با شرکت ۵۰۶ ناشر از سراسر جهان

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب دوحه آغاز شد

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه با شرکت ۵۰۶ ناشر از سراسر جهان در پایتخت قطر آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۵۷۴۱۶
بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب دوحه آغاز شد

مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه قطر عصر روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه با حضور أحمد بن عبدالله آل محمود، معاون وزیر کشور قطر و دکتر حمد بن عبدالعزیز الکواری، وزیر فرهنگ قطر برگزار شد و این نمایشگاه رسماً فعالیت خود را به مدت ١٠ روز آغاز کرد.

در این دوره از نمایشگاه کتاب دوحه، علاوه به فروش مستقیم کتاب توسط ناشران قطری و خارجی شرکت شرکت کننده، برنامه‌های متنوع فرهنگی دیگری نیز برگزار می‌شود.

از جمله نمایشگاه نمایش آثار هنری، موسیقی، تئاتر و برنامه‌های ویژه برای کودکان یک تا ٤ ساله، برگزاری نشست‌های تخصصی.

همچنین بخش بزرگی از نمایشگاه امسال دوحه به نمایش کتاب‌های پر فروش در کشورهای آمریکا، انگلستان و نیز کتاب‌های دانشگاهی و کودکان اختصاص پیدا کرده است.

وزارت فرهنگ و میراث قطر نیز راهنمای کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه را به دو صورت دیجیتالی و چاپی آماده‌سازی کرده است.

در این لیست چاپی ۱۴ هزار و ۵۲۱ عنوان کتاب ذکر شده است که ۱۲۲۷۱ عنوان به زبان عربی و ٢٢٥٠ عنوان به سایر زبان ها است.

بر اساس این گزارش، در نسخه دیجیتال ۱۰۹ هزار و ۵۵ عنوان که شامل ۹۷ هزار و ۵۶۱ عنوان به زبان عربی و ۱۱۴ هزار و ۹۴ عنوان به سایر زبا‌ن‌هاست، آماده سازی شده است. سال انتشار این کتاب‌ها ٢٠١٤ است که بعد از زمان مقرر عناوین آن به نمایشگاه رسیده است.

در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، مرکز اطلاع‌رسانی برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده است و ٨٠ ناشر برای اولین بار حضور دارند که در مجموع ٥٠٦ ناشر از سراسر جهان در این رویداد فرهنگی مشارکت دارند. آنگونه که وزیر فرهنگ قطر بیان کرده، در این دوره بر فرهنگ عربی بسیار تاکید شده است.

همچنین برنامه‌های قصه‌خوانی برای کودکان و نوجوانان، برنامه‌های هنری از جمله نقاشی و کاردستی، نمایش تئاتر، کارگاه چگونگی ساخت فیلم کوتاه و دیگر مسابقات طراحی شده است که همه این فعالیت‌ها برای تشویق کودکان به کتابخوانی است.

در این دوره از نمایشگاه کتاب دوحه، کشور برزیل به عنوان مهمان ویژه حضور دارد. انتخاب برزیل در پی نامگذاری سال ٢٠١٤ به عنوان سال فرهنگی قطر - برزیل بوده است.

تعداد زیادی از نویسندگان و متفکران در ١٨ برنامه و نشست تدارک دیده شده شرکت خواهند کرد. از جمله نویسندگان قطری حاضر در این برنامه‌ها می‌توان به عبدالعزیز آل محمد، دکتر نبیه القاسم و نیز دکتر اکمل دین احسان اغلو، خانم سوزان عابد، دکتر خالد عزب، دکتر فیصل الحفیان، محمد همام فکری، یوسف ذنون، امیر تاج السر، دکتر زغلول النجار و الشاعر احمد الشهادی و دکتر هیثم الخواجه و عائشه الکواری، الروائی احمد ابودهمان و دکتر عائشه المناعی اشاره کرد.

همچنین دو برنامه شب شعر برای دو شاعر درگذشته قطری به نام‌های سمیع القاسم و حسن توفیق برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، از ایران هم موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران و با هدف معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قالب کاتالوگ، بروشور و توزیع فرم ثبت نام بیست و هشتمین دوره این نمایشگاه و نمایش ۲۵۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از قبیل ایرانشناسی، کودک و نوجوان، نقاشی، شعر، آموزش خط و زبان فارسی در این نمایشگاه شرکت کرده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه قطر از تاریخ ١٧ تا ٢٧ دی ماه در محل همایش‌ های ملی این کشور برپاست. ساعت کار این نمایشگاه همه روزه از ساعت ٩ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۲ است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها