رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

اموال بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شد

معاون اول قوه قضائیه درباره اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی گفت: این فساد بانکی به معنی گرفتن و برنگرداندن پول نبوده بلکه دستکم عمده آن بین دو بانک رخ داده و وجه در گردش بوده است و ظرف سه چهار روز پول به شبکه بانکی برگردانده شده است.
کد خبر: ۷۴۷۰۷۶
وجه اختلاس ۱۲هزار میلیاردی بازگردانده شده است

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت پرداختن به مسئله فساد به ویژه در نظام اسلامی گفت: اگر فساد مالی یا اداری به وجود بیاید می تواند نظام را از درون آسیب پذیر کند.

وی افزود: فساد اگر به وجود آمد سرایت می‌کند و اگر در دستگاه حکومتی پدید آمد موجب بی اعتمادی مردم می‌شود، مردمی که در نظام اسلامی یکی از سرمایه های بزرگ هستند.

محسنی اژه‌ای فساد را موجب اخلال در فعالیت های اقتصادی، موضوعات فرهنگی و مسائل سیاسی نیز دانست و گفت: این امر حتی می تواند در نهایت به فروپاشی یک نظام منجر شود از اینرو ضرورت دارد که همگان اهتمام ویژه‌ای درباره ریشه کنی فساد داشته باشند.

وی به دستور دهم اردیبهشت سال 1380 مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این دستور به لحاظ اهمیت مسئله فساد و لزوم برخورد با آن صادر شده و هر سه قوه مخاطب آن هستند که بسیار موثر هم بود.

برخورد دستگاه قضایی با وابستگان افراد معروف

معاون اول قوه قضائیه برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را بسیار خوب ذکر کرد و گفت: البته نباید صرف گفتن و نشست و برخاست باشد و این کافی نیست بلکه حتما باید بیش از حرف در مورد فساد، عمل کنیم و مردم هم همین انتظار را دارند.

وی به برخورد دستگاه قضایی با وابستگان افراد معروف، برخی رده های بالای حکومتی در رده 2 و3 و تحت تعقیب قرار دادن و بعضا حکم دادن اشاره کرد و افزود:افرادی در حد شهردار، معاون و افراد صاحب ثروت محاکمه شده و مجازات هایی سنگین تا اعدام داده شده است از این رو دستگاه قضایی تلاش فراوانی انجام داده و در مقایسه با دیگر کشورها حقیقتا موفق بوده ایم ولی به نسبت آنچه که از نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود ، نمره عالی نمی دهم.

تفاوت بین سوء‌مدیریت و خیانت و فساد

محسنی اژه ای یکی از مسائلی را که باید تببین شود تفاوت بین سوء‌مدیریت، مدیریت ضعیف و لغزش و خیانت و فساد دانست و گفت: ما یک سوء‌مدیریت و مدیریت ضعیف داریم که خود منشاء فسادهای زیادی می شود، برخی افراد هم با انگیزه خود اما با استفاده از خلاء‌ ها و ابهامات قانونی به زعم خودشان ارتباطاتی برقرار می کنند که فاسد آور است.

وی افزود: یک گروه هم کسانی هستند که لغزش پیدا و فساد و خیانت می کنند، که برخورد با اینها متفاوت است.

محسنی اژه ای نکته دوم را موضوع پیشگیری ذکر و تصریح کرد: لازمه این امر عمدتا همکاری دولت است.

وی افزود: در این دوره ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی فعال تر شده است و کارشناسی بیشتری صورت می گیرد، خود قوه قضائیه هم حضور دارد و از همکاری مردم برای جلوگیری از فساد بهره می برد.

در برخورد با مفسدان عزم قوه قضائیه جزم است

معاون اول قوه قضائیه گفت: در برخورد با مفسدان عزم قوه قضائیه جزم است و برخوردهایی که دارد غیرتبعیض آمیز و بدون اغماض انجام و مجازات هم حتما اجرا می شود.

وی افزود: من اعتقاد دارم، کسی که فساد می کند باید هزینه آن را هم پرداخت کند، این که مردم او را بشناسند البته قانونگذار گفته که تا زمان عدم قطعیت حکم نباید دادگاه پخش شود ولی یکی از راهکارهای موثر شناخت مردم است و در حال محاکمه هم اشکالی ندارد ، حال قاضی یا دستگاه قضایی یا مستندات ضعف هم داشته باشند، اشکالی ندارد.

محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اصلاح مجازات های نقدی شد و گفت: برخی موارد البته اصلاح شده است ولی در مورد سایر موارد مثل حبس و شلاق اگر به موقع و خوب برسیم، حکم را هم واقعا زود اجرا کنیم، به نظرم خیلی نیاز به تشدید ندارد.

دستگاه‌های دولتی در مبارزه با فساد به موقع عمل نمی‌کنند

وی یکی از اشکالات دستگاه های دولتی در مبارزه با فساد را عمل نکردن به موقع آنها دانست و گفت: مثلا در مورد زمین خواری برج 8 تا 9 طبقه ای در حریم رودخانه ساخته می شود ولی به موقع جلوی آن را نمی گیرند و بعد می گویند خراب کنید ولی اگر به موقع جلوگیری شود و به اطلاع قوه قضائیه برسد و دستگاه قضایی هم به موقع اقدام کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

‌در صورت تکرار فساد در یک دستگاه، مسئولان آن باید پاسخگو باشند

معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: فرض کنید در یک وزارتخانه یا یک دستگاه قضایی و در یک زیرمجموعه ای فساد بزرگی به وجود آمد و این قضیه تکرار هم شد، آن مسئول بالادست نمی تواند بگوید که من مسئول نیستم، مثلا در چند سال گذشته چند بار فساد بزرگ در بانک رخ داده است، که حقیقتا مرتبطین باید پاسخگو باشند، وزیران اقتصاد نمی توانند خود را کنار بکشند، بانک مرکزی هم نمی تواند بگوید که مسئولیتی ندارم،‌باید ببیند اشکال کار کجاست که تکرار می شود.

محسنی اژه ای تصریح کرد: باید ببینیم که حراست های بانک ها در طی این مدت چه کاری انجام دادند، این درحالی است که ما حراست های کل داریم و هر دستگاهی از حراست برخوردار است.

وی افزود: در طول 10، 15 سال اخیر عملکرد حراست ها را مورد نقد قرارندادیم که کجا بودید، یک بار مدیر عامل بانک ها را از این جهات مواخذه نکردیم ، هر بانکی بازرسی دارد، اگر شده باید آنها را مواخذه یا دستکم جا به جا کنیم.

محسنی اژه ای در ادامه درباره اختلاس 12 هزار میلیاردی گفت: گاهی اوقات اگر مسئله ای را که هست ، کم بگوییم اشتباه صورت می گیرد و یا حتی اگر کم را زیاد بگوییم اشتباه به حساب می آید.

وی با بیان این که سیاه نمایی هم اشتباه است افزود: این فساد بانکی به معنی گرفتن و برنگرداندن پول نبوده بلکه دستکم عمده آن بین دو بانک رخ داده و وجه در گردش بوده است.

محسنی اژه ای تصریح کرد: بانکی به بانک دیگر چکی می دهد که وجهی نداشته و دیگری هم نیز حق برداشت نداشته است ولی با تخلفی که مدیر یا برخی از کارکنان بانک داشته اند، پرداخت صورت گرفته است و ظرف سه چهار روز برگردانده شده است.

وی با بیان اینکه جرم متخلفان محفوظ است ولی همه آن وجه پرداخت شده است افزود: یا مثلا ضمانت نامه هایی صادر شده که تشریفات را طی نکرده اند ولی برخی از آنها هنوز وصول نشده اند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چرا بانک مرکزی که از شعب آمار می گیرد، نظارت، حراست و بازرسی و مدیر شعبه متوجه نشدند؟ ، ‌آیا به وظایف خود عمل کرده اند؟.

وی در پایان با تشکر از رسانه ملی افزود: رسانه ملی می تواند در تبیین مسائل نقش قابل توجهی داشته باشد و اگر اشکال و ایرادی هم به دستگاه قضایی هست ما پذیرا هستیم.

محسنی اژه ای تصریح کرد: اگر مسائل شفاف و پیچیدگی آن کمتر شود و خدمات را آسانتر ارائه بدهیم، خیلی از فسادها کم می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی سه قوه شاهد مبارزه بهتری با فساد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها