عملیات جستجو برای یافتن مظنونان حمله به مجله طنز شارلی ابدو در شمال شرق پاریس همچنان ادامه دارد و پلیس می‌گوید یکی از افرادی که به گروگان تروریست‌ها در آمده بود ،کشته شده است.
کد خبر: ۷۵۷۷۰۲
اروپا همچنان در بهت حوادث تروریستی

در حمله روز چهارشنبه، 12 نفر از جمله چهار نفر از کارکنان نشریه و دو مامور پلیس جان خود را از دست دادند. هنوز هیچ گروهی رسما مسئولیت حمله چهارشنبه را نپذیرفته اما کارشناسان ارتباط مهاجمان را با داعش یا القاعده محتمل‌تر می‌دانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، وزیر کشور فرانسه دیروز اعلام کرد، نیروهای ویژه امنیتی دو مظنون حادثه تروریستی روز چهارشنبه را در شهر دامارتان در شمال شرق پاریس محاصره کرده‌اند. بنابر اعلام پلیس فرانسه، دو برادر به نام‌های سعید و شریف کواشی را که عوامل اصلی حمله به مجله شارلی ابدو بوده‌اند، در منطقه «دامارتان ژول» در شمال شرق پاریس هستند. به گفته پلیس این این دو برادردر یک ساختمان در منطقه «دامارتان ژول» در شمال شرق پاریس تحت محاصره قرار گرفتند. با این حال روز گذشته منابع پلیس فرانسه گفتند یک فرد گروگان گرفته شده از سوی تروریست‌ها کشته شده است. گفته می‌شود گروگان‌گیری در منطقه صنعتی شهر انجام شده و گروگان‌گیرها دست‌کم ده نفر را در یک کارگاه چاپ و نشر به گروگان گرفته‌اند. بیش از ۸۸ هزار نیروی امنیتی در سراسر فرانسه مستقر شده‌اند و تصویر برادران کواشی به ذکر عبارت «مسلح و خطرناک» میان مردم توزیع شده است. این دو برادر فرانسوی الجزایری تبار، متولد پاریس هستند.

در زمینه شناسایی عاملان حمله به دفتر مجله شارلی ابدو، یک مقام ارشد امنیتی آمریکا به آسوشیتدپرس گفت دو برادری که مقام‌های فرانسوی به عنوان مظنون‌های اصلی این حمله از آنها نام برده‌اند در فهرست ممنوع پرواز این کشور قرار داشتند. یک مقام دیگر آمریکایی نیز به همین خبرگزاری گفت یکی از این دو برادر، سعید کواشی سی‌وچهار ساله، پیش از این به یمن سفر کرده بود. منابع اطلاعاتی در یمن می‌گویند یکی از مظنونان یاد شده سال 2011 برای دیدار با «انور العولقی» یکی از رهبران القاعده به این کشور سفر کرده بود. العولقی یکی از رهبران برجسته القاعده در یمن وآمریکایی تبار بود که از سوی آمریکا و از طریق هواپیماهای بدون سرنشین در سال 2011 کشته شد. گفته می‌شود سعید کواشی، در یمن و زیرنظر مربیان القاعده، آموزش نظامی دیده است وی جوانان را به پیوستن به گروه‌های تروریستی در عراق تشویق می‌کرده است. این فرد در سال 2005 به دلیل تلاش برای مسافرت به دمشق بازداشت شده بود. درخبر دیگری آسوشیتدپرس اعلام کرد شریف کواشی در سال 2008 به اتهام‌های تروریستی و اعزام تروریست‌ها به عراق، محاکمه و به 18 ماه زندان محکوم شده بود.

یکی دیگر از حمله‌کنندگان روز پنجشنبه به نام حمید مراد (هجده ساله) خود را به پلیس فرانسه معرفی کرد. به نوشته روزنامه لوپوئن، «مراد» که رانندگی خودروی مهاجمان را برعهده داشت، فردی بی‌خانمان است که سال گذشته در مدرسه‌ای در شهر رنس ثبت‌نام کرده بود و سال آخر دبیرستان را می‌گذراند. روز پنجشنبه در یک حادثه جداگانه یک فرد مسلح ناشناس به نیروهای پلیس درجنوب پاریس حمله کرد که دراثر آن یک مامور زن پلیس کشته شد. تکرار حوادث تروریستی و ناتوانی پلیس فرانسه در دستگیری عاملان، ترس و وحشت را در بین مردم این کشور دامن زده است. این درحالی است که رسانه‌های خبری تصاویری را منتشر می‌کنند که مردم فرانسه با حضور در مقابل دفتر مجله شارلی ابدو و روشن کردن شمع و گذاشتن گل با قربانیان ابراز همدردی می‌کنند.

نگرانی و بیم

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه پس از نشست اضطراری دیروز مسئولان این کشور بار دیگر بر ضرورت وحدت فرانسوی‌ها و رویارویی با تروریسم تاکید کرد. وی ضمن حمایت از اقدامات پاریس در عراق و مالی در «رویارویی با تروریسم» گفت: ما جبهه‌های جنگ را به مناطق تروریست‌ها بردیم تا آنها امروز به فرانسه نرسند! وی خاطرنشان کرد: ما با متحدان خود بویژه آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم هماهنگی امنیتی داریم. جهان با ما در مبارزه با تروریسم ابراز همبستگی کرد.روز پنجشنبه، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا با دیدار از سفارت فرانسه در واشنگتن نسبت به ۱۲ قربانی این تیراندازی ادای احترام کرد. در همین حال بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر در گفت‌وگو با خبرنگاران خواستار گسترش مدارا در جهان شد. از سوی دیگر رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند در همین زمینه نشستی را برگزار می‌کنند. این نشست قرار است دوازدهم فوریه (بیست و سوم بهمن) برگزار شود. این اقدام در واقع واکنشی از سوی اتحادیه اروپا نسبت به رشد افراط‌گری و حملات مسلحانه در کشورهای عضو این اتحادیه است.

همچنین مانوئل والتس، نخست‌وزیر فرانسه نیز در بحبوجه عملیات تعقیب و گریز برای دستگیری عاملان حمله تروریستی در پاریس تاکید کرد کشورش در حال نبرد یک مذهب نیست. بلکه پاریس درگیر نبرد با تروریسم است. از سوی دیگر روزنامه گاردین نوشت ائمه جماعات مساجد پاریس مردان مسلحی را که به دفتر مجله شارلی ابدو حمله کردند وحشی خواندند اما نگران این هستند که مسلمانان بهای این جنایت را بدهند.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر دو فرد مسلح در پاریس در حمله به دفتر یک نشریه طنز را ستود و عاملان این حمله را «قهرمان» خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها