ایران و امارات قرارداد جدید گازی امضا کردند

برنامه جدید برای فروش گاز به اعراب

ارزش گاز و محصولات گازی تولید شده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی در طول 13 سال گذشته تاکنون به حدود 340 میلیارد دلار می‌رسد که با درآمدهای صادرات نفت (بدون احتساب میعانات گازی) برابری می‌کند.
کد خبر: ۷۵۱۶۰۱
درآمد گاز، یقه نفت را گرفت + جدول

با گذشت 12 سال از آغاز بهره برداری از اولین فاز پارس جنوبی (طرح توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی در سال 1381) تاکنون جمهوری اسلامی ایران از محل استخراج و پالایش گاز طبیعی و پنج محصول استراتژیک دیگر این میدان مشترک گازی بیش از 340 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

مهرداد عبدی درباره آخرین وضعیت تولید و فرآورش گاز طبیعی و 6 محصول اصلی گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی در طول 13 سال گذشته تاکنون، گفت: در طول این مدت بیش از 577 میلیارد متر مکعب گاز شیرین و پالایش شده در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

مدیر مرکز دیسپچینگ مجتمع گاز پارس جنوبی با اعلام اینکه در طول این مدت بیش از یک میلیارد بشکه میعانات گازی در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و به بازارهای جهانی و یا واحدهای پالایشی داخلی صادر شده است، افزود: همچنین در این مدت بالغ بر دو میلیون و 932 هزار تن گوگرد در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و صادر شده است.

این مقام مسئول میزان تولید گاز اتان به عنوان مهمترین خوراک صنایع پتروشیمی را بیش از 6 میلیون و 756 هزار تن عنوان کرد و افزود: در طول 13 سال گذشته تاکنون بیش از پنج میلیون و 570 هزار تن محصول گازی پروپان تولید و صادر شد.

عبدی با اشاره به تولید و فرآورش بیش از سه میلیون و 790 هزار تن محصول گازی بوتان در پالایشگاه های پارس جنوبی، گفت: در سال جاری هم با کاهش دوره تعمیرات اساسی بیش از یک میلیارد دلار درآمد بیشتر از محل افزایش تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی نصیب اقتصاد کشور شد.

ارزش گاز و محصولات گازی تولید شده در پارس جنوبی در طول 13 سال گذشته تاکنون
نام محصول ارزش هر واحد کل تولید انجام شده در 13 سال ارزش کل محصولات تولید شده
گاز شیرین هر مترمکعب 40 سنت 577 میلیارد متر مکعب 230 میلیارد دلار
میعانات گازی هر بشکه 100 دلار بیش از یک میلیارد بشکه 100 میلیارد دلار
گوگرد گرانول هر تن 150 دلار دومیلیون و 932 هزار تن 440 میلیون دلار
اتان هر تن 240 دلار 6 میلیون و 756 هزار تن 1.6 میلیارد دلار
پروپان هر تن 750 دلار 5 میلیون و570 هزار تن 4.1 میلیارد دلار
بوتان هر تن 770 دلار سه میلیون و 790 هزار تن 2.9 میلیارد دلار

جزئیات درآمد 340 میلیارد دلاری ایران از پارس جنوبی

در شرایط فعلی قیمت هر متر مکعب گاز صادراتی ایران به ترکیه حدود 40 سنت برآورد می شود که با احتساب قیمت گاز صادراتی ارزش گاز تولید و پالایش شده ایران در طول 13 سال گذشته تاکنون از فازهای پارس جنوبی بیش از 230 میلیارد دلار برآورد می شود.

در طول بیش از یک دهه گذشته تاکنون هم ایران بیش از یک میلیارد بشکه میعانات گازی به عنوان یک محصول پرطرفدار و استراتژیک گازی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید و به بازارهای جهانی عرضه کرده است.

بر این اساس با احتساب متوسط قیمت هر بشکه میعانات گازی ایران حدود 100 دلار، در طول حدود 13 سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار درآمد از محل تولید و صادرات میعانات گازی نصیب اقتصاد ملی شده است.

از سوی دیگر در صورتی که متوسط قیمت هر تن گوگرد گرانول صادراتی ایران در طول یک دهه گذشته تاکنون حدود 150 دلار باشد و با تولید بیش از دو میلیون و 932 هزار تن گوگرد، کشور از محل تولید و صادرات گوگرد فازهای پارس جنوبی حدود 440 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

اتان به عنوان مهمترین منبع تامین خوراک صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع های پتروشیمی منطقه عسلویه محسوب می شود و در طول 13 سال گذشته تاکنون بیش از 6 میلیون و 756 هزار تن گاز اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید و عرضه شده است.

از اینرو در صورتی که متوسط قیمت هر تن اتان تولیدی حدود 240 دلار در نظر گرفته شود در طول این مدت از محل تولید و عرضه اتان بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار درآمد شامل حال اقتصاد ایران شد.

محصول گازی پروپان جز فرآورده های استراتژیک و پر طرفدار در بازار جهانی گاز است که در طول بیش از یک دهه گذشته تاکنون بیش از پنج میلیون و 570 هزار تن محصول پروپان در فازهای این میدان مشترک گازی با قطر تولید و عرضه شده است.

بنابراین در صورتی که متوسط قیمت هر تن محصول ارزشمند گازی پروپان تولیدی حدود 750 دلار در نظر گرفته شود در طول این مدت از محل تولید و عرضه پروپان بیش از چهار میلیارد و 100 میلیون دلار درآمد به دست آمد.

فرآورده گران قیمت بوتان دیگر محصول گازی بوده که در طول 13 سال گذشته بیش از سه میلیون و 790 هزار تن از آن در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و عرضه شده است و در صورتی که متوسط قیمت هر تن محصول ارزشمند گازی بوتان تولیدی حدود 770 دلار در نظر گرفته شود در طول این مدت از محل تولید و عرضه پروپان بیش از دو میلیارد و 900 میلیون دلار درآمد حاصل شد.

در مجموع با احتساب ارزش تولید گاز طبیعی شیرین شده، اتان، گوگرد، میعانات گازی، پروپان و بوتان، ایران در طول 13 سال گذشته نزدیک به 340 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که می تواند با درآمدهای صادرات نفت ایران در طول این مدت برابری کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها