چند ساعت پس از آنکه خبرگزاری رسمی یمن به نقل از منابع سیاسی این کشور اعلام کرد که رییس جمهور آن کشور در راستای اعمال فشار بر عربستان سعودی، خواهان بازگشت سفیر ایران شده است، جریان تکفیر نگران از تحولات جدید یمن یک خودروی بمب گذاری شده را به دیوار محل اقامت سفیر کشورمان در صنعا کوبید.
کد خبر: ۷۴۵۵۸۶
انفجار منزل سفیر ایران در صنعا؛ پشت پرده و اهداف

رویترز به نقل از منابع امنیتی یمن گزارش داد که روز چهارشنبه یک عامل انتحاری خودروی انباشته از مواد منفجره خود را در برابر اقامتگاه سفیر ایران منفجر کرده است. اقامتگاه سفیر ایران در منطقه دیپلمات‌های صنعا واقع شده است که تحت مراقبت‌های ویژه امنیتی قرار دارد.

رسانه های جهانی گزارش های مختلفی از تعداد تلفات انفجار خودروی انتحاری در برخورد با منزل سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن می دهند؛ از یک تا سه کشته و 10 تا ده ها مجروح.

به گزارش جام جم آنلاین، حدود یک سال و نیم پیش وقتی محمود حسن علی زاده سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران، خاک یمن را ترک کرد، هلهله و شادی در جمع سیاسیون و به تبع آن رسانه های سعودی درگرفت.

برای عربستانی که دهه هاست یمن را به جنگ داخلی مشغول و سیاست زمین سوخته را به وی‍ژه درباره شیعیان حوثی در این کشور اعمال کرده است، تغییر موازنه قدرت در یمن و تحقق اهداف انقلاب آن به معنای ورود بازیگران جدید و حاکم شدن معادلاتی تازه در شبه جزیره ای است که عربستان خود را حاکم بلامنازع آن می داند.

انفجار اخیر در مقر سفیر ایران در یمن در چارچوب سرخوردگی و شکست عربستان از این سیاست در قبال یمن جدید و به عنوان واکنشی روانی از سوی جریان تکفیری وابسته به عربستان سعودی در این راستا قابل ارزیابی است.

این اتفاق به گونه ای معنادار و با هدف آشکار انتقال سیگنال یا هشدار به برخی طرف ها، چند ساعتی پس از آن رخ داد که سید حسین نیکنام سفیر جدید ایران در یمن استوارنامه‌اش را تقدیم عبدالله الصایدی وزیر امور خارجه آن کشور کرد.

این یک سیگنال بود؟

اما بخش دیگر حل معمای طرف متضرر از این توسعه روابط و متهم ردیف اول حمله انتحاری به محل اقامت سفیر کشورمان در صنعاء را خبرگزاری رسمی یمن تکمیل و به نقل از منابع سیاسی آن کشور اعلام کرده بود که «رییس جمهور یمن در راستای اعمال فشار بر عربستان، خواهان بازگشت سفیر ایران به این کشور شده که از بیش از یک سال پیش یمن را ترک کرده است.»

این انفجار آنهم یک روز پس از تسلیم استوارنامه سفیر جدید ایران در یمن به وزیر خارجه آن کشور می تواند هشداری بدوی و اولیه به دستگاه دیپلماسی ایران و دیپلمات های مسقر در یمن در شرایطی باشد که جنبش انصار الله، جریان مقتدر شیعی یمن، بسیاری از مفاصل قدرت را در این کشور به دست گرفته و نگرانی برخی طرف های منطقه ای به ویژه عربستان سعودی را برانگیخته است؛ امری که پیش از این در تهدیدهای مکرر تروریست های القاعده مبنی بر کشتار حوثی ها و اجرای این تهدید با کشتن ده ها تن از اعضای انصار الله در درگیری های پراکنده مشاهده شد.

روزهای بد ریاض در یمن

هیچ چیز در یمن جدید به کام عربستان سعودی پیش نمی رود و حتی حزبی مانند «التجمع الیمنی للاصلاح» نیز دیگر آن فرمانبرداری گذشته را از خارجی ها از جمله عربستان سعودی ندارد. سی ان ان در این باره گزارش داد که القاعده یمن پیش از این حزب را - که گفته می شود اخوان المسلمین یمن را در خود جای داده است- تهدید و از دیدار سران این حزب با عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله در صعده به شدت انتقاد کرده است.

القاعده حزب الاصلاح را در صفحه توییتر خود متهم به خیانت کرده است.

الخبر پرس در گزارشی با تاکید بر ترس عربستان سعودی از پایگاه جمهوری اسلامی ایران در انصارالله یمن و تاثیر معنوی عمیق انقلاب ایران در این جنبش مسلط بر ارکان این کشور می نویسد:

عربستان سعودی به روش تخریبی خود در یمن ادامه می دهد... پادشاهی عربستان برای تحقق اهداف خود در یمن و ادامه سیطره خود بر این کشور، شایعات زیادی را نیز در کنار تقویت جریان های تروریستی منتشر کرد. سعودی ها پیش از این هم تلاش کردند این نکته را القا کنند که ایران حوثی ها را تحریک کرده تا تنگه باب المندب (یکی از بزرگترین آبراهه های حیاتی جهان) را در سیطره خود بگیرند و از این طریق اهرم فشاری علیه مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس با اخلال در روند دریانوردی داشته باشند، اما همه این ادعاها دروغین از آب درآمد.

حتی دولت یمن پیشتر تحت فشارهای عربستان سعودی ادعا کرده بود یک کشتی ایرانی را نزدیک سواحل این کشور توقیف کرده است که حامل تسلیحات برای گروه های داخل یمن بوده است، اما وزارت کشور یمن این خبر را تکذیب کرد و مقامات آن کشور ضمن عذرخواهی از انتشار چنین خبری آن را غیر عمدی توصیف کردند.

در کنار این موارد، سابقه حملات مکرر تکفیری ها برای تخریب سنگ بناهای روابط بین دو کشور ایران و یمن و همچنین ترور و ربایش دیپلمات های ایرانی از سوی جریان های افراطی وابسته به عربستان سعودی امری پوشیده نیست.

در قضیه حمله انتحاری اخیر به منزل سفیر ایران هم به نظر می رسد هیچ طرفی از پادشاهی عربستان سعودی برای پاسخ و توضیح ارجح نیست!

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها