قائم‌مقام وزیر راه شهرسازی با تاکید بر اینکه مصوبه برداشت از آورده متقاضیان برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی با روح قانون ساماندهی مغایر است از مهلت یک ماهه وزیر راه برای حل مشکلات به وجود آمده به واسطه این مصوبه برای مردم خبر داد.
کد خبر: ۷۵۸۷۳۴
مهلت یک ماهه آخوندی برای رفع مصوبه جنجالی مسکن مهر

احمد اصغری مهرآبادی در پاسخ به این پرسش که چرا مصوبه برداشت از آورده متقاضیان برای اجرای پروژه‌های زیربنایی مسکن مهر در دولت یازدهم لغو نشد، اظهار کرد: بنده قراردادهای مسکن مهر پردیس را بررسی کردم که مشخص شد قراردادها قبلا بسته شده و در این دولت اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اینکه چرا مصوبه ای که با روح قانون ساماندهی مغایرت دارد، لغو نشده تازه به این مساله رسیده‌ایم. آقای دکتر آخوندی یک ماه مهلت دادند که که این مساله بررسی شود تا به متقاضیان مسکن مهر به دلیل برداشت از آورده آنها برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی فشار نیاید.

قائم‌مقام وزیر راه شهرسازی با تاکید بر اینکه برداشت از آورده متقاضیان مسکن مهر برای اجرای خدمات زیربنایی نیمه اول سال 92 (در دولت دهم) تصویب شد، بیان کرد: این مصوبه با روح قانون ساماندهی مغایر بوده اما چون مصوبه دولت بوده بنابراین لازم‌الاجرا نیز بوده است. در راستای کاهش فشار بر متقاضیان مسکن مهر جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داشته تا فقط از محل فروش املاک، اراضی، خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر تامین شود.

اوایل آذرماه سال جاری شرکت عمران پردیس از افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر خبر داد و دلیل آن را مصوبه دولت دهم در خصوص استفاده از آورده متقاضیان برای خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه‌های مسکن مهر اعلام کرد.

* وصول 4 هزار و 700 میلیارد تومان اقساط مسکن مهر

بر اساس این گزارش، مهرآبادی در بخش دیگر اظهارات خود با ارائه خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در طرح مسکن مهر اظهار کرد: از مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که قرارداد آنها تنظیم شده کار ساخت یک میلیون و 680 هزار واحد به اتمام رسیده و براساس برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کنیم 90 درصد پروژه‌ها را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و 252 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده از آغاز تحویل 200 هزار واحد دیگر طی هفته آینده خبر داد و گفت: تاکنون برای یک میلیون و 368 هزار واحد دفترچه اقساط صادر شده و با توجه به دستور وزیر راه روند صدور دفترچه اقساط رشد فزاینده‌ای خواهد یافت.

قائم‌مقام وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه ماهانه 220 میلیارد تومان وصول اقساط داشته‌ایم، گفت: تاکنون 4700 میلیارد تومان وصول اقساط مسکن مهر داشته‌ایم که با توجه به تنفس بانک مسکن این مبلغ را به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق کرده تا آنها را تکمیل کنیم.

* 220 هزار واحد مسکن مهر فعال شد

مهرآبادی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت تدبیر و امید 340 هزار واحد مسکن مهر متوقف شده بود، گفت: این در حالی بود که 85 هزار واحد دیگر فاقد متقاضی بود که برای حل این مساله از سال گذشته تاکنون 5 دوره جلسه استانی در استان‌های کشور برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توانستیم 220 هزار واحد متوقف شده را فعال کنیم افزود: برای 120 هزار واحد باقی‌مانده نیز از طریق شیوه‌نامه سازمان ملی زمین و مسکن اقدام می‌کنیم تا آنها نیز فعال و تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه تبدیل این واحدها به خود مالک یا ساخت مشارکتی آنها از جمله برنامه‌های ما در این خصوص است، یادآور شد: توانستیم طی جلسات استانی مشکل فاقد متقاضی بودن 45 هزار واحد مسکن مهر را حل کنیم و برای 40 هزار واحد مابقی به صورت استان به استان تصمیم‌گیری می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم با افزایش سقف اعتبارات مسکن مهر از 48 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان موافقت شد، بیان کرد: با این اقدام شورای پول و اعتبار مجوز افزایش وام‌های 20 و 22 میلیون تومانی به 25 میلیون‌تومانی صادر شد، دومین مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر بود که براین اساس زمان بازپرداخت از 15 سال به 20 سال افزایش یافت.

وی با یادآوری اینکه از سال 91 پیگیر افزایش سقف وام فردی مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان بودم، یادآور شد: در آن سال پیشنهاد افزایش سقف وام 200 هزار واحد را به آقای نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی دادم. در همان سال وام مسکن مهر استان‌های هرمزگان، گیلان، البرز و آذربایجان غربی به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

مهرآبادی با اشاره به اینکه وام مسکن مهر مابقی استان‌ها نیز اخیرا به 30 میلیون تومان افزایش یافته این اقدام را در راستای تسریع روند ساخت و ساز اعلام کرد و گفت: از متقاضیان خواهش می‌کنیم آورده‌ خود را تکمیل کنند تا با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مردم را خانه‌دار کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه یک میلیون و 250 هزار واحد افتتاح شده دارای امکانات زیربنایی و روبنایی هستند، از بخشنامه مشترک با وزارت تعاون برای جلوگیری از تحویل واحدهای بدون امکانات به متقاضیان خبر داد و گفت: 430 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده فاقد امکانات زیربنایی هستند و به همین دلیل نمی‌توانیم آنها را تحویل دهیم.

وی تاکید کرد: برای تامین خدمات زیربنایی واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر 5600 میلیارد تومان و برای خدمات روبنایی 5 هزار میلیارد تومان نیاز است که این مبالغ در لایحه بودجه سال 94 آمده و به تصویب کمیسیون عمران رسیده است و با کمی کاهش به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
۰
۰
سلام
حرف ما هم از اول این بود كه این خواسته زور و غیر قانونیه و تازه ما برگه قرارداد داریم كه كل واریزی 28 میلیون باشه كه بیشتر متقاضیان با هزار زحمت پرداخت كردن ....پس چرا این ولی پور هر روز مصاحبه میكنه و میگه كه مهت پرداخت 12 میلیون تمدید شد مگر این مملك دولت نداره، مجلس نداره، خودشان میگن غیر قانونیه بعد یه آدم رو مخ مردم راه میره و بر تقاضای غیر قانونی خود اصرار داره پس صاحبان این مملكت چرا یكی جواب این قلدر بازی این این بی مسولیت رو نمیده آقای وزیر هم بهتره بجای مصاحبه با روزنامه ها شخصا جواب ولی پور رو بده تا بیشتر از این با اعصاب مردم بازی نكنه مردم ما اینقدر گرفتاری بدبختی دارن كه با یك حرف نسنجیده و بی محتوای این آدم گر میگیرن .....لطفا یكی جواب گستاخیهای این ولی پور رو بده.....

نیازمندی ها