• 2 0
  • 0

کشف سیاره‌ فراخورشیدی با عمری دو برابر منظومه شمسی

شنبه 13 دی 1393 ساعت 16:53
منجمان دانشگاه بیرمنگهام سیاره‌ای هم‌اندازه زمین را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که 11.2 میلیارد سال قدمت دارد و سن آن دو برابر سن منظومه شمسی برآورد شده است.

دانشمندان حین مطالعاتشان روی سیستمی سیاره‌ای که حول ستاره‌ای موسوم به «KOI-3158» می‌چرخد، دریافتند یکی از پنج سیاره حاضر در این سیستم، تقریبا هم‌اندازه زمین است؛ این موضوع نشان می‌دهد سیاراتی مانند زمین احتمالا دارای قدمت طولانی در جهان باشند.

سیاره فراخورشیدی جدید که در فاصله 117 سال نوری و در صورت فلکی «شلیاق» (چنگ رومی) واقع شده، توسط «تیاگو کامپانت» و تیم علمی‌اش در دانشگاه بیرمنگهام کشف شده است.

تیم علمی تخمین زده این سیستم سیاره‌ای 11.2 میلیارد سال عمر دارد، این در حالی است که سن خورشید 4.56 میلیارد سال تخمین زده شده است.

چنین سیستمی زمانی شکل گرفته که سن جهان کمتر از 20 درصد عمر کنونی‌اش بوده و این موضوع امکان وجود حیات باستانی در کهکشان راه شیری را مطرح می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد هیچ یکی از این سیارات میزبان حیات نبوده‌اند زیرا تمامی آن‌ها در فاصله بسیار نزدیکی به ستاره میزبانشان واقع شده‌اند و به نوعی، فاصله آن‌ها تا «ستاره KOI-3158» کمتر از فاصله عطارد از خورشید است.

گرچه ستاره میزبان بیست‌و‌پنج درصد کوچک‌تر و همچنین دمای آن 700 درجه خنک‌تر از خورشید است، این فاصله باز هم برای امکان وجود حیات بیش از اندازه کم است.

داخلی‌ترین سیاره حاضر در این سیستم، هم‌اندازه عطارد است، سه سیاره میانی هم‌اندازه مریخ هستند و خارجی‌ترین سیاره نیز از ناهید کوچک‌تر بوده و تقریبا هم‌اندازه زمین است. این سیاره زمین‌ مانند، «K3158.05» نام گرفته است.

تصور می‌شود شکل‌گیری حیات بر روی زمین تا رسیدن به وضعیت‌ کنونی‌اش، میلیاردها سال طول کشیده و بسیاری بر این باورند زمین احتمالا یکی از نخستین سیارات کهکشان راه شیری است که میزبان حیات پیچیده است.

اما چنانچه سیاراتی مانند «K3158.05» وجود داشته باشند که عمرشان دو برابر زمین است، احتمال دارد حیات در جایی دیگر از کهکشان راه شیری نیز شکل گرفته شده است.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه «The Astrophysical Journal» قابل‌ مشاهده است.(ایسنا)