پاسخ ایران به ۱۸ سوال جدید آژانس

صالحی: 9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آخرین نسل سانتریفیوژ (IR8) را که قریب به "24 سو" قدرت غنی سازی آن است در اختیار دارد، ولی هنوز به آن گاز تزریق نشده است.
کد خبر: ۷۴۹۰۶۳
صالحی:آخرین نسل سانتریفیوژ را دراختیار داریم

دکتر علی اکبر صالحی روز یکشنبه در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: ما اکنون سانتریفیوژهای نسل دوم خودمان را داریم که حدود هزار عدد آنها نصب شده است، و حدود یک زنجیره 164 تایی آنها به صورت آزمایشی کار می کند.

وی تأکید کرد: ما سانتریفیوژهای "IR4" و "IR6" و "IR8"را هم داریم که این "IR8" آخرین نسل سانتریفیوژ است که قریب به "24 سو" قدرت غنی سازی آن است.

صالحی با این حال گفت: ما به این سانتریفیوژ گاز تزریق نکرده ایم و این کار هم داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ، قرار نیست که به "IR8" گاز تزریق کنیم.

وی ادامه داد: ما این را به عنوان حسن نیت خودمان به طرف مقابل نشان می دهیم البته تست های مکانیکی درحال انجام است و تست های متنوعی باید انجام گیرد و از جمله تست های مکانیکی درحال انجام است ولی به سانتریفیوژ "IR8" فعلا تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ما قصد تزریق گاز اکتیو یعنی "یو اف 6" نداریم.

صالحی تأکید کرد: ما اکنون قریب به 20 هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که قریب به 9 هزار و اندی از اینها کار می کند و تقریبا 9 هزار تا از آنها فعلا درحال نصب است ولی کار نمی کند. تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه اندازی آن 9 هزار دستگاه بعدی را نداریم. این یک نوع تفاهمی است که با هم انجام داده ایم؛ هرچند نانوشته اما ما مقید به این هستیم. این حتی از دولت گذشته هم اینطور بوده است؛ فقط برای اینکه ما حسن نیت خودمان را نشان دهیم که بدنبال حل موضوع هستیم نه بدنبال تحریک مسأله یا پیچیده تر کردن آن. بنابراین ما با همین 9 هزار دستگاه فعلا کار می کنیم، تا ببینم که سرانجام این مذاکرات چه خواهد بود.

به حصول توافق خوشبین هستم

وی تأکید کرد: راه دیگری جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است، و هر دو طرف باید به توافق برسند از این رو من به حصول توافق خوشبین هستم، چون اگر اتفاق دیگری بیفتد به نفع هیچ کس نیست.

صالحی با بیان اینکه تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده ایم اظهار داشت: افکار عمومی جهان نسبت به اقدامات ما روشن شده و اگر قرار باشد که خدای نکرده به تفاهم نرسیم همه می دانند مقصر کیست و حداقل استفاده و بهره‌ای که از این مذاکرات بردیم این است که با افکار عمومی جهان اتمام حجت کردیم، که ما تمام مسیرهای ممکن را برای رسیدن به تفاهم طی کردیم اما طرف مقابل اهل تفاهم نبوده است.

وی تأکید کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که برای طرف مقابل هم راهی جز تفاهم باقی نمانده البته ما هم همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستیم یعنی اینطور نیست که بخواهیم همه امتیازات را بگیریم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: بنده با اطلاعاتی که دارم فکر می کنم در مجموع امکان رسیدن به تفاهم بسیار بالا است.

در بعضی از موضوع ها پرونده بسته شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حضور نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی در گروه مذاکره کننده، اظهار داشت: بحث آب سنگین، فوردو، غنی سازی و تحریم ها مطرح شده که به صورت کلی عرض می کنم در این موارد خیلی به هم نزدیک شده ایم؛ و در بعضی موضوعات پرونده بسته شده است .

وی ادامه داد: اول از بعد فنی و سپس از بعد حقوقی به هم نزدیک شده ایم، و فقط می‌ماند بعد سیاسی که مستلزم یک اراده است که اگر طرف مقابل این اراده را کرده باشد، احتمال رسیدن به تفاهم خیلی بالا است، و اگر هنوز این اراده شکل نگرفته باشد دیگر این مشکل آنها است زیرا ما این اراده را داریم و از روز اول هم به گونه ای وارد مذاکره شدیم که به نتیجه برسیم ما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم و امیدواریم اراده سیاسی آنها هم بر این قرار گرفته باشد که بخواهند با توجه به تفاهم هایی که در بعد فنی و حقوقی صورت گرفته و تا حدود زیادی به هم نزدیک شده ایم، با اراده سیاسی آن مختصر باقی مانده را هم تمام کنیم و انشالله موضوع را ببندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: برداشت من این است که در آمریکا نیز آراء سیاسی مختلفی هست، و مخصوصا فشار لابی صهیونیستی که کاملا مشهود است و خود نتانیاهو چند روز قبل رسما اعلام کرد که باعث شده مذاکرات در وین به سرانجام نرسد.

صالحی افزود: کری هم اعلام کرد که آمریکا همه چیز را با اسرائیلی ها هماهنگ می کند. رژیم صهیونیستی هم طبیعتا ترجیح می دهد این پرونده ساختگی بین المللی حل نشود، و ادامه داشته باشد و به عنوان کانون فشار بر ایران از آن استفاده شود.

تحریم نمی تواند به شرایط سابق برگردد

وی ادامه اد: اما من عرض می کنم، جمهوری اسلامی ایران بحمدالله در موقعیتی است که اگر موضوع حل شود که چه بهتر ولی اگر حل نشود ما چیز زیادی از دست نداده ایم و راه خود را ادامه می دهیم؛ البته موضوع تحریم دیگر نمی تواند به شرایط سابقش برگردد و به قول دکتر روحانی ترک خورده ضمن آن که تجربه و آگاهی ما نسبت به حل مشکلاتمان بیشتر شده و روش های مختلفی را اندیشیده ایم تا آثار تحریم را کمتر کنیم و امور اقتصادی خودمان را با جامعه بین الملل به پیش ببریم.

وی گفت: احساس می کنم در آمریکا این فشار بر دولت آمریکا وجود دارد. یعنی بنده برداشت شخصی خودم است که احتمالا آقای اوباما و آقای کری علاقمند هستند که این مسأله حل شود، اما دیگرانی هستند که دلشان نمی خواهند این مسأله حل بشود.

صالحی افزود: این امر را در نظر بگیرد که اگر این موضوع حل شود، برای آقای اوباما یک امتیاز بسیار بزرگی خواهد بود و او را در زمره روسای جمهور مشهور آمریکا قرار خواهد داد؛ برای اینکه توانسته است که یک پرونده - هرچند ساختگی- ولی یک پرونده بین المللی را حل و فصل کند، و این یک امتیاز بزرگ برای او است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم همه تلاش خودش را کرده است که این بحث گفت وگوی با 5+1 به یک سرانجام درستی برسد. امیدوارم که آمریکایی ها از این فرصت پیش آمده حسن استفاده را بکنند زیرا ممکن است که این فرصت دیگر پیش نیاید و ما برمی گردیم به گذشته. یک بار هم این اتفاق افتاد و دیدید که آن زمانی که جمهوری اسلامی ایران چند ده سانتریفیوژ بیشتر نداشت و ما فعالیت های هسته ای خودمان را بیش از دوسال و نیم تعلیق کردیم ولی متاسفانه آنها به تعهدات خودشان پایبند نشدند؛ و ما مجبور شدیم مجددا فعالیت های خودمان را آغاز کنیم و دیدید که چه رشد و پیشرفتی داشتیم و الان بیش از 20 هزار سانتریفوژ در ایران نصب است و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران طبق روال خودش پیش می رود. بخصوص ما قراردادی اخیرا با روسها بستیم و اصلا ایران در این عرصه وارد فاز جدیدی شده است.

صالحی درپاسخ به این سوال که اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آیا ایران از نظر فنی به قبل از توافقنامه اصولی ژنو بازخواهد گشت؟ گفت: ببینید این امر در خود تفاهم نامه ژنو و اقدام مشترک آمده است که اگر به نتیجه نرسد، هرکسی کار خودش را انجام می دهد؛ این امر واضح است.

زمان تحویل دو نیروگاه جدید

وی درپاسخ به سوال دیگری درباره توافق با روسیه درخصوص ساخت دو نیروگاه هسته ای در ایران و جزئیات مربوط به آن و موضع کشورهای غربی گفت: ما قریب به یک یا دو هفته پیش مسکو بودیم و قراردادی را با آنها برای دو نیروگاه جدید دیگر در محل نیروگاه بوشهر امضا کردیم، و این دو نیروگاه ساخت و تحویل آن قریب به10 سال طول می کشد. اولین نیروگاه هشت سال و نیم دیگر و دومین نیروگاه قریب دو سال بعد از آن (تحویل خواهد شد).

صالحی افزود: یادداشت تفاهمی هم با روسها درخصوص امکان همکاری در تامین سوخت این نیروگاهها به صورت مشترک امضا کرده ایم که به صورت مشترک در ایران، ما سوخت های مورد نظر را بسازیم و تولید کنیم و در نیروگاه از آن استفاده کنیم.

درخواست اروپایی ها برای همکاری در ساخت نیروگاه

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: درخصوص کشورهای دیگر، جالب است که برخی کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و گفتند که در عقد قراردادها عجله نکنید و ما علاقمند هستیم که با شما وارد همکاری ساخت نیروگاههای جدید هسته ای شویم، و ما هم استقبال کردیم زیرا ما قرار است طبق تکلیفی که مجلس محترم به دولت کرده است، 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته ای داشته باشیم یعنی قریب به 20 نیروگاه مثل بوشهر.

وی با اشاره به اعلام آمادگی برخی از کشورهای آسیایی برای همکاری با کشورمان در زمینه ساخت نیروگاههای جدید گفت: ما از این پیشنهاد استقبال کردیم. اما منتظر نمی مانیم تا آنها ادعا کنند که باید شرایط آماده شود تا با ایران همکاری کنیم؛ بلکه ما براساس منافع ملی مان عمل می کنیم.

وی نیروگاه بوشهر را یکی از بهترین و ایمن ترین نیروگاه های دنیا دانست و گفت: بالاترین استانداردهای ایمنی در آن رعایت شده است. زیرا در زمان ساخت این نیروگاه با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط بودیم و کنسرسیومی متشکل از ایران، روسیه و آژانس در خصوص مسائل ایمنی این نیروگاه به طور مستمر نظارت می کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها