افخم در نشست خبری مطرح کرد

تحریم‌ جدید به‌منزله توقف روند جاری

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همان گونه که در فضای اظهار نظر مقامات امریکایی هم دیده‌اید هر گونه اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان به منزله توقف روند جاری خواهد بود.
کد خبر: ۷۵۹۵۷۴
تحریم‌ جدید به‌منزله توقف روند جاری

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز چهارشنبه خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش ما به تحریم های احتمالی کنگره امریکا علیه کشورمان چه خواهد بود گفت: معمولاً اعلام می‌کنیم خیلی نمی‌خواهیم درباره روندها پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: با این حال بحث بسیار روشن است، محافل مختلف رسمی و غیررسمی تحلیل های مختلفی در این باره ارائه کرده‌اند،‌ از نظر ما استفاده از ابزار فرسوده تحریم ناکارآمدی خود را نشان داده است و خیلی کمک کننده نیست.

افخم تصریح کرد: سوء محاسبه‌ای در برخی حاکمان امریکا وجود دارد که ناشی از این برداشت نادرست است که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورده است در حالی که این تحلیل اشتباه، ناکارآمدی خود را نشان داده است.

وی با تأکید بر لزوم واقع بینی مقامات امریکایی و توجه به مسائل جاری در ایران افزود: ملت ایران نشان داد در دوره تحریم ها هیچ یک از برنامه های اقتصادی و توسعه را متوقف نمی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز به روشنی شاهدیم بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی کاملاً بر اساس اقتصاد مقاومتی و متکی بر درآمدهای غیرنفتی تنظیم و برای توسعه کشور، چارچوب‌ها در نظر گرفته شده است.

افخم گفت: اگر امریکایی‌ها به مسائل ایران واقع بینانه بنگرند و خود را از پیش‌فرض‌ها دور کنند، ابزار ناکارآمد تحریم را باید کنار بگذارند و خودشان به‌تدریج به این واقعیت خواهند رسید.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: مقامات مختلف امریکایی در مخالفت با تحریم‌ها آن را سبب انزوای امریکا دانسته‌اند، آیا این مواضع نشانه پایبندی به توافق ژنو و رویکرد مثبت به توافق جامع هسته‌ای است؟

افخم در پاسخ گفت: فعلاً نمی خواهیم آسیبی به روند مذاکراتی که برقرار است برسد اما اینکه این دیدگاه‌ها چه میزان می تواند برای رسیدن به توافق جامع کمک کننده باشد، نیازمند مذاکره است.

وی افزود: دریافت دیدگاه‌هایی که طی چند روز آینده میان تیم‌های مذاکره‌کننده مطرح خواهد شد، مجموعه اطلاعاتی است که کمک می‌کند تحلیل‌های ما دقیق‌تر شود که چه میزان دولت امریکا برای رسیدن به توافق عاقلانه و عادلانه با جمهوری اسلامی ایران پایبند است.

افخم با بیان اینکه مسائل سیاست داخلی امریکا را به‌دقت پیگیری می کنیم گفت: از ابتدای مذاکرات جریان هایی تلاش کردند مسیر مذاکرات را منحرف کنند و حتی تلاش هایی شد که مذاکرات به مسیر غیرواقعی‌تری برود و حتی متوقف شود.

خبرنگار دیگری از افخم پرسید: این روزها عقلا و بسیاری سیاستمداران اروپا نقدهایی به سیاست امریکا در قبال مذاکرات دارند، بسیاری کارشناسان معتقدند برخورد منطقی تیم هسته ای کشورمان این فضا را ایجاد کرده است، دیدگاه شما چیست؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ گفت: علاوه بر مسئولان رسمی مذاکرات، تحلیلگران از حوزه‌های مختلف دیدگاه هایی در این باره مطرح کرده‌اند و این دیدگاه‌ها طیف متنوعی از مخالفان، منتقدان و پشتیبانان را در بر می گیرد.

افخم افزود: در مجموع، دعوت به واقع بینی درباره ظرفیت واقعی ایران در منطقه و تأثیر توافق هسته ای در معادلات منطقه مد نظر برخی تحلیلگران است.

وی تصریح کرد: فارغ از این تحلیل‌ها همواره اعلام کرده ایم مذاکره صرفاً در موضوع هسته ای خواهد بود و در پی این هستیم که این بحران غیرواقعی را حل کنیم، بر این اساس، در پی روشنگری هستیم و به جهانیان اثبات کرده ایم که برنامه هسته ای ما کاملاً صلح آمیز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا همین جایی که رسیده ایم بخش قابل توجهی از این هدف محقق و برای افکار عمومی روشن شده است که برنامه هسته ای ما کاربرد نظامی ندارد و در دکترین نظامی ما هیچ برنامه ای برای داشتن سلاح هسته ای وجود ندارد.

افخم افزود: با این روشنگری ها بخش زیادی از افکار عمومی به این حقایق اذعان کرده اند و رگه هایی از واقع بینی در غربی ها ناشی از همین روشنگری ها در مذاکرات است.

وی ابراز امیدواری کرد تحلیل‌های واقع‌بینانه به تصمیم‌گیری‌های عادلانه و به دور از تعصب و زیاده‌خواهی کمک کند.

در ادامه خبرنگار دیگری از افخم پرسید: در راهپیمایی ضدتروریستی پاریس هیچ یک از مقامات ایران شرکت نکردند، علت رویکرد وزارت خارجه به این راهپیمایی چیست؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ گفت: اطلاعات جزئی در این باره ندارم، سفارت ما در برنامه‌های رسمی دولت فرانسه مشارکت داشته و به مسئولیت خود عمل کرده است.

افخم در پاسخ به اصرار این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا از سفارت ایران در پاریس در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند افزود: سفارتخانه‌ها مسئول کار با دولت‌ها و شرکت در برنامه‌های رسمی هستند و سفارت ما در پاریس به وظایفش به‌دقت و به‌درستی عمل کرده است.

استفاده از ابزار فرسوده تحریم، تکرار اشتباهات گذشته

سخنگوی وزارت امور خارجه با هشدار به مقامات آمریکا ، استفاده از ابزار نامشروع،‌ از کار افتاده و فرسوده تحریم را تکرار اشتباهات گذشته دانست .

مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تهدید جمهوری خواهان علیه کشورمان مبنی بر احتمال اعمال تحریم های جدید و تاثیر آن بر مذاکرات گفت: گفتگو های هسته ای در دوره تمدید در جریان است و دو طرف توافق کردند که به چارچوب سیاسی برسند تا بر اساس آن امکان ورود به جزییات و ابعاد فنی و حقوقی فراهم شود .

وی افزود: وزارت امور خارجه در هر دوره از مذاکرات ارزیابی هایی دارد و در باره همه تماس ها و برنامه های کاری متناسب با راهبردها ارزیابی می کنیم که این شامل مذاکرات هم می شود .

افخم گفت : هر گاه احساس کنیم مذاکرات در چارچوب هایی که تضمین کننده نظر ما نیست و مسیر چشم انداز لازم را برای رسیدن به توافق جامع ندارد مشورت ها صورت خواهد گرفت و این ناظر بر همه مسائل سیاسی از جمله مذاکرات است .

وی افزود : در عین حال مباحثی از سوی کنگره و در فضای سیاسی داخلی آمریکا مطرح می شود و شاهد اظهار نظر برخی مقامات امریکایی هستیم ؛ بحث تحریم و استفاده از این ابراز نا مشروع ،‌از کارافتاده و فرسوده تکرار اشتباهات گذشته است .

افخم اضافه کرد : ناکارآمدی و بیهوده بودن ابزار تحریم برای جهانیان مشخص است و به طور مشخص ملت ایران نشان داده اند متناسب با اهداف خود در شرایط دیگری برنامه های اقتصادی ، سیاسی و چشم انداز فعالیت هایش را پیش می برد .

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد : ‌از نظر ملت ایران تحریم ها نامشروع ، ظالمانه و غیر انسانی است و ابزاری نا کارآمد و فرسوده محسوب می شود .

وی اظهار داشت : ما مبنای کارمان را بر اساس اقتصاد مقاومتی ، پیگیری اهداف سیاسی و اقتصادی و گسترش روابط به ویژه با همسایگان در مسیر طبیعی پیگیری می کنیم .

افخم اظهار امیدواری کرد : واقع بینی بر سیاست های فرسوده حاکمان آمریکا برقرار شود و از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزند زیرا ثمری برای دولت امریکا نخواهد داشت .

سخنگوی وزارت امور خا رجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته ای و کمک به لغو تحریم ها گفت: روسیه هم به عنوان کشور بزرگ همسایه که روابط دوجانبه خوب و گسترده ای داریم و مشورت های منطقه ای و بین المللی مستمری می کنیم و هم به عنوان عضو پنج بعلاوه یک نقش موثر و فعالی در روند مذاکرات هسته ای دارد .

افخم افزود :‌ گفتگوهای ایران و روسیه درباره همکاریهای گسترده دو جانبه به ویژه در عرصه های سیاسی و اقتصادی برقرار است و مشورت های مستمر و منظمی میان دو طرف وجود دارد .

وی اضافه کرد :‌این گفتگوها در سطوح روسای جمهور و وزرا ادامه دارد و اخیرا نیز معاون وزیر امور خارجه روسیه به عنوان مقام مسئول در تیم مذاکره کننده هسته ای آن کشور در سفری به تهران آخرین مشورت ها را در موضوع هسته ای داشت .

افخم نقش روسیه را در مذاکرات هسته ای موثر دانست و افزود : این کشور می تواند نقش فعالتری برای تسریع مذاکرات و دستیابی به توافق عادلانه و عاقلانه مبتنی بر چارچوب های مد نظر جمهوری اسلامی ایران ایفا کند و این مشورت ها و گفتگوهای موثر میان دو کشور به تدریج می تواند آثارش را نشان دهد .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می کنند ؟ گفت: دعوت نامه هایی برای مسئولان کشورمان ارسال شده و برنامه ها در حال تنظیم و بررسی است ؛ تا برگزاری این کنفرانس چند هفته باقی مانده است هر چه نزدیکتر شویم درباره سطح شرکت در ‌آن اطلاع رسانی دقیق خواهیم کرد .

افخم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای سفر وزیر خارجه به عربستان تنظیم شده است ؟‌گفت: موضوع دعوت مقامات سعودی از آقای ظریف برای سفر به این کشور همچنان در دستور کار است ما در پی این هستیم که دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در تهران یا ریاض صورت گیرد .

وی افزود : گفتگو ها و تماس های دو کشور درباره مسائل و تحولات منطقه ای به ویژه در باره مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ادامه دارد در زمان مناسب که چارچوب ها مشخص شود این سفر ها می تواند انجام شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفیر جدید عربستان در ایران اظهار داشت : سفیر جدید این کشور معرفی شده است و مراحل اجرایی و اداری خود را طی می کند معمولا سفارت خانه ها در چنین شرایطی ماموریت ها را به سطوح دیگری واگذار می کنند و به هر حال سفارت عربستان فعالیت عادی خود را دارد.

روزهای شلوغ ظریف در ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت‌: وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و امریکا امروز در ژنو دیدار و آخرین مسائل و وضع مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کنند.

افخم در پاسخ به این پرسش که آقای ظریف پس از دیدار با جان کری چه برنامه‌های دیگری در اروپا دارد، افزود:‌ آقای ظریف در مدتی که در ژنو و اروپاست، گفتگوهایی با همتایانش و مسئولانی که مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارند انجام خواهد داد که متناسب با پایان یافتن مذاکراتش با وزیر خارجه امریکا، دیگر برنامه‌های تنظیم شده به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای ظریف به دیگر کشورهای اروپایی نیز سفر خواهد کرد، گفت: بله، قرار است سفرهای دیگری انجام دهد اما اجازه دهید به‌ تدریج اعلام خواهیم کرد زیرا امروز روز اصلی مذاکرات هسته‌ای میان دو وزیر خارجه ایران و امریکاست و در باره برنامه‌های بعدی متناسب با پایان مذاکرات هسته‌ای اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محکومیت اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان در فرانسه

سخنگوی وزارت امورخارجه هر گونه اقدام تحریک آمیز علیه مسلمانان در فرانسه را محکوم کرد.

مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اقدام تروریستی اخیر در فرانسه و تلاش نشریه فرانسوی برای چاپ کاریکاتور موهن جدید علیه مقدسات اسلامی گفت: ما با اعلام صریح مواضع خود درباره این اقدام تروریستی، گفتیم تروریسم را در هر نقطه از جهان محکوم می کنیم.

وی افزود: ما اعلام کرده ایم که اقدامات تروریستی هیچ نزدیکی و تشابهی با دیدگاه های اسلامی ندارد و کاملاً مغایر با آموزه های اسلامی است در عین حال اقدامات تحریک آمیز را محکوم می کنیم.

افخم تصریح کرد: اقدام توهین آمیز این هفته نامه فرانسوی را نیز محکوم می کنیم زیرا موجب تحریک و جریحه دار شدن احساسات مسلمانان خواهد شد و به دور تسلسل افراط گرایی در جهان دامن می زند.

وی احترام به مقدسات پیروان ادیان الهی را اصلی مسلم و پذیرفته شده دانست و تأکید کرد: دولتمردان اروپایی باید به این اصل احترام بگذارند.

افخم گفت: در هر حال سوء استفاده رایج از آزادی بیان در غرب پذیرفته نیست و باید از آن جلوگیری شود.

در پی توافق عادلانه، عاقلانه و پایدار هستیم

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی وزارت امورخارجه پرسید: آیا اظهارات اخیر اوباما و جان کری درباره تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران را می توان نشانه دست برداشتن آمریکا از زیاده خواهی های گذشته دانست؟

افخم در پاسخ گفت: اظهارنظرهای مختلفی درباره مذاکرات می شود، ما بر اساس اراده سیاسی که از ابتدای مذاکرات اعلام کرده ایم در طول مذاکرات کاملاً روشن نشان داده ایم در پی توافق عادلانه، عاقلانه و پایدار هستیم.

وی افزود: در زمان هفت ماهه تمدید نیز دوره های مختلف مذاکرات صورت می گیرد تا اختلاف نظرها و فاصله دیدگاه دو طرف رفع و امکان توافق میسر شود.

افخم تأکید کرد: البته این به معنی این نیست که از دیدگاه هایمان عقب نشینی کنیم، خطوط قرمز ما مشخص و خواسته هایمان برای طرف مقابل کاملاً روشن است.

وی اضافه کرد : در عین حال خوش باورانه به روندها نگاه نمی کنیم بلکه در هر دوره مبتنی بر واقع بینی در مذاکرات شرکت می کنیم. اگر آنان با حسن نیت و بر اساس واقع بینی در مذاکرات حضور یابند، هنوز امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد.

افخم گفت: امروز تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ژنو حضور دارد و مذاکرات را پیگیری می کند و تا زمانی که این چارچوب ها وجود داشته باشد امکان رسیدن به توافق سیاسی و دستیابی به توافق جامع ممکن است.

ایران خواهان حل سیاسی مسائل سوریه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ما در مذاکرات معارضان سوریه با دولت این کشور در روسیه شرکت می کنیم؟ گفت: هنوز درباره اینکه دعوتنامه رسمی برای ما ارسال شده باشد اطلاع ندارم.

افخم افزود: مشورت های سیاسی با روسیه و سوریه برای شکل گیری اقدام سیاسی و گفتگوها و ایجاد چارچوب های لازم در این باره ادامه دارد.

وی با اشاره به زمان 9 روزه باقی مانده تا مذاکرات روسیه، اضافه کرد: ایران به عنوان یکی از طرف هایی که خواهان حل سیاسی مسائل سوریه است، همکاری خوبی با این کشور و روسیه دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا وزیر خارجه با دیگر همتایانش در 1+5 دیدار می کند؟ گفت: مشورتها و گفتگوها درباره آخرین وضع مذاکرات هسته ای با دیگر اعضای 1+5 انجام می شود و متناسب با روندی که طی خواهد شد، در پایان هر دور از گفتگوها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

افخم افزود: اکنون برنامه برای ما روشن است اما برنامه های مذاکراتی گاهی طولانی می شود و به علت گستردگی و پیچیدگی موضوعات گاهی زمان بندی ها ممکن است تغییر کند، به همین علت متناسب با آخرین وضع مذاکرات درباره برنامه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

سفر قریب الوقوع ظریف به افغانستان

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه سفر وزیر امورخارجه به افغانستان گفت: برنامه ریزی ها، گفتگوها و کارهای تشریفاتی در این باره انجام می شود و آقای ظریف سفر قریب الوقوعی به افغانستان انجام خواهد داد.

افخم افزود: در چند ماه گذشته پس از برگزاری انتخابات، انتخاب رئیس جمهور و روند تدریجی تکمیل کابینه در افغانستان، سفرها و گفتگوهای خوبی میان مقامات دو طرف انجام شده است، همچنان که هفته گذشته مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به ایران سفر کرد.

وی اضافه کرد: گفتگوی مقامات دو کشور همسایه به طور گسترده و طبیعی ادامه دارد و ضروری است مشورت ها به طور مستمر برقرار باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دو کشور مجموعه گفتگوهایی دارند و زمینه های همکاری و تنظیم سند همکاری و روابط جامع و دوستانه دو کشور مراحل نهایی اش را طی می کند. بر این اساس، برنامه های دیدار و گفتگوی وزیر خارجه با مقامات افغان در حال تنظیم است.

افخم افزود: سفر رئیس جمهور افغانستان نیز از مدتی پیش مطرح بود که دو کشور آن را در دستور کار دارند و در زمان مناسب انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها