امید جدید برای درمان سرطان مغز استخوان در کودکان

نانودارویی که ژن تکثیردهنده سرطان را متوقف می کند

محققان با استفاده از نوعی پروتئین و RNAi، موفق به ساخت نانودارویی برای مبارزه با سرطان مغز استخوان در کودکان شدند. این نانودارو، فعالیت نوعی ژن تکثیردهنده سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند.
کد خبر: ۷۵۰۲۹۸
نانودارویی که ژن تکثیردهنده سرطان را متوقف می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فاتح اوچان و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا گام‌های اولیه برای ساخت بمبی هوشمند به منظور از بین بردن یکی از رایج‌ترین سرطان‌های کودکان موسوم به لوکیما (نوعی سرطان مغز استخوان) را برداشته‌اند.

اخیراً مقاله‌ای با عنوان «A rationally designed nanoparticle for RNA interference therapy in B-lineage lymphoid malignancies» در نشریه «EBioMedicine» منتشر شده که در آن راهبرد جدیدی برای درمان این بیماری در کودکانی که تنها 20 درصد شانس زندگی داشته‌اند ارائه شده است.

اوچان می‌گوید: «اگر بدانیم که چه چیزی موجب مقاوم شدن سلول‌های لوکیما در برابر داروی شیمی‌درمانی می‌شود، آنگاه می‌توان با این بیماری مبارزه کرد. ما به ساز و کار این سلول‌ها پی برده‌ایم. قدم بعدی در این مسیر طراحی دارویی است که می‌تواند روی هدف خاصی متمرکز شود.»

این بمب هوشمند، ژن ناقصی را در بدن هدف‌گیری می‌کند؛ ژنی که مسئول تولید پروتئین غیرطبیعی CD22 است. این پروتئین موجب تکثیر سلول‌های بنیادی سرطان شده و از سویی مقاومت در برابر داروی شیمی‌درمانی را در سلول‌های شیمی‌ درمانی ایجاد می‌کند. این ژن موجب عقیم ماندن روش‌های درمانی مختلف نظیر پیوند مغز استخوان و شیمی‌درمانی می‌شود.

تیم تحقیقاتی اوچان، «RNAi» ویژه‌ای طراحی کرده که می‌تواند ژن مولد CD22 را خاموش کند. در این پروژه محققانی از دانشگاه ایلینویز همکاری داشته‌اند. این گروه تحقیقاتی برای رساندن RNAi به سلول سرطانی از نوعی پروتئین استفاده کردند.

قطر این بمب هوشمند تنها 100 نانومتر بوده و نسل جدیدی از نانوداروها به شمار می‌رود. اوچان می‌گوید: « هدف ما ترکیب فناوری‌ نانو و زیست درمانی برای رسیدن به راهبردی جدید برای مبارزه با سرطان در کودکان است.»

اوچان و همکارانش برای انجام این پروژه از حمایت مالی 1.2 میلیون دلاری استفاده کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها