شکست دادن تروریست های بی رحم "داعش" ساده نخواهد بود. غیر از تروریست هایی که مورد حمایت دولت های عرب هستند، داعش یکی از سازمان های تروریستی جهان است که پول مورد نیاز خود را بهتر از هر گروه دیگری تأمین کند. هیچ برآورد معتبری درباره کل دارایی این گروه مرموز وجود ندارد، اما در اکتبر سال 2014 میلادی یکی از مسئولان آمریکا آن را این چنین توصیف کرد: " ثروتی بسیار هنگفت".
کد خبر: ۷۵۸۷۸۸
داعش این همه پول را از کجا می آورد؟

این گروه به جنگجویان خود ماهانه حدود 400 دلار دستمزد می دهد که بیش از مبلغی است که گروه های شورشی در سوریه به اعضای خود می پردازند یا حقوقی که دولت عراق پرداخت می کند. به نظر می رسد داعش برای خرید تسلیحات - چه از بازار سیاه مقامات فاسد یا شبه نظامیان - هیچ مشکلی ندارد. این گروه در سراسر منطقه ای که کنترل آن را در دست دارد، خدماتی ارائه می دهد (که همیشه هم موفقیت آمیز نیست). برای نمونه، به معلم های مدرسه حقوق می دهد و به فقرا و زنان بیوه کمک مالی می کند. باید دید از کجا این همه پول نقد را می آورد؟

اگر چه داعش به ویژه از حامیان مالی در کشورهای حاشیه خلیج [فارس] کمک های دریافت می کند، اما مبالغ این کمک ها به طور نسبی برای خزانه این گروه چندان قابل توجه محسوب نمی شوند. این در حالی است که بخش اعظم منابع مالی آن ها از درآمدهای حاصل از فروش نفت میدان های نفتی به دست می آید که در غرب عراق و شرق سوریه اشغال کرده اند.

بر اساس برآورد مسئولان آمریکایی، پیش از آغاز حملات هوایی، داعش روزانه 2 میلیون دلار از فروش نفت به دست می آورد . کنترل منطقه وسیع برای داعش این امکان را فراهم می کند که از راه اخاذی و گرفتن مالیات از مردمی که در مناطق تحت کنترل آن زندگی می کنند، نیز پول به دست آورد. همانند سایر گروه های جهادی، داعش نیز آموخته است که آدم ربایی می تواند سودآور باشد. این گروه در سال گذشته، دست کم 20 میلیون دلار از طریق پولی که بابت آزادی گروگان ها، از جمله چند روزنامه نگار فرانسوی و اسپانیایی، پرداخت شده، به دست آورده است.

تحلیل رسانه‌ های بیگانه از نطق جنجالی علی مطهری

رسانه‌های بیگانه با تمرکز بر نطق جنجالی علی مطهری ضمن تلاش برای غیرقانونی القاء کردن تداوم حصر سران فتنه، این نطق را به معنای شکست تلاش‌های حاکمیت برای اقناع افکار عمومی در ارتباط با حوادث سال 88 و همین طور حصر سران فتنه تفسیر کردند.

از این منظر در جریان‌سازی تبلیغی بیگانه حاشیه‌های نطق مطهری در مجلس مورد توجه و تأکید قرار گرفت و در این زمینه از حصر سران فتنه و حماسه 9 دی به عنوان مسایلی که همچنان تنش‌زا هستند یاد شد .

در این راستا همچنین در ارزیابی وتحلیل رسانه‌ای بیگانه، از نطق جنجالی علی مطهری به عنوان فرصتی برای اصلاح طلبان در پیشبرد اهداف خود یاد شده است. از این منظر درباره اظهارات تکراری علی مطهری با موضوع حصر سران فتنه گفته شد «یک بخشی از آن حرکتی که آقای مطهری در واقع دارد الان انجام می دهند این نیست که الزاما به نفع رهبران جنبش سبز باشد و منجر شود به رفع حصر آنها این است که این حرکت دارد در فضای سیاسی کشور تاثیرگذار می شود و در این مرحله این بستگی به حرکت اصلاح طلبان دارد که چقدر می توانند از آن فضای که آقای مطهری در فضای سیاسی ایران ایجاد می کند از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند کارهای خودشان را پیش ببرند بنابراین مهارت بازیگران جانبی در استفاده از این فضا خیلی مهمتر است ونباید حتما انتظار یک نتیجه گیری مستقیم از این کاری که آقای مطهری می کند را داشت.»

برای نابود کردن تاسیسات هسته ای ایران آماده ایم

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه برای نابود کردن برنامه هسته ای ایران آماده ایم! گفت:«می خواهم به همه یادآوری کنم که ما هنوز قوی ترین کشور دنیا هستیم؛ ما ارتش خود را برای مواجهه با این چالش ها آماده کرده ایم.»

پایگاه خبری شبکه فاکس نیوز آمریکا (Foxnews)، مصاحبه این شبکه با ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، را که حاوی مطالبی در زمینه برنامه هسته ای ایرانی است، در خروجی سایت خود قرار داد.

دمپسی در پاسخ به سوال مجری این شبکه، که می پرسد: «شما گفتید که در مورد برنامه هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهید؛ اما اگر این مسیر با شکست مواجه شود چطور؟»، می گوید:

«اگر مسیر دیپلماسی با شکست مواجه شود و آن ها به سمت دستیابی به سلاح هسته ای پیش روند، روشن است که این خطری غیرقابل قبول برای هر دو کشور و برای منطقه است؛ قابلیت های نظامی ما آماده است و آن ها را آماده نگاه خواهیم داشت تا در صورت درخواست، برنامه هسته ای ایران را نابود کنیم -البته "به تاخیر انداختن" عبارت صحیح تری است.-»

پیشنهاد آمریکا به عراق در باره سردار سلیمانی

روزنامه المستقبل لبنان در گزارشی می نویسد: همکاری ایران و عراق تحت عنوان نبرد با داعش، روابط عراق و ایالات متحده آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش جام نیوز، به همین منظور منابع نزدیک به واشنگتن خبر داده اند که ایالات متحده آمریکا دو گزینه را برای عراق مطرح کرده است: یا امضای قرارداد تسهیلاتی با آمریکا و یا بقای قاسم سلیمانی در عراق.

این منبع اشاره کرد: دولت عراق اکنون با تصمیم سرنوشت آمریکایی مواجه شده اند: یا f16 و سلاح های آمریکایی و یا انتخاب قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایرانی. عراق اکنون در یک شرایط دشوار قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها