عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خارج کردن اتکای بودجه به نفت، کشور را از شر ‌تحریم‌ها خلاص می‌کند، گفت: در مجلس شورای اسلامی بعد از ارائه بودجه درصدد هستیم بودجه سال 94 را بدون نفت ببندیم.
کد خبر: ۷۵۷۶۹۳
مصباحی‌مقدم: بودجه 94 را بدون نفت می‌بندیم

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در پیش خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس گفت: استکبار جهانی با تحریم نفتی و ارزهای بین‌المللی می‌خواهد ملت ایران را تحت فشار قرار دهد و از همین رو باید خود را از شر این فشارها خلاص کنیم، یک راه ساده و البته پیچیده مذاکرات است که تمامی علائم نشان می‌دهد دولت خط قرمزها را رعایت می‌کند و از این جهت مورد حمایت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: راه دیگر این است که بودجه عمومی کشور بدون اتکای به نفت باشد، این سخن شاید شگفت باشد، اما در مجلس شورای اسلامی بعد از ارائه بودجه درصدد هستیم بودجه 94 را بدون نفت ببندیم و اگر این اتفاق بیفتد، اهرم‌های فشار 1+5 علیه ایران خنثی می‌شود، چون تمام فشارشان این بود که نفت کمتر بفروشیم.

وی بیان کرد: اکنون با تبانی آمریکا و عربستان با عرضه بیشتر نفت، قیمت را کاهش داده‌اند و این یک فشار دیگر بر ایران و روسیه است که بر درآمد نفت و گاز اتکا دارند و به این وسیله می‌خواهند ما را تسلیم کنند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: خارج کردن اتکای بودجه به نفت، کشور را از شر ‌تحریم‌ها خلاص می‌کند، با تحمل می‌توان این پیچ تاریخی را پشت سر گذاشت.

وی افزود: 71 هزار میلیارد تومان درآمد پیشنهادی دولت از محل نفت برای سال آینده بوده که معادل30 درصد بودجه عمومی کشور است، زمانی که دولت این پیشنهاد را آورد قیمت نفت 72 دلار بود، اما الان زیر 50 دلار شده است و معنایش این بوده که اگر درآمد نفت در بودجه باشد، دیگر درآمد 71 هزار میلیارد تومان محقق نشده و در بهترین حالت 50 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: ما 50 میلیارد دلار در سال جاری صادرات کالای غیرنفتی داریم و این رقم در سال‌های اخیر جهش یافته است. اگر ارز ناشی از صادرات تبدیل به واردات کالاهای ضروری و واردات سرمایه شود، به ارز ناشی از نفت نیاز نداریم. این تدبیر را دولت و مجلس باید دنبال کنند.

وی درخصوص ضرورت حذف یارانه افراد غیرنیازمند خاطرنشان کرد: سالانه 43 هزار میلیارد تومان یارانه داده می‌شود، از سویی به خانواده‌هایی یارانه داده می‌شود که نیاز ندارند، بگذارید فقط و فقط یارانه به نیازمندان و فقرای جامعه داده شود. به آنهایی یارانه داده شود که فقیر بوده و نیازمند زکات هستند و با زکات نمی‌توان فقر آنها را برطرف کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، 30 تا 35 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌کنیم که این کمکی است که ملت ایران برای بودجه بدون نفت می‌تواند، انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امسال شاهد بودیم بخشی از یارانه را به بهداشت و درمان دادیم و این بخش خوشبختانه ساماندهی شده است، این ابتکار مجلس بود و از دولت تشکر می‌کنیم که این ابتکار را اجرایی کرد. این‌گونه ابتکارات در مغز متفکران داخلی کشور جولان دارد.

مصباحی‌مقدم افزود: دوسوم درآمد نفت در حساب بانک مرکزی ما بلوکه می‌شود، در حال حاضر 130 میلیارد دلار ذخایر خارجی کشور را داریم، ولی این دلارها در اختیار ما نیست؛ بلکه معادل این درآمد از نفت را، دولت با ارجاع به بانک مرکزی، ریالش را دریافت می‌کند و با آن ریال کشور را اداره می‌کنیم. اگر بودجه از نفت خلاص شود، از شر بخشی از تورم هم خلاص می‌شویم.

وی گفت: دولت یازدهم این اراده و جرات را دارد که ‌هزینه‌های جاری غیرضروری را کاهش دهد و ده هزار میلیارد تومان از این طریق صرفه‌جویی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت‌های اقتصادی دولت باید براساس اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، نشانه‌های جدی از اقتصاد مقاومتی را نمی‌بینیم، بنده انسان صریحی هستم و برای دولتمردان و وزرا خواهان موفقیت در اداره جامعه هستیم، اما آنچه را که رهبر معظم انقلاب به نام سال فرهنگ و اقتصاد و سال مدیریت جهادی مطرح کردند ما نمی‌بینیم، مدیریت جهادی یعنی حرکتی که ظرفیت‌های مالی ملت را به کار بگیرد و منابع ارزی این ملت را به کار گیرد، در حال حاضر پول در دست مردم، پولی سیال و سرگردان است، باید با ساز و کاری توسط بنگاه‌های اقتصادی این منابع جمع‌آوری شود و تولید رونق بگیرد.

وی افزود: حدود 20 میلیارد دلار ارز در دست مردم است که این باید جمع شده و سرمایه‌گذاری شود، ایران جزو کشورهایی است که بالاترین مصرف طلای زینتی جهان را دارد و از این نظر در رده دوم جهان هستیم، این طلا سرمایه است، این سرمایه باید اعطا شود تا جوانمان شاغل شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها