مرکز آمار ایران دیروز با انتشار گزارشی از کاهش چشمگیر تعداد پروانه‌های ساختمانی در تهران و کشور خبر داد که این امر می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای کاهش تولید مسکن ولاجرم رشد قیمت آن در آینده مطرح شود.
کد خبر: ۷۵۵۷۵۶
کاهش چشمگیر صدور پروانه‌های ساختمانی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، براساس این آمار که دیروز در سایت رسمی مرکز آمار ایران منتشر شد، شمار پروانه‌های ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با فصل قبل از آن (زمستان 92) و فصل مشابه سال قبل (بهار 92) در تهران و کشور کاهش یافته است.

براین اساس شمار پروانه‌های ساختمانی در تهران در مقایسه با زمستان 92 معادل 2.9 درصد و در مقایسه با بهار 92 معادل 50.5 درصد کاهش یافته است.

این تعداد پروانه حدود 10.3 درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد. از کل پروانه‌های صادر شده 19 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزایش بنا و 3503 پروانه (99.5درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است.

این گزارش می‌افزاید: مجموع مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار 93 حدود چهار میلیون و 639 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 33.3 درصد و به فصل مشابه سال گذشته حدود 50.2 درصد کاهش داشته است و حدود 22.9 درصد از مجموع کل زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

براین اساس، متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان حدود 1340 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود 1079 مترمربع بوده است.

تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار سال جاری بالغ بر 26 هزار و 493 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 3.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 53.3 درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادره برای احداث ساختمان در تهران حدود 10.6 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 62.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 52.5 درصد کاهش داشته است.

متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان 289 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود 243 مترمربع بوده است.

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور

مرکز آمار ایران در بخش دوم گزارش خود به وضع صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور پرداخته و مانند تهران از کاهش آن در بازه‌های زمانی مختلف خبر می‌دهد.

براین اساس، در بهار سال 93 تعداد 34 هزار و 237 پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کشور صادر شده است که نسبت به فصل گذشته (زمستان 92) حدود 45.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار92) حدود 38.4 درصد کاهش داشته است.

به این ترتیب هم در تهران و هم در کشور، شاهد کاهش چشمگیر صدور پروانه‌های ساختمانی هستیم.

مرکز آمار ایران افزود: از کل پروانه‌های صادر شده 3332 پروانه (9.6 درصد) مربوط به افزایش بنا و 30 هزار و 935 پروانه (90.4 درصد) منوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 46.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 40.3 درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، مجموع مساحت زیربنای پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان، حدود 20539.3 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته 41.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 37.4 درصد کاهش داشته است.

متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان 664 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی در کشور 561 مترمربع بوده است.

مرکز آمار ایران افزود: تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در کشور در بهار سال 93 بالغ بر یکصد‌هزارو 219 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 45.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 48.2 درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان 3.2 واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی 3.4 واحد بوده است.

همچنین مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود 12229.2 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 41.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 27.9 درصد کاهش داشته است.

گروه اقتصاد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها