ناسا به این نتیجه رسیده که برای یافتن راهی جهت فراهم آوردن مقدمات اقامت طولانی مدت در مریخ، یافتن سرنخ هایی درباره اینکه این سیاره در گذشته چگونه پذیرای اشکالی از حیات بوده بهترین اقدام ممکن است.
کد خبر: ۷۵۶۲۳۸
مریخ نورد بعدی درجستجوی میکروبهای مریخ

این تلاش در سال 2020 آغاز می شود. از مارس سال 2012 که ناسا با موفقیت مریخ نورد «کنجکاوی» را بر روی مریخ فرو نشاند، بشر پاسخ برخی از پرسش​هایش درباره محیط این سیاره را یافته است البته یافته های این مریخ نورد به محیط اطراف محل فرودش یعنی گودال «Gale Crater» مربوط می شود.

یک سال بعد یعنی در مارس 2013 بود که تیم مأموریت کنجکاوی از کشف نشانه های گسترده ای از بستر دریاچه یا سیستم رودخانه ای در منطقه ای از این سیاره خبر دادند که ناسا عنوان «خلیج چاقوی زرد» را برای آن برگزید.

این نقطه که به عقیده دانشمندان محلی مناسب و مورد علاقه ریزارگانیسم های میکروبی به شمار می آید دربرگیرنده مواد معدنی نظیر خاک رس است که در آب موجود در گذشته مریخ شکل گرفته است.

دانشمندان دریافته اند آبی که در گذشته مریخ وجود داشته نه خیلی شور و نه بسیار اسیدی بوده است. این خود مدرک محکمی مبنی بر وجود احتمالی حیات در گذشته مریخ است.

این روزها مریخ نورد کنجکاوی درحال صعود به سوی هدف از پیش تعیین شده و اصلی خود قرار دارد یعنی «Mount Sharp». درحقیقت اینگونه به نظر می رسد که ناسا برنامه ای برای توقف اکتشافات در سیاره سرخ ندارد و هم اکنون بر روی جانشین کنجکاوی کار می کند.

باز هم ماه مارس و این بار سال 2020. در این ماه قرار است مریخ نوردی راهی این سیاره شود که طرح کلی آن شباهت زیادی به کنجکاوی دارد. این مریخ نورد محیط های مختلف مریخ را برای کشف نشانه هایی از حیات جستجو می کند.

درحقیقت در سال 2020 برنامه ناسا با هدف جستجوی حیات در مریخ با جدیت بیشتری انجام می شود، چیزی که برای مریخ نورد کنجکاوی تا این سطح از دقت و هدفمندی برنامه ریزی نشده است.

در قالب این برنامه جدید محلی مناسب جهت فرود مریخ نورد تعیین می شود. این نقطه به احتمال فراوان محلی خواهد بود که پیش تر فعالیت های آتشفشانی در آن رخ داده و یا محلی بوده که آب در آن قرار داشته است. چنین مکانی محل مناسبی برای حیات احتمالی میکروب​ها بوده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها