پاسخ ایران به ۱۸ سوال جدید آژانس

صالحی: 9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است

صالحی در جمع خبرنگاران:

امکان توافق هسته‌ای بالاست

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد تزریق گاز اکتیو UF6 را نداریم.
کد خبر: ۷۴۷۵۸۰
امکان توافق هسته‌ای بالاست

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ظهر امروز سه شنبه در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که در حال حاضر 20 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب شده که 9 هزار سانتریفیوژ کار نمی‌کند و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه‌اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما حسن نیت خود را نشان دادیم که به دنبال حل موضوع هستیم و نه غامض و پیچیده کردن آن اظهار داشت: ما در حال حاضر با 9 هزار سانتریفیوژ کار می‌کنیم تا ببینیم سرانجام مذاکره چه خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر سانتریفیوژ‌های نسل دوم را داریم که هزار عدد آن نصب شده و یک زنجیره 164 تایی به طور آزمایشی کار می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سانتریفیوژ‌های IR4 ، IR6 و IR8 اظهار داشت: ما به سانتریفیوژهای IR8 گاز تزریق نکردیم و باز هم به صورت داوطلبانه قرار نیست که به این سانتریفیوژ‌ها گاز تزریق کنیم البته تست‌های مکانیکی انجام می‌شود.

صالحی عنوان کرد: تا زمانیکه مذاکرات ادامه دارد قصد تزریق گاز اکتیو UF6 به این سانتریفیوژ‌ها را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و امضای قرارداد احداث دو نیروگاه جدید هسته‌ای در محل نیروگاه بوشهر عنوان کرد: پس از آن برخی از کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و آمادگی خود را برای امضای قرارداد با ما اعلام کردند.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل نیروگاه بوشهر به دست پرسنل ایرانی باشیم.

در حال حاضر بهره‌برداری از نیروگاه به دست ایرانی‌ها و تحت نظارت روس‌ها انجام می‌شود.

وی در خصوص تولید سوخت هسته‌ای در خارج از کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار بود سوخت را در کشور دیگری بسازیم که این کار را انجام می‌دادیم، اما قرار است تمام فرآیند سیکل سوخت را در خاک جمهوری اسلامی انجام و در ایران بسازیم.

صالحی در خصوص دستیابی کشورهای عربستان و امارات متحده عربی به تاسیسات هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما خوشحال می‌شویم که کشورهای اسلامی و در حال توسعه بر اساس حقوق‌شان در معاهده NPT و اساسنامه آژانس بتوانند به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنند، از جمله عربستان و امارات و ما هیچ نگرانی‌ای از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: ما پیشتاز این موضوع هستیم و ایران پرچمدار مبارزه برای احقاق حقوق کشورهای در حال توسعه به منظور استفاده کامل از حقوق خود در معاهده NPT و اساسنامه آژانس است.

صالحی یادآور شد: اگر آنها بخواهند وارد عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شوند از آن استقبال کرده و خوشحال می‌شویم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای در امارات و آمادگی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برای احداث نیروگاه هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم تجربه خود را به این کشورها منتقل کنیم و آماده تشکیل شورای مشترک انرژی هسته‌ای در خلیج فارس هستیم.

وی همچنین عنوان کرد که امکان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بالاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها