"ایهود باراک" نخست وزیر پیشین صهیونیست ها اعتراف کرده است که هرگاه پیشنهاد حمله به ایران مطرح شده، نظامیان برجسته این رژیم با چنین حمله ای مخالفت کرده اند.
کد خبر: ۷۵۷۹۶۷
چرا اسرائیل به ایران حمله نمی کند؟

سایت آمریکایی رادیو فردا نوشته است: "ایهود باراک" نخست وزیر و وزیر دفاع پیشین رژیم اشغالگر قدس گفته است هر بار که پیشنهاد حمله اسرائیل به سایت های اتمی ایران در کابینه کشورش مطرح می شد، نظامیان برجسته با این امر مخالفت می کردند، زیرا از عواقب آن نگران بودند.

ایهود باراک در مصاحبه با نشریه سیاسی وابسته به روزنامه هاآرتص که جمعه نوزدهم دی منتشر شد می گوید، با وجود این که شش سال پیش ارزیابی می کرد با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو پیشنهاد برای اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه اتمی ایران با حمایت بیشتری روبه رو شود، اما مخالفت ها هنوز زیاد بود.

به گفته وی، شیمون پرز، رئیس جمهور صهیونیست ها، در صدر مخالفان بود و همیشه در برابر پیشنهادها برای حمله نظامی به برنامه های اتمی ایران ایستادگی می کرد.

ایهود باراک گفته است، برخی از مقامات دفاعی و امنیتی پیشین هم که مخالف حمله بودند، با سخنان و ارزیابی های خود در مورد "عواقب سنگین" چنین اقدامی، در دل افکار عمومی بذر ترس می کاشتند.

وی در بیان چرایی این ترس و دلهره در سرزمین های اشغالی افزوده است: این هراس دلایل محکمی هم داشت، زیرا ممکن بود که عواقب ضربه اسرائیل به سایت های اتمی ایران، به جنگ مستقیم میان اسرائیل با ایران و حزب الله بینجامد.

درد دل های پدر یک داعشی

یک پدر بلژیکی توانسته است فرزند خود را که به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوسته بود را به کشور خود باز گرداند. او در طی سه بار سفر به مناطق اشغال شده از سوی تکفیری ها با مرگ دست وپنجه نرم کرده و به جاسوسی متهم شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از "دیمتری بونتینک" نوشت این فرد پیش از آنکه بتواند فرزندش "جیجون" که 19 سال دارد و به گروه تروریستی داعش پیوسته بود را به بلژیک بازگرداند چندین بار به سوریه سفر کرده بود و در همین حین از دولت بلژیک که او را تنها واگذاشته و درخواست او مبنی بر کمک به وی جهت یافتن فرزندش را رد کرده بود انتقاد کرد.

این پدر بلژیکی با اشاره به اینکه به اتهام جاسوسی مورد ضرب و شتم توسط تروریست های داعشی قرار گرفته و بازداشت شده بود، تاکید کرد که وی در راه جست و جوی فرزند خود و طی سه بار سفری که به سوریه داشته با مرگ دست وپنجه نرم نموده تا اینکه در سفر سوم خود توانسته فرزندش را بیابد و او را به کشور خود بازگرداند.

این فرد که بازنشسته ارتش بلژیک نیز می باشد، توضیح داد که قصد دارد به هزاران پدر در سراسر جهان کمک نماید تا فرزندان خود که در کنار گروه های تروریستی موجود در سوریه و عراق سلاح بدست حضور دارند را به میهن خویش بازگردانند؛ او افزود من هیچ گزینه ای جز مساعدت به ابن افراد ندارم، چرا که دولت های بلژیک، انگلیس و دیگر کشورهای غربی هیچ کمکی به این افراد نمی کنند و تنها افرادی را که از سوریه و عراق بازگردانده می شوند را مجرم می خواند.

توافق غافلگیر کننده هسته ای احمدی‌نژاد

وزیر امور خارجه سابق آمریکا اعلام کرد: چیزی نمانده بود به هدفمان برسیم که یک اتفاق غیرمنتظره افتاد. 17 مه 2010، در یک کنفرانس مطبوعاتی موفق در تهران، رؤسای‌جمهور برزیل، ترکیه و ایران اعلام کردند بر سر مبادله اورانیوم غنای کم ایران با میله‌های سوخت راکتور به توافق رسیده‌اند.

به گزارش مشرق، هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود نوشت: در ظاهر، این معامله شبیه پیشنهادی بود که ایران رد کرده بود، اما در واقع معامله جدید دچار مشکلات عمیقی بود. در این معامله اشاره‌ای نشده بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را طی ماه‌های بعد از پیشنهاد قبلی [آمریکا] ادامه داده است و انتقال همان مقدار اورانیوم [تعیین‌شده در پیشنهاد آمریکا]، اکنون ذخیره قابل‌توجهی از اورانیوم را برای ایران باقی می‌گذاشت.

بر خلاف پیشنهاد ماه اکتبر، ایران [در این توافق جدید] مالکیت اورانیومی را که از کشور خارج می‌کرد در اختیار داشت و حق داشت، هر زمانی [که بخواهد] آن را دوباره وارد کند. با این حال، نگران‌کننده‌ترین موضوع این بود که ایران همچنان اعلام می‌کرد که حق غنی‌سازی اورانیوم را تا درصدهای بالاتر دارد. در توافقنامه جدید هم هیچ چیزی جلوی آن‌ها را نمی‌گرفت، یا حتی نشان نمی‌داد که این موضوع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا 1+5 مطرح می‌شود.

رویارویی هسته ای اوباما و کنگره جدید

زمانی که کنگره قصد داشت طرحی برای اعمال تحریم‌ علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای تصویب کند، اوباما با تهدید به وتوی آن کنگره را عقب راند، اما گویا نمایندگان آمریکایی دیگر از تهدید وتو نمی‌ترسند.

به گزارش تسنیم، باراک اوباما طرحی که برای ایجاد خط لوله نفتی آلودگی‌زای "کی‌استون ایکس‌ال" (Keystone XL) در کنگره تصویب خواهد شد را وتو می‌کند. سخنگوی کاخ سفید با بیان این جمله بر اولین پرده از رویارویی دولت اوباما و کنگره جدید تحت کنترل جمهوری‌خواهان صحه گذارد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (جمعه) با 266 رأی موافق در برابر 153 رأی مخالف طرح احداث خط لوله را تصویب کرد. این طرح پس از تصویب به مجلس سنا فرستاده شده است. با توجه به اینکه 54 کرسی از مجموع 100 کرسی سنا نیز در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد (44 کرسی دموکرات و 2 کرسی مستقل) یقینا این نهاد قانوگذار نیز طی هفته‌های آتی به طرح رأی مثبت خواهد داد. پس از آن، این طرح برای تبدیل شدن به قانون و برخورداری از ضمانت اجرایی برای امضاء به کاخ سفید ارسال خواهد شد و در اینجاست که اوباما احتمالا از حق وتوی خود برای جلوگیری از اجرای طرح احداث خط لوله نفتی که به اعتقاد وی دارای تبعات منفی برای محیط زیست است، استفاده خواهد کرد.

اگرچه موضوع مذاکرات هسته‌ای و خط لوله کی‌استون دارای تفاوت‌هایی ماهوی با یکدیگر هستند اما اختلاف عمیقی که بین دولت آمریکا و کنگره درباره آنها و نیز تهدید کاخ سفید به وتوی هر گونه طرح مغایر با خواسته‌های دولت، در هر دو مشترک است. طرح کی‌استون فرصتی برای آزمایش اراده اوباما در پیشبرد سیاست‌هایش و نیز قدرت اجماع‌سازی وی در کنگره برای توقف تصویب طرح‌های مغایر با وعده‌های داده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها