امروز مصادف با نهم ربیع‌الاول، آغاز ولایت امام عصر دوازدهمین ستاره از کهکشان آسمان ولایت و امامت است. آغاز دورانی جدید در تاریخ مکتب تشیع که به مشیت و خواست خداوند و دلایل دیگر با دوران غیبت امام رقم می‌خورد. موضوعی که ریشه در فضای حاکم برجامعه در دوران خفقان حکومت عباسیان و مخفی بودن تولد حضرت دارد.
کد خبر: ۷۵۴۸۳۸
آغاز امامت حضرت مهدی موعود (عج)

زیرا خلیفه شنیده است فرزند امام عسکری بر عالم مستولی خواهد شد و اهل باطل را منقرض خواهد کرد.

دو سال تفحص از حال و احوال او هیچ نتیجه‌ای برجای نمی‌گذارد. این جستجوها نتیجه هراسی بود که معتصم عباسی و خلفای قبل و بعد از او از روایات مورد اعتمادی که به رسول خدا(ص) به دست آنان رسیده و شنیده بودند که از نرگس خاتون و حضرت امام حسن عسکری فرزندی پاک گهر که مهدی لقب دارد و هم نام با رسول گرامی اسلام (ص) متولد خواهد شد و تخت ستمگران را واژگون و به سلطه و سلطنت آنها پایان می‌دهد.

حضرت در این باره فرموده است: نهمین نفر از امامان، قائم اهل بیت من و مهدی این امت است که در رفتار و گفتار و کردار، شبیه ترین مردم به من است. او پس از یک غیبت طولانی و حیرت و سرگردانی ظهور خواهد کرد و دین خدا را در سرتاسر عالم، حاکمیت خواهد بخشید. او با نصرت و تائیدهای پی در پی خداوند متعال، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد همان گونه که پیش از آن، از ظلم و ستم پر شده است.

از این رو دستگاه خلافت به بهانه‌های واهی در منزل امام حسن عسکری(ع) بسیار آمد و شد داشت و به جستجو می‌پرداخت تا از آن فرزند گرامی اثر و رد پایی بیابد و او را به شهادت برسانند غافل از این که حضرت مهدی به دور از چشم دشمنان پا به عرصه وجود می‌گذارد، مخفیانه به حیات خود ادامه می‌دهد تا زعامت و امامت به او سپرده شود و زمین خالی از حجت خدا نباشد.

ما بر این باوریم که موضوع امامت و جانشینی پیامبر اکرم، همواره از مسائل مهم اعتقادی مسلمانان در طول تاریخ مطرح بوده است. در مکتب تشیع، اهداف نزول کتاب های آسمانی و ارسال پیامبران الهی، هنگامی به طور کامل تحقق می‌یابد که ختم نبوت با نصب امام معصوم همراه باشد.

امام دارای تمام ویژگی های پیامبر به جز دستیابی به وحی را داراست که با ولایت تکوینی به منظور قدرت بر تصرف در نظام هستی و ولایت تشریعی که تبیین و تفسیر آیات و احکام الهی است، نارسایی های موجود جامعه را از بین می‌برد و زمینه و مقدمات نیل انسان به معنویت و پاکی‌ها و ارزش‌ها را فراهم می‌کند.

محمد خامه‌یار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها