بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ناچار شد سخنرانی خود را در کنگره آمریکا که قرار بود روز 11 فوریه (22 بهمن 1393) ایراد شود به زمان دیگری موکول کند؛ سخنرانی که گفته می شود ضد ایرانی است و با دعوت رییس مجلس نمایندگان آمریکا چند ساعت بعد از تهدید اوباما به وتوی هر گونه تحریم جدید علیه ایران در کنگره آمریکا سازماندهی شده بود.
کد خبر: ۷۶۲۵۷۹
چرا کاخ سفید سخنرانی نتانیاهو را لغو کرد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سی ان ان، جان بونر رییس مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: موعد سخنرانی بنیامین نتانیاهو به ابتدای سوم ماه مارس (دوازدهم اسفندماه) و همزمان با حضور او در کنفرانس کمیته امور مشترک آمریکا و اسرائیل (آیپک) در واشنگتن موکول شد.

برخی منابع در کنگره آمریکا روز چهارشنبه به سی ان ان گفته بودند که نتانیاهو دعوت جان بونر رییس مجلس نمایندگان آمریکا را برای ایراد سخنانی در روز 11 فوریه در باره برنامه هسته ای ایران در کنگره امریکا پذیرفته است اما گویا این دعوت با واکنش های انتقادی در دولت آمریکا روبرو شد.

خروج نتانیاهو از عرف دیپلماتیک

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: روش اتخاذی نتانیاهو برای سخنرانی مقابل کنگره آمریکا «خارج از عرف رایج دیپلماتیک» است زیرا نخست وزیر اسرائیل باید برای سفر به آمریکا با دولت رییس جمهور آن یعنی باراک اوباما هماهنگی کند.

گزارش رسانه های آمریکایی حکایت از آن دارد که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با این دعوت از بنیامین نتانیاهو از سوی رییس مجلس نمایندگان آمریکا و «نه کانال های دیپلماتیک رسمی» ابراز شگفتی کرده اما آنگونه که رادیو اسرائیل گزارش داد، گفته است که «آقای نتانیاهو هر وقت تمایل داشته باشد به آمریکا دعوت می شود تا سخنرانی خود را ایراد کند.»

دعوت بونر از نتانیاهو چند ساعت بعد از سخنرانی سالانه اخیر رییس جمهور آمریکا در نشست کنگره با عنوان «وضعیت اتحاد» انجام شد؛ سخنرانی ای که در آن باراک اوباما هشدار داد اعمال تحریم های جدید علیه ایران به معنای شکست دیپلماسی و دور شدن آمریکا از متحدان خود خواهد بود و تهدید کرد که این تحریم ها را وتو خواهد کرد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا نگران تاثیر بازیگران میانی توافق هسته ای مانند تل آویو و اخلالگری جدی آنها در روند توافق احتمالی است؛ اگر چه آمریکا بارها اذعان کرده است توافقی را امضا نخواهد کرد که در تضاد با منافع رژیم صهیونیستی باشد.

رسانه های صهیونیستی تاکنون خبری درباره به تاخیر افتادن سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا نداده اند اما روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که یولی آدلشتاین رییس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از دعوت نتانیاهو به وسیله جان بونر برای ادای سخنرانی در کنگره در 11 فوریه (موعد اعلامی اولیه) استقبال کرده است.

آدلشتاین افزوده است: دعوت از نتانیاهو پیش از اتخاذ تصمیم در آمریکا پیرامون توافق هسته ای با ایران در راستای تامین منافع امنیتی- سیاسی اسرائیل است.

استفاده تبلیغاتی داخلی نتانیاهو از تریبون کنگره آمریکا

اما ظاهرا دعوت نشدن نتانیاهو از کانال های رسمی، تنها دلیل اعلامی دولت آمریکا برای مخالفت با سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نبود. گفته می شود یکی دیگر از دلایل مخالفت با سخنرانی نتانیاهو مسائل داخلی این رژیم و استفاده تبلیغاتی نتانیاهو از این موضوع در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام است.

موعد جدید سفر عادی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای شرکت در نشست سالانه لابی آیپک نیز سوم مارس (12 اسفند) دو هفته پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و آغاز تلاش های رسمی برای تشکیل ائتلاف جدید حکومتی در این رژیم پس از فروپاشی کابینه نتانیاهو است.

اگرچه همواره نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستهای سالانه آیپک شرکت می کند اما با توجه به درپیش بودن انتخابات یادشده، هنوز معلوم نیست آیا دولت امریکا تاریخ جدید سفر او را تایید خواهد کرد یا خیر.

باراک اوباما با نتانیاهو دیدار نمی کند

در همین حال، روز پنجشنبه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت باراک اوباما قصد ندارد از بنیامین نتانیاهو حتی در سفر ماه مارس وی به آمریکا استقبالی به عمل آورد.

برنادت میهان تصریح کرد: بر اساس عرفی که از دیرباز شناخته شده است و طبق هنجارهای رایج، قرار نیست ما با روسا یا نامزدهای انتخاباتی که بناست در آینده نزدیک در انتخابات مشارکت کنند، دیداری داشته باشیم و این بدان خاطر است که از تاثیر دیدار (با رییس جمهور امریکا) بر فرآیند دموکراتیک پیش روی آن دولت اجتناب کنیم.

اگر چه آمریکا همواره خود را ملزم به تضمین امنیت رژیم صهیونیستی می داند و عملکرد همه دولت های آمریکا حاکی از این التزام بوده است، اما مخالفت دولت باراک اوباما با سخنرانی نتانیاهو به هر دلیلی که باشد می تواند از بروز اختلافات در لایه های سیاستگذاری و اجرایی امریکا در باره نحوه تعامل با تل آویو در پرونده های حساس و سرنوشت ساز سیاست خارجی واشنگتن و همچنین هزینه تراشی این رژیم برای کاخ سفید حکایت کند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها