معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان گفت:ما در مقطعی از آقای بشار اسد خواستیم همسر و فرزندانش برای استراحتی کوتاه به تهران بیایند اما پاسخ وی این بود که بشار و خانواده اش سوریه را ترک نمی کنند، و در تمام سختی ها تا پایان در کنار مردم سوریه باقی خواهند ماند؛ این مقاومت و پایداری در رهبری سوریه نیز موضوع مهمی است.
کد خبر: ۷۶۰۴۳۴
مخالفت بشار اسد با فرستادن خانواده‌اش به تهران

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا تندی لهجه اش نسبت به "بشار اسد" را کاهش داده، گفت: اخباری که از کانال های دیپلماتیک در اختیار داریم ، می گوید آمریکایی ها از برخی از دوستان ما در منطقه در خصوص سوریه فریب خوردند؛ برخی از دوستان منطقه ای ما وعده ها و اطلاعات غلطی به آمریکا می دادند مبنی بر اینکه یک هفته یا یک ماه دیگر بشار اسد سقوط می کند، که این اطلاعات با واقعیت های سوریه در تعارض بود.

وی تأکید کرد: به نظر می آید آمریکایی ها پس از گذشت چهار سال از مساله سوریه به این واقعیت پی برده اند، اقدام هایشان در سوریه به نتایج مد نظر آنان منجر نشده است .. این نتیجه نزدیک شدن آمریکا به شناخت واقعی تر نسبت به اوضاع در سوریه است و اینکه آمریکا دریافت اشخاصی که ادعای مخالف بودن در سوریه دارند فاقد پایگاه و نفوذ و تاثیر گذاری در سوریه هستند ، این نتیجه مقاومت ارتش سوریه در مدت چهار سال در سخت ترین شرایط است که نه تنها از هم نپاشید بلکه پیروزی های زیادی نیز کسب کرد و همچنین این امر در نتیجه پایداری شخص بشار اسد در زمینه مقاومت در برابر تروریسم است.

امیرعبداللهیان درباره طرح روسیه برای حل مساله سوریه ، دیدار نمایندگان نظام و مخالفان با یکدیگر و نقش ایران در این زمینه گفت: ما از سال گذشته یک طرح چهار ماده ای را به سازمان ملل متحد ارائه کردیم .

رفتارهای نگران کننده عربستان در منطقه

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اختلافات ایران و عربستان درباره مسائلی مانند سوریه، عراق و لبنان گفت: طی چند ماه گذشته در گفتگوهای دیپلماتیک با عربستان شاهد پیشرفت هایی بودیم ولی عربستان در برخی مسائل رفتارهایی از خود نشان داده است که خواست جمهوری اسلامی ایران نیست و این گونه رفتارها باعث نگرانی در منطقه می شود.

وی افزود: این رفتارها باید جای خود را به رفتارهایی بدهد که باعث همدلی و وحدت در منطقه شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با این حال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک دیداری مثبت بود این دیدار یکی از گام های رو به جلو محسوب می شود و من نیز قبلاً به جده سفر کردم ودر دیدار با امیر "سعود الفیصل" حرف های خوبی از ایشان شنیدم.

وی افزود: پس از این دو دیدار مثبت که برای کشورهای منطقه نیز دارای آثار و پیامدهای سازنده ای بود ، ما دعوتنامه ای کتبی از وزیر خارجه عربستان برای سفر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به ریاض با هدف بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی دریافت کردیم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظریف به عربستان بودیم و زمانی برای سفر ایشان تعیین شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه ای تند و غیرمنتظره وزیر امور خارجه عربستان مانع آغاز این سفر شد.

تبانی برخی کشورهای منطقه برای کاهش قیمت نفت

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما اخباری می شنویم که برخی کشورهای منطقه از طریق تبانی با کشورهای خارج منطقه در مقطع کنونی قیمت نفت را پایین آورده اند و ما از عربستان انتظار داریم که نقش اصلی خود را در مساله قیمت نفت برای کمک به کشورهای منطقه ایفا کند. متأسفانه در سال های گذشته شاهد یک سری خطاهای استراتژیک در منطقه هستیم خطاهایی مانند حمایت و استفاده ابزاری از تروریسم برای تغییر اوضاع در سوریه و عراق و همکاری و همراهی سهوی یا عمدی با برخی از کشورهای خارج منطقه برای کاهش قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد رو به رشد کشورهای منطقه.

بازداشت شیخ سلمان با امنیت بحرین در تعارض است

امیرعبداللهیان گفت: اقداماتی که در پی دستگیری شیخ علی سلمان در بحرین شروع شد، به یقین در تعارض با امنیت بحرین و امنیت منطقه است و می تواند بحرین را وارد مرحله جدید کند که به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و ما بر ضرورت آزادی فوری شیخ علی سلمان تاکید داریم، به دلیل تبعات منفی که این دستگیری می تواند داشته باشد. بحرین، متفاوت از کشورهای دیگری است که بتوان رهبران معارض و دموکراتیک آن را مدت ها در بازداشت نگه داشت و این بازداشت را تمدید کرد، بحرین جامعه ای نیست که بتوان با خشونت و با ارعاب بر مردمِ آن حکومت کرد. امیدوارم آن چه را که در حاشیه مراسم تحلیف آقای سیسی از پادشاه بحرین شنیدیم و اکنون خلاف آن را در بحرین مشاهده می کنیم، هر چه سریع تر در مسیر گفت وگوی ملی، واقعی و موثر قرار گیرد.

معاون وزیرخارجه کشورمان اظهار داشت: اخباری که از وضعیت در داخل بحرین داریم، اخبار خوبی نیست و در سطح منطقه مطالبی می شنویم که بازداشت شیخ علی سلمان باعث عصبانی شدن برخی گروه و افرادی شده است که معتقد به راهکار دموکراتیک هستند و آن ها تصور می کنند که برای دفاع از حقوق اولیه خودشان نمی توانند صرفا با روش های دموکراتیک کار را دنبال کنند. این چیزی است که ما هیچ گاه آن را توصیه نمی کنیم و همواره خواهان تداوم راهکار دموکراتیک هستیم اما بحرین، باید این اخبار و این هشدارها را جدی بگیرد و با این رفتارها، به دست تندروهای درون حکومت بهانه ندهد تا در جهت تقویت خشونت ها، اقدامی انجام ندهند.

آمریکا هیچ اقدام مؤثری در عراق انجام نداد

امیرعبداللهیان اظهار داشت: امروزه در عراق شاهد هستیم که هیچ اقدام موثر و قاطعی از سوی آمریکایی ها صورت نگرفت. اخبار متواتری وجود دارد که در مناطقی، هواپیماهای آمریکایی، پکیج ها و بسته های سلاح و مواد غدایی پرتاب کردند که آن مناطق کاملا مناطق در اختیار نیروهای داعش و نیروهای تروریستی بوده است.

وی افزود: آن چه در عراق جریان دارد، حرکت رو به جلو، انسجام هر چه بیشترِ کرد، سنی و شیعه؛ جدیت مردم برای پاکسازی عراق از تروریسم است و گام های مهمی در این رابطه برداشته شده و ما اطمینان داریم که در آینده نه چندان دور، دامنه این پاکسازی ها به موصل هم خواهد رسید و این اقدام شوم داعش، شروع جدیدی برای عراق شد که با سرعت و گستردگی بیشتری، تروریسم را بعد از بیش از یک دهه، از عراق ان شاء الله به کلی پاکسازی کند.

مذاکرات هسته ای علیه هیچ کشوری نیست

امیرعبداللهیان اظهار داشت: برخی نگرانی های کاذب و نادرست درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود به مناسبت میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) به این مساله اشاره کردند. این نگرانی های کاذب باعث تحرکات بین المللی برخی از کشورهای منطقه خصوصاً عربستان شد ولی واقعیت این است که اولاً مذاکرات هسته ای ایران علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود ثانیاً فقط آنچه در جلسات مذاکرات هسته ای می گذرد، تعیین کننده نتایج مذاکرات خواهد بود و این مسائل حاشیه ای و تحرکات صهیونیست ها کمترین تأثیر را در نتایج مذاکرات هسته ای خواهد گذاشت و مجموعه عواملی در مذاکرات هسته ای وجود دارد که اگر این عوامل به نتیجه برسد ، نتایج مذاکرات تعیین خواهد شد.

وی افزود: حقیقت اینست که برخی طرف های مذاکره کننده علاقمند هستند که نوعی ارتباط بین مساله هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای ایجاد کنند و از این طریق مذاکراتی را با ایران درباره مسائلی مانند سوریه آغاز کنند ولی قضیه روشن و مشخص این است که ما فقط درباره موضوع هسته ای مذاکره خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: به عبارت دیگر مذاکرات هسته ای و نتایج این مذاکرات جدا و منفکّ از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه است و صراحتاً اعلام می کنم که ما هیچ گونه معامله و زد و بندی در خصوص مسائل منطقه ای با استفاده از ظرفیت مذاکرات هسته ای نخواهیم داشت و معتقدیم که مسائل منطقه باید در درون منطقه و با کمک همه اهل منطقه حل و فصل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها