«سه عضو خانواده‌ای بر اثر گازگرفتگی در تهران جان خود را از دست دادند.» این روزها گازگرفتگی همچنان قربانی می‌گیرد و سریال تلخ مرگ‌های خاموش ادامه دارد.
کد خبر: ۷۵۷۸۲۵
هشدار! قاتل خاموش با موج سرما می‌آید

در آخرین حادثه شامگاه پنجشنبه زوج جوانی و کودک شش ساله آنها در خیابان ابوذر تهران بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند. بررسی کارشناسان آتش‌نشانی نشان می‌دهد استفاده از دودکش آکاردئونی برای آبگرمکن و شیب منفی برای این دودکش علت گازگرفتگی بوده است.

سال گذشته مسمومیت با گاز منواکسید کرین در کشور 828 قربانی گرفت که به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران رعایت نکردن نکات ایمنی در نصب دودکش علت 90 درصد این حوادث بوده است. متاسفانه یک سهل‌انگاری ساده کافی است تا قربانیان قدم در راهی بگذارند که برگشتی در آن نیست و به خواب همیشگی بروند.

گاز منواکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی‌بوست که خیلی زود قربانیان خود را تسلیم مرگ می‌کند و به همین علت به آن قاتل خاموش می‌گویند. این گاز پس از انتشار در فضای خانه با گلبول‌های قرمز خون همراه شده و اجازه نمی‌دهند اکسیژن رسانی به خوبی در بدن انجام شود.

نبود اطلاعات کافی در این زمینه و اکتفای دستگاه‌های مسئول به نصب چند بنر در سطح شهر درباره خطرات این گاز باعث شده است هر ساله تعداد بالایی از هموطنان قربانی قاتل خاموش شوند البته نقش سهل‌انگاری برخی هموطنان را نباید نادیده گرفت و در حالی که اعلام شده برای وسایل گرمایشی مانند بخاری و آبگرمکن نباید از لوله‌های آکاردئونی استفاده کرد، اما زیبایی و راحتی ‌اش همچنان باعث استفاده از آن و قربانی گرفتن می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، موج جدید سرما در کشور در راه است و این موضوع زنگ خطر را در خصوص گاز گرفتگی به صدا در آورده است. تجربه نشان داده هر ساله همزمان با سرمای ناگهانی هوا، شاهد افزایش آمار قربانیان خواهیم بود. هموطنان در این شب‌های سرد ناآگاهانه سعی می‌کنند با بستن منافذ ورود و خروج هوا و استفاده از گاز خوراک‌پزی برای گرم کردن خانه، خود را یک قدم به مرگ نزدیک کنند.

از سوی دیگر بسته بودن مسیر دودکش، نداشتن کلاهک و استفاده از گاز پیک‌نیکی برای گرم کردن داخل خودرو و چادر مسافرتی از دیگر دلایل افزایش قربانی در این شب‌های سرد است که رعایت نکاتی ساده در استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند قاتل خاموش را ناکام بگذارد.

از سوی دیگر تکنولوژی هم به مقابله با قاتل خاموش آمده و هموطنان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های هشدار دهنده استاندارد از انتشار گاز منواکسیدکربن در فضای خانه مطلع شوند.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها