محققان بسیجی کشور موفق به طراحی نخستین پهپاد موشک گریز دنیا در ارتفاع ۸ هزار متری شدند که نام پهپاد ثارالله بر آن گذاشته شده است. ​
کد خبر: ۷۵۵۸۳۰
پهپاد موشک گریز در ایران ساخته شد + عکس

حسن اکبری لایق مجری این طرح گفت: با توجه به پیشرفت روزانه پهپادها و در مقابل آن افزایش قدرت موشکی برای انهدام آنها، پهپاد موشک گریزی طراحی و ساخته شد که برای اولین بار در دنیا می تواند از موشک های حرارتی و موشک های هوا به هوا فرار کند و هیچ موشکی نمی تواند تا نزدیکی ۲۵۰ متری این پهپاد برسد.

این نخبه بسیجی با اشاره به اینکه این پهپاد با سیستم گمراه کننده پهپاد می تواند سریعا شتاب گرفته و از موشک فرار کند، افزود: این فناوری برای اولین بار بر روی پهپاد ۴ کیلویی طراحی شده است.

وی افزود: با توجه به کارایی پهپادها در بخش فناروی اطلاعات و شناسایی و کمک به مناطق زلزله زده و برای حفظ محیط زیست، این پهپاد در صورت وجود مشکل فنی در هنگام پرواز از سامانه ایمنی استفاده کرده و تا ۴۰ دقیقه می تواند به مکان امنی فرود بیاید که اگر این مکان در منطقه مشخص شده ما نباشد این پهپاد به صورت اتوماتیک تجزیه شده و از بین می رود.

اکبری لایق در مورد مشخصات فنی این پهپاد گفت: طول بال ها ۱۷۳ سانتی متر و وزن ۴کیلو و سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در زمان پرواز معمول از جمله ویژگی های این پهپاد است و در همین حال شتاب لحظه ای ۲۰۰کیلومتر بر ساعت و مدت زمان پرواز بدون سامانه ایمنی ۱ ساعت مداوم و با سامانه ایمنی یک ساعت وچهل دقیقه پرواز از دیگر ویژگی های این دستاورد ایرانی است.

به گفته وی، بالاترین ارتفاع در اوج گیری برای فرار از موشک توسط پهپاد موشک گریز ایرانی ۸۰۰۰ متر است که در هنگام فرود با سامانه محافظ تعادل فرود می آید و در زمان های ضروری با حالت سقوط آزاد به ارتفاع ۱۰۰متر رسیده و به صورت عمودی فرود می آید که لغزشهای ناشی از فرود با سیستم محافظ به حداقل می رسد.

اکبری لایق در مورد مزایای این پهپاد به عنوان اولین پهپاد موشک گریز دنیا گفت: مصرف سوخت کم، کاملا بومی بودن، قابل تجزیه در محیط زیست، سقوط آزاد برای فرود وحفظ تعادل در کمترین زمان و طی کردن بیشترین سرعت در بالاترین ارتفاع در کنار نقشه برداری و فیلمبرداری و قابلیت استتار با محیط پروازی برای جلوگیری از شناسایی توسط چشم لیزری و مادون قرمز در شب از جمله مزایای این محصول است.

این نخبه بسیجی افزود: این پهپاد ثارالله نامگذاری و با هدف نمایش اقتدار علمی ایران به دنیا با حمایت های سپاه عاشورای ناحیه مرند و بخش های تحقیقاتی و دفاعی اجرا شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها