رسانه های رژیم صهیونیستی دیروز و امروز را به بحث درباره احتمالات ممکن پیرامون واکنش های آینده حزب الله لبنان به حملات موشکی اخیر اسرائیل به قنیطره سوریه اختصاص دادند؛ حمله ای که به شهادت 11 تن از اعضای حزب الله منجر شد. همزمان، تدابیر شدیدی در ارتش اسرائیل در جهت آمادگی برای پاسخ احتمالی مقاومت اتخاذ و شهرک نشینان صهیونیست از نزدیک شدن به مرزها منع شده اند.
کد خبر: ۷۶۱۷۴۱
نگاه های نگران اسرائیل به واکنش احتمالی حزب الله

پس از حمله موشکی روز یکشنبه بالگرد صهیونیستی به قنیطره سوریه، ارتش صهیونیستی در منطقه جولان و کشتزارهای اشغالی شبعا به حالت آماده باش کامل در آمده است و هواپیماهای جنگنده و شناسایی بدون خلبان آن بر فراز منطقه در حال گشت زنی هوایی هستند ؛ حمله ای که به شهادت 11 تن از اعضای حزب الله منجر شد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، الکس فیشمن تحلیلگر نظامی این روزنامه نوشت: هرکس طرح عملیات ترور جولان را ریخته باشد در رویایش نیز چنین موفقیتی را تصور نمی کرده است. با دو موشک سه پرنده شکار شدند؛ یکی از فرماندهان سوری، یکی از نمادهای حزب الله (شهید جهاد مغنیه) و یکی از ژنرال های ایرانی (سردار محمد علی الله دادی). به بیان دیگر هر سه محور ضد اسرائیلی ایران، سوریه و حزب الله ضربه دردناکی را متحمل شدند.

تحلیلگر نظامی صهیونیست: یک جای کار می لنگد

فیشمن افزود: تعجبی نیست اگر تردید کنیم که مجریان این عملیات نمی دانستند چه کسانی در کاروان حزب الله حضور داشتند. احتمالا آنها برای قتل جهاد مغنیه فرمانده حزب الله در منطقه جولان و معاونان او برنامه ریزی کرده بودند و حقیقتا نمی توان مطمئن بود که آنها از وجود یک ژنرال ایرانی بلندپایه سپاه پاسداران در این کاروان خبر داشتند.

فیشمن سپس به همین موضوع (بی اطلاعی احتمالی از حجم خسارت به محور مقاومت) استناد می کند تا بگوید: در واقع امیدواریم که برنامه ریزان این حمله از حضور این افراد بی اطلاع بوده باشند در غیر این صورت و در نگاهی راهبردی یک جای کار خواهد لنگید.

اشاره این تحلیل گر صهیونیست به جنونی است که اسرائیل در این باره مرتکب شده و اینکه این موضوع، هزینه های سنگین راهبردی روی دست تل آویو خواهد گذاشت.

طوفان در راه است

تحلیلگر اسرائیلی تصریح می کند: ظاهرا برنامه ریزی انجام شده برای یک حمله تاکتیکی در مرزها برای به شکست کشاندن تهاجم احتمالی مقاومت بوده است اما نتیجه خیلی ناراحت کننده تر از سطح برنامه ریزی بود. این فقط اسرائیل نیست که سکوت اختیار کرده بلکه وزارتخانه های خارجی سایر کشورها (غربی ها) نیز ساکت مانده اند! همه در حال حاضر خم شده اند تا سر خود را برای عبور از یک طوفان در ماسه ها فرو برند؛ طوفانی که احتمالا از ایران، سوریه یا حزب الله یا هر سه جبهه بر خواهد خاست و همه امیدوارند کوتاه و زودگذر باشد.

فیشمن بر این باور است که اعلام رسمی ایران برای تشییع جنازه شهدای این عملیات از جمله جهاد مغنیه به معنای پیامی برای افکار عمومی منطقه ای و جهانی با این مضمون است که «ما قصد واکنش داریم...» و در چنین حالتی همه بازیگران تجمیع قوا خواهند کرد و به حالت آماده باش در خواهند آمد؛ از ارتش لبنان تا نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در جنوب لبنان و ارتش اسرائیل در شمال.

یدیعوت آحارونوت: دینامیک حزب الله می گوید هوشیار باشیم

یدیعوت آحارانوت در گزارش خود می افزاید: هر کس دینامیک منطقه ای حزب الله را بشناسد و از قدرت انتقام گیری آن با خبر باشد باید در این باره کاملا هوشیار باشد... باید بدانیم که واکنش سید حسن نصرالله در نهایت آنگونه که به نظر می رسد کاملا متفاوت از همیشه و دردناک خواهد بود.

این گزارش می افزاید: ترس اصلی در اسرائیل این است که گام هایی از این دست (ترورهای اخیر فرماندهان مقاومت) ممکن است اسرائیل را به شرایط سختی مبتلا کند و واکنش هایی را برانگیزد که تل آویو مایل به آن نباشد.

این روزنامه افزود: احتمال وقوع جنگ در جبهه شمالی وجود دارد و این بار دیگر شبیه عملیات تابستان گذشته علیه غزه نخواهد بود.

سید حسن نصرالله به دنبال معادله بازدارنده جدید است

یدیعوت آحارونوت نوشت: سوال حساس تر «زمان واکنش حزب الله» است. درست است که حزب الله در پی تشدیدی تنش نیست اما از اظهارات اخیر سید حسن نصرالله چنین بر می آید که او می خواهد توازن بازدارنده جدیدی را با اسرائیل رقم بزند. این بدان معناست که چند هفته بعد تله های انفجاری در نزدیک مرزهای اسرائیل و سوریه یا در مرزارع شبعا در مرزهای لبنان ( در مسیر عبور گشتی های صهیونیستی) کار گذاشته خواهد شد. یک احتمال دیگر این است که موشک ها به سوی شهرک های اسرائیلی در جولان شلیک شوند یا موشک های ضد تانک ارتش اسرائیل را هدف قرار دهند؛ با این وجود احتمال انجام عملیات در خارج از آن و علیه اهداف بیرون از خاک آن نیز وجود دارد.

تلاش برای جدا کردن حساب ژنرال های ایرانی از اعضای حزب الله!

رادیو رژیم صهیونیستی اما به نقل از عاموس یادلین ژنرال صهیونیست در واکنش به اینکه یکی از سرداران ایرانی در کاروان حزب الله بوده است گزارش داد: ما به کارت شناسایی کسانی که امنیت اسرائیل را به خطر می اندازند نگاه نمی کنیم... وی مدعی شد که از جزئیات حادثه خبر ندارد اما تصریح کرد: در اینگونه موارد ما باید به فکر راهکارهای جایگزینی بیفتیم که خطر اقدام را در صورت کسب اطلاعاتی درباره وجود ژنرال های ایرانی برطرف کند.

این اظهارات صهیونیست ها در عین حال که نشان دهنده هراس آنها از واکنش احتمالی دردناک ایران به حملاتی از این دست است تلاشی برای تخفیف جرم صهیونیست ها با جدا کردن حساب مقامات حزب الله از شخصیت های نظامی ایرانی نیز تلقی می شود.

یادلین می افزاید: احتمال این وجود دارد که حزب الله ، عملیات انتقامی خود را در نقطه ای دور از مرزهای لبنان انجام دهد اما این حمله احتمالا در آینده نزدیک نخواهد بود.

سوال این است: حمله حزب الله چه زمان، چگونه و کجا؟

کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد: سوال اصلی این نیست که آیا حزب الله به این حمله پاسخ خواهد داد یا نه! بلکه سوال این است: حزب الله چه زمان، چگونه و کجا این عملیات را پاسخ خواهد داد؟

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد که نیروهای امنیتی با تمام توان خود در داخل و خارج به حالت آماده باش درآمده است تا در مقابل هر گونه عملیات انتقامی بایستد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد: این حمله به قنیطره از قواعد درگیری متداول بین اسرائیل و حزب الله پایش را فراتر گذاشته است... ما اکنون قواعد جدیدی را از درگیری شاهدیم و طرف مقابل (حزب الله) حالا حساب بازی دارد که تلاش می کند با تسویه حسابی جدی آن را ببندد.

هاآرتص: حزب الله خود را ملزم به پاسخ می بیند

روزنامه صهیوینیستی هاآرتص نیز به نقل از منابع امنیتی آورده است: این حادثه (هجوم به کاروان حزب الله) می تواند اوضاع امنیتی را در شمال به هم بریزد و آثار این عملیات دارای ابعاد گسترده ای خواهد بود. حزب الله در این حمله یک چالش طلبی آشکار دید و خود را ملزم می بیند که واکنشی درخور داشته باشد زیرا نمی خواهد در نظر طرفداران خود ضعیف جلوه کند.

هاآرتص افزود: اما واکنش حزب الله به زمان مناسب موکول خواهد شد؛ زمانی که شرایط آن مهیا باشد که منافع اسرائیل را در خارج هدف قرار دهد یا عملیات مشابهی را در جولان انجام دهد، شاید هم عملیات بزرگی در مرزهای لبنان علیه اهداف اسرائیلی یا حتی در مرکز اسرائیل.

معاریو: دیگر کار از ارزیابی هزینه-فایده حمله گذشته است

روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی نیز می نویسد: دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم بدانیم آیا واقعا حمله به جولان ارزش آن را داشت که جنگ جدیدی را به راه اندازد یا نه و پاسخ به این سوال را بعد از واکنش حزب الله باید داد.

معاریو توضیح داد: با این وجود به نظر می رسد که حزب الله نمی خواهد جوابی فوری به این حمله بدهد و همه احتمال ها را با دقت بررسی خواهد کرد. همچنین بعید به نظر می رسد که حزب الله بخواهد در مرزهای لبنان دست به اقدام تلافی جویانه بزند زیرا نگرانی از ورود به جنگی تمام عیار وجود خواهد داشت هر چند این گزینه هم تا حدی محتمل است؛ بنا براین احتمال معقول، واکنش از داخل سوریه است؛ پرتاب موشک به شهرک های اسرائیلی، شلیک به یگان های اسرائیلی در جولان یا کاشت بمب های جاده ای و....

روزنامه صهیونیستی در پایان می نویسد: امیدواریم بعد از به هم خوردن قواعد درگیری، ان کسی که تصمیم به حمله می گیرد پشیمان نشود و مشخص نشود که تصمیم ماجراجویانه ای گرفته است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ائلاعات
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۰
طوری غافلگیرخواهندشدكه خودشونم فكرشو نخواهندكرد
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
۰
۰
اسراییل را یك باره كارش را باید تمام كرد.و قبله مسلمین باید همین الان آزاد شود. فرصت خوبی است. اگه اسراییل از بین برود. عرب ها هم تابع ایران خواهند بود و آمریكا وانگلیس از خاور میانه مثل روباه سوخته برای همیشه خواهند رفت و ایران از لحاظ اقتصادی حرف اول را در خاورمیانه خواهد زد. قدرت منطقه دست آریایی ها خواهد بود.روح شهیدان شادو یادشان گرامی.وراهشان پر رهرو.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها