند. بخش صنعتی به مدیریت سارا میرنظامی نیز در تلفیقی از هنر و صنعت به طراحی فرش اختصاص دارد.

نمایشگاه صلح و دوستی که از بیست و پنجم دی‌ در کاخ‌ موزه نیاوران آغاز شده به مدت یک ماه برپا خواهد بود. در کنار این نمایشگاه کارگاه آموزشی تذهیب و نگارگری ایرانی برای کودکان نیز برگزار خواهد شد. این کارگاه آموزشی به همت هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه گروهی صلح و دوستی و با هدف آشنایی و شناخت هرچه بیشتر آینده‌سازان کشورمان با هنرهای اصیل ایرانی ـ اسلامی اجرا می‌شود.

در این کارگاه آموزشی، کودکان پس از بازدید از نمایشگاه با اصول اولیه تذهیب و نگارگری ایرانی توسط مربیان کارگاه‌ها آشنا شده و برداشت خود از نمایشگاه را در قالب نگارگری (نقاشی ایرانی) به تصویر می‌کشند.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها