معاون آسیا اقیانوسیه وزیر امور خارجه:

عملیات هوایی علیه داعش به درخواست بغداد انجام گرفت

اصرار واشنگتن بر همراهی با ایران در جریان نبرد با داعش، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی جهان قرار داده است که دلیل مانور رسانه‌های غربی بر این همراهی چیست و در شرایطی که تهران بارها هرگونه هماهنگی با ائتلاف ضدداعش را رد کرده، چرا هنوز کاخ سفید در جستجوی ژست همراهی دو کشور در بحران عراق است؟
کد خبر: ۷۴۶۲۳۰
اصرار واشنگتن بر همراهی ایران؛ چرا؟

در تازه‌ترین تلاش‌ها برای اثبات این همراهی، سخنگوی پنتاگون گفته شواهدی مبنی برانجام عملیات هوایی ازسوی جنگنده اف۴ ایرانی در شرق عراق وجود دارد. با این‌که مقامات کشورمان این خبر را تائید نکردند، اما یک روز بعد از انتشار این خبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت که هرچند ایران در میان کشورهای عضو ائتلاف ضدگروه موسوم به داعش نیست، اما با این گروه در حال جنگ است و یک جنگنده ایرانی در حال حمله به مواضع داعش در شرق عراق مشاهده شده است.

این اولین‌بار نیست که واشنگتن تلاش می‌کند تا نظر مثبت ایران را برای همراهی با غرب در مبارزه با داعش جلب کند. هرچند آمریکایی‌ها بخوبی می‌دانند که تهران در مبارزه با این گروهک تروریستی درنگ نکرده و به دفاع از کشورهای سوریه و عراق پرداخته است، ولی کاخ سفید مصمم است این تلاش‌ها را در جهت سیاست‌های خود در منطقه جلوه دهد. به‌نظر می‌رسد نامه‌ای که بتازگی باراک اوباما برای رهبر انقلاب نوشته، در ادامه موضعگیری‌هایی باشد که پیش از این از سوی دیگر مقامات دیپلماتیک واشنگتن تکرار شده بود. مواضعی که البته تابه حال نتوانسته موضع ایران را نسبت به چگونگی راهبرد مبارزه با داعش تغییر دهد.

درباره چرایی اصرار آمریکایی‌ها به همراهی ایران با آنها در جنگ با داعش، سه پیش‌فرض را می‌توان مدنظر داشت؛ پیش‌فرض اول، مبتنی بر احتمال فهم این واقعیت از سوی ژنرال‌های آمریکایی است که قدرت بالای نظامی ایران در منطقه به اندازه‌ای است که ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته برای مبارزه با داعش بدون کمک آن قادر به ادامه جنگ با تروریست‌ها نیست. براساس این فرضیه، واشنگتن می‌خواهد نیروی نظامی ایران روی زمین، نقش تمام‌کننده را در مبارزه با تروریست‌های داعش ایفا کند.

پیش‌فرض دوم، حکایت از نیاز آمریکا و متحدانش به مشروعیت سیاسی و مقبولیت مردمی برای ادامه مبارزه با داعش دارد. کاخ سفید که می‌داند ائتلاف تشکیل شده علیه داعش، به‌دلیل صادر نشدن مجوز از سوی شورای امنیت، از نظر حقوق بین‌الملل وجاهت قانونی ندارد و پیشینه فعالیت‌های آمریکا در عراق و سوریه، افکارعمومی در این کشورها را نسبت به اهداف واقعی آمریکا بدگمان کرده، نیازمند کسب حمایت کشوری چون ایران است که با مجوز دولت‌های بغداد و دمشق، مقابله با تروریست‌ها را در دستورکار خود قرار داده و قادر به بسیج طیف گسترده‌ای از نیروهای مردمی در این کشورها برای نبرد با داعش است.

پیش‌فرض سوم نیز این است که واشنگتن به‌دنبال تحریک گروه‌های تروریستی برای در اولویت قرار دادن جنگ با ایران و ناامن کردن کشورمان است.

هرچند روشن نیست اهداف واقعی آمریکا در تاکید مداوم بر نقش تهران در جنگ با داعش چیست، با این همه آنچه روشن است، تهران تاکنون ادعاهای غرب را رد کرده و نشان داده براحتی وارد بازی طراحی شده از سوی رسانه‌های غربی نشده و با شتاب‌زدگی برگ‌های در دست خود در این میدان را رو نخواهد کرد.

مصطفی انتظاری‌هروی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها