رشد اقتصادی در سال گذشته 3.8 درصد بود

سناریوهای اقتصادی دولت برای سال 94

قیمت سکه و دلار پیشتاز شده و همراه با سقوط نفت ،رشد فزآینده خود را آغاز کرده البته همزمان با این تغییرات اساسی ظاهرا مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 به مقطع حساسی رسیده و به گفته وزیر امور خارجه در مرحله ای قرار گرفته که طرف مقابل باید بپذیرد اگر می خواهد به راه حلی رسید دست از سیاست فشار بردارد.
کد خبر: ۷۶۱۱۷۲
پیام کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران

صرافان بازار ارز و سکه در روزهای اخیر نرخ هر دلار آمریکا را با رشد قیمت در نظر گرفته شده سه هزار و 457 تومان،قیمت یورو چهار هزار و 45 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را یک میلیون و 25 هزار تومان تعیین کردند که ارقام جدید نشان از واکنش به کاهش قیمت جهانی نفت دارد.

هرچند منتقدان تاکید می کنند که کاهش قیمت نفت و انجام مذاکرات هسته ای نمی تواند تاثیری در قیمت انواع ارزها و یا طلا و سکه داشته باشد اما حال با اتفاقات جهانی و کاهش قیمت نفت در سال جاری از 105 دلار به حدود 40 دلار کسی نمی‌داند وضعیت بازار اقتصادی کشور تا چه مدت می‌تواند در ثبات باقی بماند.

در حالی که کاهش قیمت نفت یک تهدید و یک فرصت برای کشور محسوب می شود تا اقتصاد کشور از نفت رها شود اما کاهش سیاسی قیمت نفت شرایطی را به اجبار برای کشور بوجود آورده که در صورت نبود تدبیر کافی امکان رسیدن اقتصاد کشور به شرایط نامطلوب رغم خواهد خورد و مجدداً بازارهای کشور با مشکلات سالهای نه چندان دور،که یادآوری آن نیز سخت است مواجه خواهد شد.

نامشخص بودن قیمت نفت در بودجه،و اتکا احتمالی بر درآمدهای نامشخص مالیاتی که این روزها صحبت از آن بسیار گفته می شود و یا در نظر گرفتن منابع جدید که به گفته نمایندگان مجلس می‌تواند در بودجه 94 لحاظ شود ،فضای مه آلودی را از اقتصاد سال آینده نمایان کرده است.

گره زدن مذاکرات هسته ای با شرایط فعلی کشور و روند بی نتیجه آن تا به امروز، همراه با جبهه گیری متخاصمانه کنگره آمریکا علیرغم تهدیدات رئیس جمهور این کشور به کنگره نسبت به تحریم های مجدد علیه ایران، این سوالات را مطرح کرده که آیا در سال آینده نوید خوشی از دور نمای اقتصاد برای مردم وجود خواهد داشت؟

پر واضح است که کاهش قیمت نفت یک تهدید برای درآمدهای کشور و هزینه در پروژه ها و فعالیت‌های عمرانی و تولیدی محسوب می شود و می تواند اشتغال ،افزایش تولید ملی و قیمت پول ملی را تحت شعاع قرار دهد ولی در میان همه نگرانی ها این انتظار وجود دارد که در کشاکش نابسامانی های ناخواسته ؛دولت بتواند درآمدهای صادرات غیرنفتی را افزایش و به نوعی نیاز ارزی خود را فراهم نماید تا نرخ ارز در کشور دچار شوک سالهای نه چندان دور نشود.

پیام کاهش قیمت نفت در شرایط فعلی برای ارز پیام مناسبی نیست و همزمانی این رخداد اقتصادی و روند مذاکرات که احتمال ادامه آن تا تیرماه زیا است، نشان می‌دهد که چشم انداز اقتصاد کشور باید بصورت واقعی و دقیق تری دیده شود و حتی المقدور از در نظر گرفتن منابع دست نیافتنی از جمله واقعی ندیدن قیمت نفت و یا فروش سهام عدالت خودداری شود چرا که این اقدام دولت جز تورم و یا رکود تورمی آثاری برای مردم دربر نخواهد داشت.

هرچند امید در دل ایرانیان وجود دارد اما تدبیر دولت در شرایط سخت نباید اجازه ایجاد اقتصاد بی ثبات را در کشور فراهم کند.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها