مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی خراسان‌جنوبی از اختصاص شش میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و آماده‌سازی باغ گلشن برای ثبت در فهرست جهانی خبر داد
کد خبر: ۷۵۰۴۱۲
باغ گلشن برای ثبت جهانی آماده می‌شود

به گزارش مهر، محمدعلی جنتی‌فر افزود: در جریان پرونده ثبت جهانی باغهای ایرانی، باغ گلشن جزو پرونده‌های اصلی بود که به دلایلی از ثبت در فهرست جهانی باز ماند، ولی راهکار آن همچنان وجود دارد، پس امیدواریم بتوانیم با برخی اقدامات این باغ را برای ثبت در فهرست جهانی آماده کنیم.

وی گفت: در گمانه زنی‌هایی که برای مرمت باغ گلشن در چند ماه اخیر انجام شد به نظر می‌آید قدمت این باغ به قبل از دوره افشاریه برمی‌گردد که این نیازمند مطالعات بیشتر و دقیق‌تر است.

وی با اشاره به این‌که کار مرمت این باغ از اواخر خرداد شروع شده است، افزود: سعی بر این است تا الحاقات اضافی و مرمت نادرستی که در این بخشها به کار رفته از بین برود و پاکسازی نهایی انجام شود که هم‌اکنون مرحله نهایی مرمت بخش‌هایی از این باغ درحال انجام است.

مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی خراسان‌جنوبی درباره ثبت دیگر باغ‌های استان نیز گفت: مشکلات آنها کماکان ادامه دارد، ولی امکان ثبت شدن باغ گلشن بیشتر از باغ‌های دیگر استان است.

وی به شیوه باغ‌آرایی باغ گلشن اشاره کرد و گفت: وقتی به شیوه باغ‌آرایی و نحوه ساخت این باغ نگاه می‌کنیم می‌توانیم بگوییم در کشور نمونه دیگری مشابه باغ گلشن نداریم و خود این باغ به تنهایی می‌تواند در فهرست جهانی ثبت شود.

وی درخصوص معیارهای ثبت جهانی باغ تاریخی تصریح کرد: ۱۰ معیار برای ثبت جهانی وجود دارد که در راهنمای کنوانسیون فهرست ثبت جهانی این موارد ذکر شده و هر باغی باید دارای این شرایط باشد.

وی ادامه داد: باغ گلشن طبس بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم چهار معیار از ده معیار را داراست و اگر نواقص برطرف شود بدون هیچ حرفی این باغ در فهرست جهانی ثبت می‌شود که این با همکاری دقیق و کامل مسئولان شهری و استانی امکان‌پذیر است، امیدواریم با مدیریت درست بتوانیم این باغ را ثبت جهانی کنیم.

وی با بیان این‌که یکی از آن معیارها نبوغ بشری است که در این باغ کاملا به چشم می‌خورد، افزود: انتقال آب از چشمه‌های روستای خرو و هدایت آن به باغ و کنترل آب با توجه به میزان و فشار آن کار سختی است که نیاز به مهندسی بسیار پیچیده‌ای دارد که این مهندسی بخوبی در باغ گلشن انجام شده است.

جنتی‌فر درباره اعتبارات این باغ گفت: از محل اعتبارات ملی تاکنون حدود ۹۰ میلیون تومان در باغ گلشن هزینه شده است، همچنین در سال جاری حدود ۳۷۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای این باغ تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که ۱۵۰ میلیون تومان هم از محل اعتبارات ملی برای باغ گلشن مصوب شده که تا اواخر دی‌ماه تخصیص خواهد یافت، گفت: برای اولین بار در یک باغ ایرانی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود تا ما بتوانیم این باغ را به مرحله خوبی از مرمت و احیا برسانیم و مقدمات اولیه را تا سال ۱۳۹۴برای ثبت در فهرست جهانی مهیا کنیم.

رسول بهبهانی، مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری طبس نیز گفت: باغ گلشن طبس به شماره ۱۳۱۰ به سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: این باغ به دست میرحسن‌خان حاکم طبس ساخته شد در سال ۱۲۱۸ قمری وقفنامه‌ای در این خصوص تهیه شد و این باغ و املاک زیادی که در دست میرحسن‌خان بود وقف اولادی و وقف امور خیریه شد.

وی افزود: دراین باغ آب دایمی جریان دارد که از قسمت بالادست باغ به صورت مساوی به دو بخش باغ تقسیم می‌شود و در پیشخوان باغ در حوضچه‌ای به نام ریمو آب آرام می‌گیرد و باز به صورت مساوی دو طرف شهر را باغات و مزارعش را مشروب می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها