شاید خواندن متن بودجه ۸۰۰ صفحه‌ای از حوصله بسیاری از مردم خارج باشد ولی اگر به این ۸۰۰ صفحه نگاهی بیاندازید، به نکات جالب توجهی برخورد خواهید کرد.
کد خبر: ۷۴۹۴۵۹
نکات خواندنی بودجه سال ۹۴ چیست؟

دو سالی می شود که دخل و خرج سالانه کشور به موقع تحویل مجلس می شود و ناظران و تحلیل گران هم می توانند به دور از شتاب بندهای مختلف بودجه کشور را مورد بررسی قرار دهند و نظرات انتقادی خود را ارائه کنند.

حسن روحانی ۱۶ آذر با تحویل بودجه سال ۹۴به مجلس، وعده داد که تورم در سال آینده به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید. با این حال در کنار بخش های مهم و حساس بودجه از قبیل بندهای مربوط به هدفمندی یارانه ها، برخی بندها نظیر خرید خدمت سربازی و یا افزایش ۸۳ درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری خیلی زود به تیتر رسانه ها بدل شد اما بندهای کم تر خوانده شده ای وجود دارند که اطلاع یافتن آن ها می تواند برای مردم جالب باشد.

۲۲ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از جرائم رانندگی

اگر شما صاحب خودروی شخصی هستید، احتمالا تا کنون برای یک بار هم که شده، به خاطر تخلف رانندگی، از سوی پلیس جریمه شده اید. دولت در بخش درآمد های حاصل از جرائم رانندگی سال ۹۴ رقمی معادل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را اختصاص داده است.

دولت هم چنین از محل صدور ، تعویض و تبدیل گواهینامه رانندگی عادی به هوشمند نیز درآمدی ۱۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است.

خبری بد برای مصرف کنندگان سیگار

اگر سیگاری هستید در سال آینده شاهد افزایش قیمت سیگار با شیبی نسبتا زیاد خواهید بود چرا که در بودجه دولت از محل افزایش نرخ سیگار در سال آینده، درآمدی ۱۸۰ میلیاردی در نظر گرفته شده است. هم چنین دولت درآمدی ۴۳۶ میلیارد تومانی از مالیات بر فروش سیگار پیشنهاد داده است.

حذف بودجه برخی دانشگاه ها

از نکات جالب توجه بودجه سال ۱۳۹۴ حذف ردیف بودجه برخی دانشگاه ها از دریافت کمک از دولت است. دانشگاه امام صادق که موسسه ای غیر انتفاعی است،در سالهای گذشته ردیف بودجه ای خاص داشت که امسال خبری از آن نیست.از طرفی برای موسسه امام خمینی که توسط آیت الله مصباح یزدی اداره می شود رقمی بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

پروژه گذرنامه بیومتریک وزارت اطلاعات

یکی از ردیف های بودجه ای وزارت اطلاعات در بودجه سال آینده مربوط به گذرنامه های بیومتریک است. پیشنهاد دولت در بودجه سال ۱۳۹۴ اختصاص ۱۰۲ میلیارد تومان به پروژه گذرنامه های بیومتریک است.

کارت های هویتی بیومتریک به کارت هایی اطلاق می شود که مشخصات جسمی هر فرد را نیز در خود دارد.مهم ترین خصوصیت بدنی که درون کارت های بیومتریک وجود دارد، اثر انگشت هر فرد است.

هر انتخابات چقدر هزینه دارد؟

سال ۱۳۹۴ دو انتخابات خبرگان رهبری و نیز مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار خواهد شد.در بودجه پیشنهادی دولت به هر یک از این دو انتخابات ۲۲ میلبارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعلق می گیرد و در واقع برگزاری این دو انتخابات مجموعا ۴۵ میلیارد تومان هزینه برمی دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها