یک داعشی آزاد در خیابان‌های سیدنی

گروگانگیر سیدنی استرالیا که بود؟

بامداد روز دوشنبه رسانه‌های بین المللی کار خود را با یک بمب خبری آغاز کردند، خبری که ازتلویزیون های جهانی زنده پخش میشد. خبر این بود؛ در یکی از کافه های شهر سیدنی استرالیا فردی با مشخصات نامعلوم اقدام به گروگانگیری حدود 17 نفر از کارکنان و مشتری های یک کافه کرده بود.
کد خبر: ۷۴۹۸۱۷
گروگانگیر سیدنی استرالیا که بود؟

زمانی که دوربین ده ها شبکه تلویزیونی بیرون از ساختمان محل گروگانگیری مشغول ضبط زنده این حادثه بودند چند گروگان با در دست داشتن پارچه سیاهی مانند پرچم گروه تروریستی داعش که بعدا مشخص شد، وابسته به جبهه النصره بوده است مقابل پنجره های کافه ایستادند.

در همین حال تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری در مورد هویت شخص مورد نظر صورت گرفت. برخی وی را فردی لبنانی معرفی کردند و برخی از رسانه ها مانند سی ان ان آمریکا اعلام کرده اند که توانسته اند با فرد مسلحی که اقدام به گروگانگیری در یک کافه در سیدنی استرالیا کرده، تلفنی صحبت کنند و اعلام کرده اند که درخواست های فرد گروگانگیر همان دریافت پرچم داعش در کنار فرصت تماس با نخست وزیر استرالیا است.

اما حدود ساعت 17 بعد از ظهر بود که رسانه های آمریکایی و غربی در اقدامی هماهنگ فرد گروگانگیر را ایرانی الاصل معرفی کردند، در همین زمان بود که نیروهای ویژه پلیس استرالیا با هجوم به داخل کافه نه تنها فرد گروگانگیر، بلکه گروگان ها را هم به گلوله بستند که در نتیجه آن گروگانگیر و دو تن از گروگان ها کشته شدند.

نکته جالب در این میان، تاکید فراوان رسانه های غربی به اصلیت گروگانگیر سیدنی استرالیا بود. تمام این رسانه با پررنگ کردن "ایرانی" بودن گروگانگیر وابسته به داعش با راه انداختن نوعی جنگ روانی بهره برداری مقاصد سیاسی خود را دنبال کردند.

رسانه های غربی در حالی سعی در برجسته کردن هویت فرد گروگانگیر دارند که تاکنون صدها تبعه انگلیسی، آمریکایی، آلمانی ، فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی به گروه های تروریستی در سوریه و عراق بویژه داعش پیوسته اند، افرادی که نگرانی های بسیاری برای مقامات کشورهای متبوع خود ایجاد کرده اند، به طوری که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه قصد ندارند این تروریست ها را دوباره به کشور خود راه دهند.

یکی از معروفترین اروپایی های داعشی، جلاد انگلیسی داعش است که به جان جهادگر شهرت دارد. وی بارزترین شخصیت های گروه تروریستی داعش است که تاکنون سر بسیاری از شهروندان عراقی و سوری را از تن جدا کرده است.

اما گروگانگیر امروز سیدنی استرالیا که بود؟

براساس اطلاعات بدست آمده، فرد گروگانگیر یک روحانی خودخوانده ایرانی تبار وابسته به گروه تروریستی داعش است. شیخ "هارون مونیس" (محمد حسن منطقی (بروجردی))، متولد ایران (بروجرد1343) است که به استرالیا مهاجرت کرده و در شهر سیدنی زندگی می کند.

این شیخ خودخوانده در بیانیه رسمی خود در بیعت با خلیفه خودخوانده داعش آورده، ابوبکر البغدادی را امام زمان خود معرفی کرده و نوشته: کسانی که با خلیفه مسلمین بیعت می کنند با خداوند و رسول وی بیعت می‌کنند.

نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد غرض ورزی رسانه های غربی است، آن هم به طوری که ، این رسانه ها با اشاره کوتاهی به سوابق کیفری و همچنین حمایت های آشکار وی از گروه تروریستی داعش، هویت این شخص را برجسته سازی کرده اند.

سوابق شیخ هارون
پرونده شیخ هارون پر از سوابق کیفری و همچنین اقدامات تکفیری‌گرایانه است.

وی در گذشته به دلیل ارسال پیامهایی حاوی کلمات تند و خشونت‌آمیز به خانوادهٔ هفت سرباز استرالیایی که در افغانستان کشته شده‌اند توسط پلیس استرالیا بازداشت شده بود.

سابقه تجاوز به 40 زن

این فرد که مدعی شده شده از رافضی بودن دست برداشته و پس از ورود به استرالیا مسلمان شده است (تفسیر وی از دست برداشتن از تشیع و گرویدن به افکار افراطی)، سابقه تجاوز نیز در پرونده خود دارد؛ شیخ مونس سال گذشته به اتهام 40 مورد آزار جنسی زنان قرار بود در فوریه سال 2015 در دادگاه حاضر شود. گفته می‌شود وی به عنوان یک شفاگر این زنان را مورد آزار قرارداده است.

اتهام دست داشتن در قتل همسر پیشین

هارون مونس همچنین مظنون به دست داشتن در قتل همسر سابقش بوده و در رابطه با این پرونده در زمان این گروگانگیری به قید وثیقه آزاد بوده است.به نوشته رسانه های استرالیا، مقامات به شریک زندگی شیخ هارون که امیره درودیس نام دارد و ۳۴ ساله است، مظنون هستند که نولین هایسون پل، ۳۰ ساله و مادر دو فرزند را کشته است. خانم پل در آوریل سال گذشته در آپارتمانش در سیدنی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود و سپس جسدش به آتش کشیده شده بود.

وقتی یک متهم فراری پناهنده سیاسی میشود!

هارون مونس یا همان "محمد حسن منطقی" قبل از فرار از ایران تحت پیگرد بوده است.

وی که دلیل پناهنده شدن خود به استرالیا را " مسائل سیاسی" عنوان کرده است، در ایران به اتهام کلاهبرداری مالی دارای پرونده کیفری است و حتی گفته میشود پلیس ایران از طریق اینترپل خواستار جلب وی بوده که استرالیا وی را پناهنده سیاسی معرفی کرده و از تحویل او خود داری کرده است.

حال جدا از اینکه فردی با چنین سوء سابقه اخلاقی و کیفری چطور از دولت استرالیا مجوز شهروندی دریافت کرده، پناهنده سیاسی شده و آزادانه در خیابان های سیدنی رفت و آمد می‌کرده، ماهیگیری آمریکایی ها و غربیها از این آب گل آلود و ارتباط دادن این موضوع به ایران موضوع تامل برانگیزی است. رسانه هایی که به قولی خود را به آن راه زده‌اند و بدون هیچگونه توجهی به رابطه شیخ هارون با گروه تروریستی داعش تلاش بر مخدوش کردن چهره ایران دارند، کشوری به اذعان بسیاری از کارشناسان، اگر عزم جدی آن برای سرکوب جریان های تروریستی و مشورت ها و پشتیبانی ایران از عراق و سوریه وجود نداشت، مشخص نبود امروز داعش تا کجا پیش رفته و نقشه آرمانی خود را تا چه حد به جلو برده بود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ایران پیشتاز مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه است و در حالی که برخی از کشورهای منطقه و غربی به حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها در سوریه میپردازند و همین حمایت ها باعث بوجود آمدن غده ای به نام داعش شده است، جمهوری اسلامی ایران همواره سیاستی روشن در مواجهه با گروه های تکفیری- تروریستی داشته است.

برهمین اساس، شاید بتوان دلیل دیگری برای هیاهوی رسانه ای غرب بویژه آمریکا در ماجرای گروگانگیری سیدنی استرالیا یافت؛ به حاشیه بردن رسوایی های اخیر حقوق بشری در ایالات متحده؛ مشکلاتی که این روزها جامعه مدنی آمریکا با آن دسته و پنجه نرم می کند، مشکلاتی مانند تبعیض آشکار نژادی و پلیس های قاتل آمریکایی که صدها هزار معترض آمریکایی را به خیابان ها کشانده و گزارش اخیر سنا از روش های بیرحمانه و غیر قانونی سیا که بیش از پیش نقاب از چهره حقوق بشر آمریکایی برداشته است.

ازهمه عجیب تر اینکه چطور نهادهای امنیتی استرالیا فردی را که ب اذعان نخست وزیر این کشور دارای اختلال روانی بوده و پیشینه افراطی‌ گری‌های وی بر هیچکسی پوشیده نیست، تحت نظر قرار نداده و وی را به عنوان یک "پناهنده سیاسی! در جامعه رها کرده است؟

اینها همه سوالاتی است که برای باسخ به آن ها باید منتظر شفاف‌تر شدن ابعاد ماجرای گروگانگیری روز گذشته در سیدنی ماند.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها