نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد:

علت پرهیز آمریکا از جنگ زمینی با داعش

برداشت برخی رسانه های داخلی و خارجی از خبر امروز هافینگتون پست مبنی بر حملات هوایی ایران علیه داعش در عراق با این تفسیر که «ایران به ائتلاف ضدد داعش پیوسته است»؛ نگاهی مغالطه آمیز است هر چند ائتلاف بین المللی ضد داعش در این خصوص به کمک ایران نیازمند و به تهران بدهکار است.
کد خبر: ۷۴۵۲۱۸
ائتلاف ضد داعش به ایران مدیون است

به گزارش جام جم آنلاین روزنامه هافینگتون پست امروز سه شنبه در گزارشی نوشت که ایران حملاتی هوایی را به مواضع گروه تروریستی داعش در عراق انجام داده است.

هافینگتون پست افزود: جنگنده های اف 4 ایرانی دقیقا در همان مناطقی در حال انجام عملیات هوایی علیه داعش هستند که نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا مشغول عملیات ضد داعشند.

یک مقام آمریکایی که روزنامه مذکور نامی از وی نبرده است با اعلام این موضوع می افزاید: فعالیت ایرانی ها تا زمانی که هواپیماهای ایران تهدیدی برای جنگنده های آمریکایی ایجاد نکنند ایرادی ندارد.

این روزنامه مدعی شده است که چنین تحولی نشان می دهد که ایران «همپیمان تاکتیکی» ایالات متحده آمریکا در مبارزه با داعش است که این امر «خشم همپیمانان آمریکا در منطقه به ویژه عربستان سعودی و امارات را بر خواهد انگیخت.»

از سوی دیگر دولت آمریکا از هرگونه واکنشی به طرح این خبر از سوی هافینگتون پست خودداری کرد.

ایران با وجود درخواست های مکرر غربی ها اعلام کرده است که به ائتلاف ضد داعش نمی پیوندد و آن را در نابودی تروریسم داعشی جدی نمی بیند با این حال ورود به جنگ علیه داعش و حتی حملات هوایی – امری که ایران رسما آن را تایید نکرده است- به معنای همپیمانی با غرب و ائتلاف آن در عملیات مشترک علیه داعش نیست.

این درست است که ایران و آمریکا هر دو ممکن است در مبارزه با تروریسم و عملیات علیه داعش منافع مشترکی داشته باشند اما حتی منافع مشترک هم شرط کافی و موجب همپیمانی نیست.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید پیش از این در ماه نوامبر اعلام کرده بود که ایران و آمریکا اگر چه با یکدیگر در جنگ با داعش اشتراک منافع دارند، اما همکاری نمی کنند.

اینکه ایران در عراق مشغول دفع شر گروه تروریستی داعش است و چنین اقدامی نیز از سوی نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در جریان است به معنای همپیمانی چه از نوع راهبردی و چه «تاکتیکی» آنگونه که هافینگتون پست می گوید، نیست اما در این موضوع تردیدی وجود ندارد که نقش آفرینی موثر ایران در مبارزه با داعش می تواند کار را برای ائتلاف ضد داعش – البته در صورت جدیت آن در از بین بردن این پدیده تروریستی- آسان کند.

شاهد این موضوع، مقالات متعددی است که هر روزه در رسانه های غربی از نقش پررنگ ایران در مبارزه با تروریسم منتشر می شود.

از این منظر، ایران، همکار و همپیمان ائتلاف ضد داعش نیست اما آمریکا و همپیمانان آن در این امر باید قدردان ایران باشند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها