«علی اکبر ولایتی» رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که دیگران مجبورند به قدرت ایران در منطقه اعتراف کنند، گفت: قدرت کنونی ما برای هیچ کس در دنیا قابل تصور نبود زیرا ایران از یمن تا لبنان را تحت نفوذ خود دارد.
کد خبر: ۷۴۹۴۹۹
ولایتی: از یمن تا لبنان را تحت نفوذ داریم

ولایتی امروز (دوشنبه) در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تاکید بر ضرورت پژوهش و تحقیق قبل از تصویب قوانین افزود: تدوین قوانین مانند سد گتوند است که نفس کار خوب بود اما چون بدون تحقیق و پژوهش انجام شد به لایه های رسوبی برخورد کرد و خاصیت اولیه خود را از دست داد یا مانند دریاچه ارومیه است که در کنار آن سدی زده شده تا به کشاورزان محلی کمک شود اما دریاچه خشک شده است.

وی با بیان این که مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا دارد در حوزه های مختلف تحقیقاتی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همکاری داشته باشد، اظهارداشت: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را که توسط مجمع تشخیص مصلحت تدوین و به تایید ایشان رسیده است، بررسی کنیم زیرا آنها احتیاج به قوانین دارند و باید کارهای انجام شده برای رسیدن به افق 1404 را مورد بررسی قرار دهیم تا عقب ماندگی های خود را بشناسیم.

وی با بیان این که نباید به جامعه و دولت این عادت را القا کرد که همیشه می توان به بودجه نفت و اقتصاد تک محصولی تکیه داشت، ادامه داد: باید به جایی برسیم که وابستگی خود را به نفت کم کنیم به خصوص در شرایط کنونی که خرید نفت و انتقال دلارهای حاصل از آن به کشور ما محدود شده است.

وی گفت: این اتفاقات ما را ملزم به این کار کرده است که به بررسی روند اجرایی سیاست های کلی و اسناد بالادستی خود دوباره نظری داشته و آنها را بررسی کنیم به طور مثال باید بفهمیم که چه قدر خصوصی سازی و واگذار کردن کارها به بخش خصوصی انجام شده است زیرا هر دولتی که بر سرکار می آمد بر این اعتقاد بود که می خواهد کار را انجام دهد ولی باید بررسی کرد که چه قدر این کار انجام شده است.

وی با تاکید بر این که ناخواسته به کشوری تبدیل شده ایم با اقتصادی تک محصولی، اظهارداشت: اقتصاد تک محصولی و تکیه بر نفت مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده و باید راه هایی را بیابیم تا این مشکلات را حل کنیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مجلس نیز پس از تدوین قوانین باید راهکارهای اجرای آن را نیز در نظر داشته باشد، گفت: متاسفانه عمر استراتژی ها در جهان کوتاه شده است و هنوز استراتژی اجرا نشده که می بینیم تغییری در آن ایجاد می شود.

وی توضیح داد: به طور مثال آمریکایی ها فکر می کردند که پس از فروپاشی شوروی تنها کشور ابرقدرت جهان خواهند بود ولی امروز می بینیم که کشورهای قدرتمند دیگری در عرصه های مختلف جهانی به وجود آمده اند.

ولایتی ادامه داد: مثلا قراردادی که اخیرا بین چین و روسیه به امضا رسیده و در آن اقتصاد چین و سیاست و قدرت نظامی روسیه قدرتی جدید در جهان ایجاد کرده است تا در برابر غرب و اروپا بایستد.

وی گفت: قدرت ما در منطقه برای هیچ کس در دنیا قابل تصور نبود و آنها مجبورند به قدرت ایران اعتراف کنند زیرا از یمن تا لبنان را تحت نفوذ داریم.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل خاطرنشان کرد: در تحولات منطقه ای نیز نیاز به پژوهش داریم زیرا تحولات به سرعت در حال تغییر است که البته ایران نشان داده در وقت مقتضی واکنش دقیقی از خود نشان می دهد. مجلس نیز باید قدرت پیش بینی داشته باشد و دولت را راهنمایی کند؛ بنابراین لازم است بخش های پژوهشی با قوت کار خود را انجام دهد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
۰
۰
سلام. از دیگاه نظامی فرش قرمز را از زیر پای امریكا كشیده و زیر پای خود انداختیم و قدرت منطقه شده ایم.اما از دیگاه اقتصادی فرش قرمز را از زیر پای امریكا كشیدیم و به زیر پای چین انداختیم .و از دیگاه اخلاقی تلاش كنیم كه نگذاریم فرش قرمز دو باره زیر پای امریكا انداخته شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها