چگونه شعار « ایرانی! جنس ایرانی بخر» را محقق کنیم؟

کیفیت ؛ حلقه گمشده اقتصاد مقاومتی

هوای تهران چند روز است که ناسالم است روز گذشته هم مسئولان کنترل کیفیت هوا ناسالمی آن را تایید کردند.
کد خبر: ۷۴۸۴۶۹
فکر «روان» تهران هم باشید

با این وضعیت احتمال این که هوای تهران امروز هم ناسالم باشد زیاد است مگر آن که باد باران با هم به داد تهران و تهران‌نشینان برسد.

بنزین‌های یورو ۴ هم که وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست ادعا می‌کردند خریداری و در کلان شهرها به ویژه تهران توزیع شده است، کار ساز نیست و آلودگی همچنان در تهران برقرار است.

انگار همه بهانه‌ها به خاطر تولید داخلی بنزین در دولت گذشته بود که آن هم تعطیل شده است، چون بنزین تولید داخل آلوده‌کننده و سرطان‌زا است و بنزین وارداتی آلوده که نمی‌کند، هوا را هم پاک‌تر می‌سازد! و البته سرطان را هم از بین می‌برد!

اکنون پروژه تازه‌ای که در دست اجراست تا افکار عمومی به ویژه مردم تهران با آن درگیر باشند موضوع آلودگی آب تهران است. برخی ادعا می‌کنند که آب تهران بیش از اندازه نیترات دارد، حتی ادعا کردند که اسناد و مدارک آن را هم در دست دارند، ‌اما هنوز این اسناد را به افکار عمومی ارائه نداده‌اند و گفته‌اند که آنها را به مسئولان داده‌اند.

اما همچنان بر آلوده بودن آب تهران البته در مناطقی از آن اصرار دارند. وزارت نیرو اعلام کرده است که آب تهران آلوده نیست. وزیر بهداشت هم که وزارتخانه‌اش مسئول چنین اموری است اعلام کرده که آب تهران هم‌اکنون آلودگی ندارد و مردم با خیال راحت از آن استفاده کنند.

وزارت بهداشت درباره بنزین‌های تولید داخل هم نظر داده بود که آنها آنگونه که گفته می‌شود سرطان‌زا نیست. ابتلا به سرطان و سرطان‌زا بودن موارد تنها به یک مورد بستگی ندارد بلکه عوامل بسیاری در آن دخیل است که سوخت‌های فسیلی یکی از آنها است.

علاوه بر آن کارخانه‌ها، بخاری‌های خانه‌ها،‌خودروهای غیراستاندارد، فست‌فودها، استفاده قلیان و مواد دخانی، تغذیه و چندین عامل دیگر در ابتلا به بیماری سرطان دخیل است.

چنین موضوعاتی هنگامی که در جامعه طرح می‌شود باعث درگیری فکری مردم و ایجاد نگرانی برای شهروندان می‌گردد. اگر برای چنین ادعاهایی دلایل کافی هم وجود نداشته باشد، بدبینی‌ در جامعه نسبت به برخی مسئولان و دستگاه‌ها ایجاد می‌شود.

امنیت روانی و ذهنی مردم به هم می‌خورد و مشکلات مردم کلان‌شهر تهران با این همه مشغله افزایش می‌یابد و ناهنجاری‌های رفتاری را هم در‌پی خواهد داشت.

باید برای چنین اتفاقاتی که تنها بر‌اساس یک ادعای ثابت نشده است، دقت بیشتری انجام شود. ابتدا دو طرف ماجرا با هم به گفت‌وگو و تبادل نظر بنشینند و آنگاه درباره آن تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری کنند و اگر این ادعا درست بود به مردم اعلام کنند تا از آب شرب شهری استفاده نشود و اگر درست نبود، این اطمینان را به مردم بدهند که با خیال راحت می‌توانند آب لوله‌کشی را بخورند و جای هیچ نگرانی نیست.

آلودگی هوا هم همینطور است. به جای این که به فکر راهکار و اجرای آن باشند همدیگر را متهم می‌کنند یکی می‌گوید بنزین تولید داخل در دولت گذشته سرطان‌زاست و آن یکی می‌گوید رانت واردات بنزین سود‌آور است و برای همین است که اصرار به واردات است.

در هر صورت در این میان آن که زیان می‌بیند مردم این شهر دود و آهن هستند که هر روز بیشتر از دیروز حالشان بد می‌شود و نفسشان تنگ!(سیاست روز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها