چند‌ سال است پرندگان مهاجر بدون ضابطه و قانون در شهرستان فریدونکنار سلاخی می‌شوند و دامگاه‌داران برای شکار این پرندگان از روش‌های بی‌رحمانه‌ای مانند دام‌های هوایی استفاده می‌کنند، نکته اینجاست که در دام‌های هوایی تمام پرندگان به دام می‌افتند و برای صیادان تفاوتی بین پرندگان درحال انقراض، حرام یا حلال گوشت وجود ندارد، آنها هر پرنده‌ای را به دام انداخته و آنها را در بازار محلی چوب حراج می‌زنند.
کد خبر: ۷۵۵۱۵۳
سیاهچاله پرندگان مهاجر

حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست درباره آخرین اقدام‌ها برای برخورد با متخلفان به جام‌جم می‌گوید: ما طرح جامع برخورد با متخلفان را به استان مازندران داده‌ایم، تا در مرحله اول دام‌های هوایی جمع‌آوری شود، چون تخلف در این منطقه فراگیر است و حدود 4000 نفر این تخلف را مرتکب می‌شوند. با توجه به تعداد زیاد متخلفان در این مواقع شورای تامین استان باید وارد عمل شده و مجوز برخورد صادر کند.

این در حالی است که چند ماه پیش یگان حفاظت محیط‌زیست برای برخورد با دامگاه‌داران وارد عمل شد، اما حدود 200 نفر از متخلفان با زن و بچه‌های خود جلوی ماموران این یگان ایستادند، به همین دلیل ماموران نتوانستند دام‌های هوایی را جمع‌آوری کنند.

خیلدار ادامه می‌دهد: چنانچه نیروهای یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست بخواهند وارد عمل شوند، کار به تیراندازی کشیده شده یا دست‌کم در جریان درگیری متخلفان اسلحه ماموران را سرقت می‌کنند. به همین دلیل ما به تنهایی نمی‌توانیم با متخلفان برخورد‌کنیم و نیاز داریم ‌نیروی ضد اغتشاش که به سپر و باتوم مجهز است، نیروهای ما را همراهی کنند.

مشکل اینجاست که متخلفان چند سال به حال خود رها شده و آزادانه از هر روشی برای شکار پرندگان مهاجر استفاده می‌کردند، به همین دلیل اکنون تعداد آنها آنقدر زیاد شده که به تصمیم‌گیری جدی شورای تامین استان نیاز دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که برخی از اعضای شورای تامین، فرماندار، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات استان و دادستان هستند، می‌افزاید: شرح وظایف هرکدام از این دستگاه‌ها مشخص است، اما مشکل اینجاست که شورای تامین استان تشکیل نشده است.

به گفته وی، عملکرد شورای تامین در حد شعار بوده، زیرا مصوبات شورای تامین فقط روی کاغذ بوده و برای اجرا مناسب نیست.

خیلدار عنوان می‌کند: برای نمونه در مصوبه شورای تامین آمده که محیط‌زیست باید با همکاری نیروی انتظامی راهکار پیدا کند، این در حالی است که شورای تامین باید بگوید نیروی انتظامی با تعدادی نیروی مشخص برای جمع‌آوری دام‌های هوایی اقدام کند.

باید یادآور شد که شکار بی‌ضابطه در این منطقه سبب شده در مجامع بین‌المللی حمایت از پرندگان مهاجر از فریدونکنار به‌عنوان سیاهچاله پرندگان مهاجر یاد کنند، بنابراین بهتر است مسئولان هرچه زودتر برای رفع این مشکل اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها