لاریجانی در دیدار با رییس و معاونین تامین اجتماعی:

هیچ بنگاه دولتی سود قابل توجهی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت جدی از حوزه تولید از آسیب پذیری اقتصاد کشور خواهد کاست.
کد خبر: ۷۶۱۶۳۹
حمایت از تولید عامل کاهش آسیب‌پذیری حوزه اقتصاد است

علی لاریجانی امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار دهکده تخصصی انرژی و فرآورده‌های ساوالان تصریح کرد: مهمترین مسئله کشور در وضعیت کنونی رونق بخشی به تولید است و نباید اسناد بالا دستی زمینه انباشت برخی از قوانین و مقرراتی را فراهم آورد که ذهن‌ها متفرق شود.

وی با تاکید بر توجه به محور تولید در کشور، افزود: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه ششم توسعه در این زمینه گام‌های جدی برمی‌داریم تا تولید محوریت حرکت کشور در توسعه پایدار باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فضای داخلی و بیرونی کشور می‌طلبد که ما به صورت جدی تصمیم بگیریم و از عنصر اصلی که همان رونق تولید و اشتغال است حمایت جدی داشته باشیم.

وی معتقد است حوزه آسیب‌پذیر کشور اقتصاد است که در راستای رفع این آسیب باید از رونق تولید حمایت جدی شود و بتوانیم بیش از هر زمان دیگر حرکت‌هایمان را مورد تقویت و حمایت قرار دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های نادرست از سوی مدیریت‌ها و برخی فشارهای بیرونی زمینه آسیب‌پذیری اقتصاد ما را فراهم کرد، افزود: علاج کار در این زمینه حمایت از تولید است.

وی با بیان اینکه محور و اساس کار در کشور باید اهتمام جدی به تولید باشد و سایر حوزه‌ها حول و حوش آن توسعه پیدا کند، گفت: بیش از یک دهه است که ما اصل و موتور محرکه را اقتصاد مقاومتی و برون‌گرا قرار دادیم تا مشکلات و نارسایی‌مان برطرف شود که در بودجه سال ۹۴ تمام تلاش در همکاری با دولت در این است تا بودجه جاری کشور از اتکا به نفت خارج شود.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی، باید از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت کاسته شود چرا که هنر نیست که منابع نفتی را به حوزه هزینه‌های جاری اختصاص دهیم.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه باید منابع درآمدی کشور افزایش یافته و تنگناها برطرف شود، گفت: در حوزه حمایت از تولید و رونق این بخش حمایت‌ها و تشویق‌های خوبی انجام نشده به طوری که ما در بودجه سال آینده تلاشمان بر این است تا صنایع و امر تولید به عنوان یک سرمایه اساسی مورد توجه قرار گیرد.

حمایت از صادرات در اقتصاد برون گرا

رییس مجلس شورای اسلامی با اذعان به ضرورت حمایت از سرمایه گذاران؛ یکی از مشوق‌های اصلی و پشتیبان در تولید را رونق بخشی به صادرات و ایجاد تشویق‌های لازم در این زمینه بیان کرد و افزود: ما در اقتصاد برون‌گرا باید به صادرات در کنار تولید به عنوان بخش پشتیبان توجه کنیم.

به گفته لاریجانی، در بودجه سال ۹۴ با وجود مشکلاتی که کشور از لحاظ منابع درآمدی دارد سعی بر این است تا با همکاری دولت یک گام اساسی در مسیر خوداتکایی کشور به منابع غیرنفتی برداریم تا وابستگی ما به بودجه نفتی کمتر شود.

وی معتقد است هنر آن نیست که با منابع نفتی بخواهیم کشورمان را مدیریت کنیم بلکه باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سیاست‌های آن را ابلاغ کرده‌اند حرکت راستین در مسیر توسعه پایدار داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه کشورمان از مزیت بسیار برجسته‌ای در صنعت نفت و گاز برخوردار است٬ افزود: توجه ویژه به این بخش می‌تواند توسعه متوازن را رقم بزند و زمینه حرکتی مناسب و مطلوب را فراهم سازد.

ضرورت توسعه متوازن امکانات استان ها

رییس قوه مقننه همچنین با تاکید به اینکه در توسعه متوازن استان‌های مختلف کشور در گذشته کارهایی انجام شده اما کافی به نظر نمی‌رسد، گفت: پروژه‌های که امروز در اردبیل کلنگ‌زنی می‌شود پروژه‌های خوبی است که دارای مزیت‌های بسیار مناسب صنعت نفت و گاز است.

لاریجانی افزود: در اقدامات اجرایی کشور سوق دادن سرمایه‌گذاری به استان‌های مرزی با مزیت خاص امری ضروری و حیاتی است که باید سیستم بانکی را نیز به پرداخت تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران ترغیب و تشویق کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط که کشور با برخی از مشکلات و نارسایی و رکود اقتصادی روبرو است باید سعی‌مان بر این باشد تا با قوانینی همچون قانون ضد رکود که در مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم در شورای نگهبان تایید شود بتوانیم حرکتمان را در بخش‌های حمایتی تقویت کنیم.

وی افزود: علاوه بر این باید برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق محروم مزیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود و مجلس قطعا موافق این حرکت و اقدام است.

به گفته این مقام مسئول، در بودجه سال ۹۴ حوزه معدن و صنایع مرتبط با آن را مورد توجه قرار داده و تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا بخش معدن جایگزین منابع درآمدی کشور از محل نفت باشد.

وی تسهیل در قوانین معادن و وزارت به همراه پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش را امری ضروری برشمرد و افزود: برای استان اردبیل نیز این بخش می‌تواند مزیت خوبی باشد که با جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه حرکت‌ها به نتیجه می‌رسد.

آمایش سرزمین در اردبیل تهیه شود

رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اردبیل حق بزرگی بر گردن ایران دارد چرا که یک حرکت بسیار عمیق را هم از نظر سیاسی و هم از نظر دینی در تاریخ ایران سامان داد.

وی افزود: این منطقه در حوزه‌های تفکر٬ عرفان٬ ادب و تفکر سیاسی شاخص بوده و باید همه به ویژه خود اهالی اردبیل که چنین سابقه درخشانی دارند، قدر این نعمت را بدانند.

لاریجانی گفت: این استان در کنار مزیت‌های مختلف از مزیت ممتاز کشاورزی و دامی نیز برخودار است و باید صنایع جانبی و تکمیلی آن مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

رییس قوه مقننه از مسئولان و نمایندگان این استان خواست تا طرحی را در قالب آمایش سرزمینی تهیه کرده و مورد پیگیری قرار دهند تا امکان پرداخت تسهیلات بانکی برای این طرح‌ها و همچنین حمایت‌های قانونی در مجلس فراهم آید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها