عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اقشار کم درآمد متضرر گرانی نان هستند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه "بدون خط خوردگی" آسیب های گرانی نان را متوجه اقشار کم درآمد جامعه دانست.
کد خبر: ۷۵۸۳۶۴
اقشار کم درآمد متضرر گرانی نان هستند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، یوسف احمدی، رییس انجمن صنفی نانوایان و عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت وگو با برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص نظارت بر کیفیت نان سخن گفتند.

یوسف احمدی گفت: کیفت نان بستگی به چند عامل دارد که می توان به آرد و خمیر مایه اشاره کرد. آرد با کیفیت در دسترس نانوا قرار نمی گیرد و با توجه به اینکه نانوایان هر 10 روز هزینه آرد را پرداخت می کنند اما آردی که در دسترس نانوایان قرار می گیرد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی افزود: اگر تهیه آرد را آزاد نمایند قطعا نانوایان نیز آرد با کیفیت را از کارخانه ها تهیه می کنند به دلیل اینکه نمی خواهند مشتری خود را از دست دهند ولی متاسفانه آردی که برای نانوایان تامین می شود، کیفیت مطلوبی ندارد.

احمدی گفت: کیفیت آرد در تهیه نان، نقش بسیار مهمی دارد و کارخانجات، آرد با کیفیت خود را در اختیار نان صنعتی می گذارند و نانوانیان سنتی آرد بی کیفیت دریافت می کنند.

وی افزود: دولت قیمت گندم را 200 تومان افزایش داد و قیمت آرد نیز 42 درصد افزایش یافت. همچنین غیر از آرد بیمه، مالیات، عوارض شهرداری، حق عضویت اتحادیه، آب، برق و گاز افزایش قیمت داشته است. بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا نانوایان بتوانند خودشان آرد را تامین نمایند تا آرد با کیفیت را دریافت کنند نه اینکه آردی به دست نانوایان بدهند که کیفیت مطلوبی ندارد.

در ادامه این برنامه، عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم هیچ تغییری در کیفیت نان صورت نگرفته است. عواملی که در کیفیت نان تاثیر گذار هستند نیروی انسانی مجرب است که در این خصوص اقدامی صورت نگرفته. همچنین می توان به تغییر تجهیزات پخت نان نیز اشاره کرد که هیچگونه تغییری در این مورد انجام نشده. دولت با شرط افزایش کیفیت قیمت نان را افزایش داده است.

وی افزود: فقط 10 درصد از افزایش قیمت نان مربوط به افزایش قیمت آرد است و قیمت آرد نیز آزاد نیست بلکه پایین تر از قیمت آزاد برای نانوایان توزیع می شود.

پاپی زاده گفت: هدفمندی یارانه های با این رویکرد انجام گرفت که یارانه به سمت اقشار کم درآمد سوق داده شود و در بحث نان نیز، معادل افزایش قیمت، مبلغی به حسال ها ریخته شد تا مردم در مصرف خود مدیریت نمایند بنابراین هدف ما از پرداخت یارانه ها حمایت از اقشار کم درآمد بود اما متاسفانه گرانی نان بیشترین فشار را به اقشار کم درآمد وارد کرد. معتقد هستم که دولت باید یک یارانه جبرانی را برای اقشار کم درآمد در نظر گیرد و قیمت نان را نیز آزاد نماید اما زمانی که آرد با یارانه به نانوا تحویل داده می شود، نانوا دیگر حق انتخابی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها