رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: میانگین قبولی در امتحانات نهایی در پایه سوم متوسطه در کل دروس و در کشور 85 درصد است.
کد خبر: ۷۶۰۱۳۴
میانگین قبولی امتحانات نهایی سوم متوسطه 85 درصد است

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سختی امتحانات نهایی و گلایه دانش‌آموزان اظهار داشت: امتحان نهایی، امتحان کشوری است و طبیعی است که برخی از دانش‌آموزان از میانگین آموزش کشور بهره‌ کمتری بردند.

وی ادامه داد: ما مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم داریم و جاهایی داریم که به لحاظ جغرافیایی و آب و هوایی سهم‌شان از آموزش کمتر است و امتحان کشوری است و یکی از علل عقب‌ماندگی استان‌ها همین شرایط جغرافیایی است و همین شرایط باعث می‌شود معلم در آنجا کم می‌ماند و وقتی معلم می‌رود کیفیت آموزش افت می‌کند.

عمادی افزود: مجبور هستیم به جای معلم با تجربه از معلم حق‌التدریس و سرباز معلم استفاده کنیم؛ بنابراین بعضی نقاط طبیعی است که بگویند امتحان سخت است، به خاطر اینکه امتحان با یک میانگینی از کشور مقایسه می‌شود.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش یادآور شد: در میانگین کشور ما بالای 85 درصد قبولی امتحانات نهایی در پایه سوم متوسطه در کل دروس و در همه کشور را داریم و میانگین و درصد قبولی معقول است؛ یعنی تک‌تک سؤالات نهایی امسال و ضریب دشوار و روایی آن یعنی تناسب با اهداف کتاب درسی را سنجش کردیم و تقریباً سؤال سخت نداشتیم.

وی با اشاره به میزان دشواری اضافه کرد: از یک حد به پایین سؤال ساده است، در یک بازه استاندارد و پذیرفتنی است و از یک حد بالاتر سخت می‌شود و تقریبًاهمه سؤالات ما از جهت ضریب دشواری در ناحیه وسط بوده است.

عمادی تصریح کرد: برخی سؤالات در بعضی دروس سخت بوده و بعضی از حد استاندارد ساده‌تر بوده است ؛ بنابراین در کل کشور سؤالات سخت نبوده است و ما باید یک میانگین از کل کشور را ملاک قرار دهیم.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان در نتایج امتحان نهایی ایده‌آل‌گرا هستند و دانش‌آموزانی معترض بودند که نمره آنها 19 بوده و یک سؤال از نظر وی سخت بوده است و فکر می‌کردند نمره 20 می‌گیرد؛ برای اینکه می‌خواسته این نتیجه در کنکور به دردش بخورد و دانش‌آموزانی که به مرکز سنجش به عنوان معترض آمدند از دانش‌آموزان زبده بودند.

وی یادآور شد: بعضی از دانش‌آموزان کتاب درسی را خوب نمی‌خوانند و سراغ جزوه می‌روند و خیلی از دبیران یا خود جزوه دارند یا جزوه مؤسسات را تدریس می‌کنند؛در حالی که سؤال امتحانی را از کتاب درس می‌دهیم نه از جزوه؛ یکی از مشکلاتی که در تدریس بعضی معلمان داریم این است که موضوعی از کتاب درس حذف شده اما آنها در کلاس درس می‌دهند.

عمادی اضافه کرد: آنها می‌گویند این یک پیوستگی با محتوای بعدی دارد که باید دانش‌آموز آن را بفهمد و این‌هاست که اعتراضاتی را ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها