متهم برای انتقام، همسر دختر مورد علاقه‌اش را با شلیک گلوله کشت

عشقی که منجر به جنایت شد

خسرو به سمت آشپزخانه رفت، دست‌هایش از شدت عصبانیت می‌لرزید. فقط به یک چیز می‌اندیشید و آن هم « انتقام» بود. با خودش درگیر بود، رفتارهای سرد همسرش این‌طور نشان می‌داد که خیانت کرده است.
کد خبر: ۷۵۷۳۰۶
اعتراف به قتل در صحنه جنایت

هر چند دلیل و مدرک خاصی برای اثبات خیانت نداشت، اما نمی‌توانست خودش را راضی کند و باید از او انتقام می‌گرفت. چاقو را از آشپزخانه برداشت و بی‌آن‌که دلیلی قانع‌کننده داشته باشد، در حالی ‌که همسرش روی تختخواب دراز کشیده بود، چند ضربه به او زد.

مدتی بعد پسر جوانی با پلیس تماس گرفت و از قتل مادرش خبر داد. «مادرم کشته شده است. یعنی خواهر سه‌ساله‌ام او را به قتل رسانده است.» پسر جوان سکوت کرد و در پاسخ به پرسش ماموری که پشت خط بود، آدرس خانه‌ای را داد و تماس قطع شد. بهروز، نگاهی به خواهر سه‌ساله‌اش انداخت که کنار بدن بی‌جان مادر گریه می‌کرد. در اتاقی دیگر پدر بی‌صبرانه، در اتاق راه می‌رفت.

دقایقی بعد، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران و بازپرس جنایی وارد خانه شده و با جسد زن جوان روبه‌رو شدند. در حالی ‌که پسر خانواده مدعی بود جنایت توسط خواهرش رخ داده، کارآگاهان جنایی به بررسی صحنه جرم پرداختند. تحقیقات آنها نشان می‌داد ضربات وارده توسط کودک سه‌ساله زده نشده است.

در همین موقع ماموران سراغ مرد میانسالی که در کنار جسد ایستاده بود، رفتند و یکی از آنها به او گفت: «چرا همسرت را به قتل رساندی؟ شاید همه اعضای این خانواده مدعی باشند که قتل توسط دختر سه‎ساله و در خواب رخ داده است، اما ضربات وارد شده و وضع جسد نشان می‌دهد که این جنایت توسط او صورت نگرفته است. از طرفی مدارکی که به دست آمده نشان می‌دهد جنایت خانوادگی است و شما این قتل را مرتکب شده‌اید.»

مرد میانسال که تا آن لحظه سکوت کرده بود، بالاخره سکوتش را شکست و به قتل همسرش اعتراف کرد و گفت: «14 سال قبل برای کار به تهران آمدم و در یک شرکت معتبر مشغول کار شدم. چند سال بعد به‌دلیل معاشرت با دوستان ناباب معتاد شدم. وضع مالی‌ام بد نبود. همسرم را خیلی دوست داشتم و برای آن هر کاری انجام می‌دادم، اما بعد از مدتی به او شک کردم، رفتارش سرد شده بود، زیاد حوصله نداشت. هر چه سعی می‌کردم با او ارتباط برقرار کنم، کناره‌گیری می‌کرد. رفتارش طوری بود که در خانه احساس آرامش نمی‌کردم.»

مرد میانسال ادامه داد: «همسرم اوایل خیلی خوب بود و زندگی خوبی داشتیم. تقریبا از پنج سال قبل برخوردهای سرد او شروع شد. درست از زمانی که من با خودرو تصادف کردم و کمرم شکست این اتفاق افتاد و رفتار همسرم تغییر کرد. از این‌رو به آن رو شد و دیگر از آن همه محبت و صمیمیت خبری نبود. همیشه به من دروغ می‌گفت. چند وقت پیش متوجه شدم دو گوشی تلفن همراه دارد. همان موقع داشت به پسرم می‌گفت گوشی‌ای را که برای تعمیر بهت داده بودم، آوردی؟ آن زمان بود که فهمیدم همسرم سه‌ گوشی تلفن همراه دارد. فردای آن روز داشتم دنبال یکسری مدارک می‌گشتم که داخل کمد چند سیمکارت دیدم. اگر ریگی به کفشش نباشد چرا باید این همه سیمکارت و تلفن همراه داشته باشد، آن هم تلفن همراه دوسیمکارته؟ البته الان که او را به قتل رسانده‌ام با خودم می‎گویم شاید آن سیمکارت‌ها مال پسرم بوده و من هرگز این را از او نپرسیدم و اشتباه قضاوت کردم.»

او ادامه داد: «آن روز به خاطر سیمکارت بحث‌مان شد، اما خیلی زود پایان یافت. همسرم در تمام این مدت می‌گفت سیمکارت‌ها متعلق به او نیست، اما باور نمی‌کردم. حدود یک‌هفته بعد از کشف سیمکارت‌ها، دو نامه به همسرم دادم تا آنها را به دو شرکت تحویل دهد اما او اشتباه کرده بود و نامه‌ها را جابه‌جا ارسال کرد. وقتی از این موضوع باخبر شدم خیلی ناراحت شدم، حس می‌کردم او به من دروغ گفته و دنبال کارهای شخصی خودش رفته است. همسرم هر چه گفت اشتباه کرده و عمدی نبوده باور نکردم. سر این مساله دعوایمان شد، اما درگیری‌مان خیلی زود تمام شد و همسرم همراه دخترم به اتاق خواب رفتند و استراحت کردند. به آشپزخانه رفتم و چاقویی برداشتم و به اتاق خواب رفتم و در‌ حالی‌ که همسرم خوابیده بود به او سه ضربه چاقو زدم. با سر و صدای همسرم، پسرم به اتاق آمد و با صحنه وحشتناک مرگ مادرش مواجه شد. به پلیس و اورژانس زنگ زدیم، اما همسرم فوت کرده بود و تلاش برای نجات او بی‌فایده بود.»

مرد میانسال نگاهی به افسر پرونده کرد و گفت: «وقتی پلیس وارد شد، پسرم که در شوک از دست دادن مادرش بود و نمی‌خواست مرا هم از دست بدهد، گفت دخترم این جنایت را انجام داده است. اما از همان ابتدا شما راز این ماجرا را فهمیدید و من مجبور شدم به قتل اعتراف کنم. نمی‌دانم چه بلایی سر بچه‌هایم می‎آید. بچه‎هایم در این شهر کسی را ندارند. معلوم نیست چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد. بدون پدر و مادر، تنها در این شهر زندگی کردن خیلی سخت است.»

متهم پس از اعتراف به قتل با قرار قانونی روانه زندان شد تا بزودی پای میز محاکمه قرار گیرد.

هلیا نصرتی

نگاه کارشناس 1

اختلالات هذیانی جدی گرفته شود

دکتر مهدی صابری، رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی: یکی از عوامل در بروز پدیده همسرکشی، پدیده‌ای با عنوان اختلالات هذیانی است. این اختلالات یک سلسله باورهای نادرست است که با منطق جور درنمی‌آید یا حتی می‌توان گفت اصلاح‌پذیر نیست. در این نوع اختلال، مرد یا زن همواره به همسر خود مشکوک است و گمان می‌کند که او در حال خیانت است. به این دلیل، همسرش را تحت کنترل قرار می‌دهد و تمام رفتار و حرکات او را بررسی می‌کند تا بتواند آثاری از خیانت پیدا کند.

حال اگر مرد یا زن به این نتیجه در درون خود برسند که همسرشان خیانت کرده است، سعی می‌کند این خیانت را با انتقامجویی پاسخ دهد. حال این انتقامجویی می‌تواند به صورت اقدامات خشونت‌آمیز یا روابط فرازناشویی باشد. این افراد در صورت مشاهده این حالت در خود باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند زیرا در صورت درمان نشدن هر لحظه امکان ارتکاب کاری جبران ناپذیر از سوی آنها وجود دارد. همسرکشی چه در مردان و چه در زنان دلایل یکسانی دارد. مهم ترین این عوامل مسائل مربوط به خیانت زناشویی است یا تصور خیانت اما در تمام افراد این عامل سبب قتل نمی‌شود بنابراین ویژگی‌های شخصیتی زمینه روانی قتل را فراهم می‌کند. مهم‌ترین دلیل برای قتل اختلالات روانی و شخصیتی است، اما مردان به دلیل ارتباط گسترده اجتماعی و شغلی و درگیری‌هایی که در محیط بیرون خانه دارند، بیشتر در نزاع‌های اجتماعی مرتکب قتل می‌شوند و زنان از لحاظ آماری بیشتر قتل‌های خانوادگی انجام داده‌اند. زنان در برخوردهای اجتماعی خویشتندارترند. پرخاشگری اجتماعی در زنان کمتر است و آنان بیشتر درگیر مسائل خانوادگی هستند، اما در برخی موارد بحران‌های عاطفی ناشی از شکست‌های عشقی و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن ممکن است زمینه قتل را ایجاد کند.

نگاه کارشناس 2

چرا همسرکشی

فرهاد شهبازوار، حقوقدان: همسرکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که از گذشته‌های دور در جامعه رواج داشته، اما طی سال‌های اخیر برخی عوامل اجتماعی موجب افزایش این ناهنجاری شده است.

ارتباط زوج‌ها شکل یک حالت صوری را به خود گرفته و ارتباط معنوی در خانواده‌ها کمرنگ شده است. در این فضا، فساد اخلاقی، اعتیاد، جنون آنی، بیکاری، نپرداختن نفقه، ازدواج‌های اجباری، فشارهای جسمی و روحی، خشونت‌های جسمی و جنسی، دوستان ناباب و فقر اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین عوامل وقوع و افزایش همسرکشی در کشور است؛ البته باید توجه داشت انگیزه برخی از مردان همسرکش، خیانت همسرانشان است و آنها به خاطر بی‌وفایی، همسران‌شان را به کام مرگ می‌کشند، بدون این‌که علت خیانت را مورد بررسی قرار دهند یا آن را به نقد بکشند.

اغلب زنانی که مرتکب قتل همسر شده یا در آن مشارکت یا معاونت داشته‌اند، اظهار کرده‌اند در دوران زندگی مشترک، بارها مشاجره و قهر و آ‌شتی داشته‌اند. همچنین آنها - زنان متهم به قتل همسر - که قصد متارکه داشته و به دلایلی از جمله مخالفت شوهر، والدین، وجود فرزندان و نیاز مالی، شرایط زندگی را تحمل کرده و در نهایت صبر و تحملشان به سرآمده، اقدام به از بین بردن همسر خود کرده‌اند.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها