در راستای حمایت از فکر، پژوهش و ایده در شهر

شهرداری، هفته پژوهش را احیا کرده است

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت:امروزه شهرها در بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش موثری را در حیات شهروندان خود ایفا می کنند و لذا رویکردهای دانش محور و پژوهش محور در کلیه زمینه ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۵۱۵۶۷
شهرداری، هفته پژوهش را احیا کرده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، بابک نگاهداری با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت شهری از آن بابت که با زندگی انسانها ارتباط تنگاتنگی دارد بحث پژوهش و دانش محوری اهمیت دو چندانی پیدا می کند، گفت: شهرها در واقع به عنوان مکان تبلور خرد زیست جوامع بشری در طول زمان و با توجه به ویژگی های فرهنگی تمدن هر دوره دچار تغییرات و تحولاتی شدند.

وی افزود: همچنین در هر دوره پارادایم های فکری غالب سعی کردند تفکر، گفتمان و ظاهر تمدنی عصر خود را در شهر جلوه بدهند.

نگاهداری با بیان اینکه در دوره کنونی شهرها در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان شهرهای اسلامی، باید مکان زیست مؤمنانه شهروندان باشند و بسترهای لازم را برای حیات تعالی و طیبه فراهم کنند، افزود: این مهم حاصل نمی شود مگر اینکه روح حاکم بر فعالیت ها، روح دانش، تفکر و پژوهش باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: اساتید و اندیشمندان در عصر حاضر توجه ویژه به شهرها به عنوان مکان تبلور حیات بشری نیازمند تفکراتی خدامحور، انسان گرا و شهروند مدار دارند و رسالت اصلی خود را تحقق تعالی و کرامت انسانی ارتقا هویت شهروندی و تأمین نیازهای شهروندان خود با رویکردی دانش محور می دانند.

وی افزود: تقویت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی و تمرکز بر فرایندهای حکمروایی محلی مبتنی بر مشارکت همگانی، شفافیت، قانونمندی و پاسخ گویی تنها راهی است که منجر به بازآفرینی شهرهای تعالی بخش و تولید فضاهای شهری سرزنده، زیست پذیر و متناسب با نیاز شهروندان می شود.

نگاهداری با بیان اینکه اهمیت رویکردهای پژوهش محور و دانش بنیان در حوزه شهری جهان امروز به حدی است که منجر به توسعه مفاهیمی مانند شهرهای دانش معیار و همچنین شهر یادگیرنده شده است، افزود: اکنون با توسعه این رویکردها، شهرها در سراسر جهان به مکانی برای آموزش و محل تبادل دانش و کالاهای فرهنگی بدل شده اند.

وی گفت: در رویکردهای نوین پژوهشی و مطالعاتی، شهرداری تهران صرفاً مسئله محور اقدام نمی کند بلکه با رویکردی تحول گرا و آینده نگر در راستای پیشگیری مشکلات آتی تلاش می کند و در واقع رویکرد پیشگیرانه به جای درمان را در پیش گرفته است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: شهرداری تهران چند سالی است که در راستای هرچه نزدیکتر شدن به تفکر، پژوهش و مطالعه با اقدامات اجرایی در شهر و حمایت از فکر و ایده در حوزه های شهری اقدام به برگزاری جشنواره پژوهشی کرده و این امر، هفته پژوهش را در حوزه مدیریت شهری احیا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها