لاریجانی در همایش ستادهای دهه فجر:

ناتوانی اوباما درحل مشکلات داخلی به ما ربطی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رشد عقلانیت در امت اسلام، گفت: تنها رمز پیشرفت و رفع مشکلات جامعه اسلام وحدت میان مسلمانان است.
کد خبر: ۷۵۶۱۱۶
تمسک جامعه اسلامی به قرآن رمز پیروزی است

دکتر علی لاریجانی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان ضمن تبریک به مناسبت ایام فرخنده پیش رو به حاملان قرآن گفت: یکی از ویژگی های حاملان قرآن این است که باید سبک قرآنی را در زندگی خود تجلی ببخشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی که هر ساله در زمینه برگزاری چنین همایش‌هایی تلاش می‌کند، افزود: بر کسی پوشیده نیست که رجوع به قرآن و توجه به مفاهیم قرآنی برای طالبان علم به آراستگی زندگی افراد منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طلب علم راهی جز رجوع به قرآن ندارد، گفت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی حاملان قرآن را سروران بهشت می‌نامد، حال باید فهمید چرا چنین جایگاه عظیمی برای حاملان قرآن در نظر گرفته شده است زیرا چنین جایگاهی برای رسولان است، علی الظاهر کسی که حامل قرآن باشد بر دیگران برتری دارد.

لاریجانی با بیان اینکه با رجوع به قرآن می‌توانیم جواب بسیاری از سوالات را بدهیم، افزود: بسیار روشن است که هر پدیده‌ای را کسی می‌تواند بهتر تعریف کند که آن را به وجود آورده باشد و از آن جا که قرآن آفریده شده از طرف خداوند است، خداوند می‌تواند در مورد خصوصیات آن بگوید.

رییس قوه مقننه گفت: رجوع به قرآن بهترین منبع برای فهم درجه بالای حاملان قرآن است.

وی با بیان اینکه قرآن هم نور است، هم برهان، افزود: خداوند در سوره مائده به نور و روشنایی اشاره کرده و قرآن را با صفت نور معرفی کرده یعنی کتاب آسمانی قرآن می‌تواند باعث خروج انسان از تاریکی و هدایت آن به سمت نور باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در سوره ابراهیم آمده است که قران کتابی است که به سوی تو فرستادیم تا مردم را از تاریکی به سمت روشنایی رهنمون سازیم که این هم نور و هم عامل روشنایی است.

وی با اشاره به تاثیراتی که قرآن بر زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد، افزود: یک اجتماع وقتی به قرآن متوسل می‌شود به بسیاری از پیشرفت‌ها دست پیدا می‌کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مشکلاتی پیش روی امت اسلامی وجود دارد، گفت: هر چند در کشورهای اسلامی عقلانیت بالاتر رفته و رشد بسیاری در زمینه علوم صورت گرفته اما باید با وحدت مشکلات پیش روی امت اسلامی را برطرف کرد.

دکتر لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ جهان اسلام گفت: جهان اسلام امروز جایگاهی پیدا کرده که شاید در گذشته این جایگاه را نداشته و علمای اسلامی و دانشمندان آن صاحب مبنا و نظر در دنیا شده‌اند و رشد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه منابع غنی و ارزشمند انرژی دنیا نیز در اختیار کشورهای مسلمان است، افزود: توجه به معنویت و توحید و آخرت در میان جوامع اسلامی امروز یک فضیلت بزرگ است اما جای تاسف دارد که این کشورها خود شأن و جایگاه خود را نمی‌دانند و متاسفانه از آن بهره نمی‌برند و این به شدت تاسف‌بار است.

لاریجانی گفت: برای استفاده از این ظرفیت‌ها مشکلاتی وجود دارد؛ یکی این که دل در گرو کشورهایی دارند که از خارج از جهان اسلام هستند و به جای استفاده از ظرفیت‌های خود به ظرفیت‌های آن‌ها توجه می‌کنند و تاسف‌بارتر این‌که با گفته آن‌ها در میان خود و بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کنند و این کجای مبانی توحیدی ماست.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که چرا مسلمانان نباید قدرتمند باشند و چرا نباید در سطح اول زندگی کنند. کجای عزت اسلامی گفته است که مسلمانان به این شکل زندگی کنند و هرقدرتی برای آن‌ها تعیین تکلیف کند و این نکته مهم است که مسلمانان باید براساس دموکراسی دینی و بر مبنای اصول قرآنی متعالی در سطح بالایی از زندگی باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل دیگر مسلمانان ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی میان آنان است، گفت: جای تاسف دارد که برخی کشورها به این تفرقه‌ها دامن می‌زنند.

وی افزود: مگر همه مسلمانان در یک کتاب و یک آیین و یک روش و یک قبله نیستند، پس چرا این‌قدر بر تفرقه تاکید می‌کنند و چرا به جای استفاده از ظرفیت‌های درونی جهان اسلام به دنبال ایجاد نفاق و فاصله هستند و این همه عوامل وحدت را کنار می‌گذارند و به سمت جزییات تفرقه‌انگیز می‌روند.

لاریجانی گفت: باید مشخص شود که چرا جهان اسلام به جای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خود به سراغ ظرفیت کشورهای خارج از جهان اسلام می‌روند. تاسف‌بارتر این‌که از منابع خود علیه منافع مسلمانان استفاده می‌کنند.

وی افزود: آیا این افتخار است که نفت زیاد با قیمت پایین بفروشیم و به خیال خود به یک کشور اسلامی فشار بیاوریم. این اشتباه است و بدانند که با این روش به خود لطمه می‌زنند و نه به هیچ کشور دیگر و از این رهگذر کشورهای بزرگ غربی سود می‌برند. بدتر این‌که از حلقوم آن‌ها صدای دشمنانان مسلمانان بیرون می‌آید و ادبیات آمریکایی به ادبیات رایج آن‌ها تبدیل می‌شود و به عنوان مثال به جای این‌که به یک کشور هسته‌ای اسلامی افتخار کنند به آن فشار می‌آورند و این واقعا تاسف‌بار است. از سوی دیگر به دنبال رفتن به سمت دموکراسی با تانک هستند.

لاریجانی گفت: اگر بخواهیم از همه این فتنه‌ها عبور کنیم تنها و تنها یک راه داریم و آن هم رجوع به قرآن و مفاهیم قرآنی است و راه عبور از فتنه‌ها تنها نگاه توحیدی و قرآنی است و مسلمانان باید بدانند هیچ نفعی برای آن‌ها بزرگ‌تر از وحدت، مودت و برادری و برابری نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امید است خداوند در این ایام مبارک نگاه با لطفی بر امت اسلامی داشته باشند تا به این ترتیب از ستم دور شده و راه اخوت و همبستگی را در پیش بگیریم.(خانه ملت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها