پاسخ ولایتی به منتقدان تیم مذاکره کننده هسته ای

رهبری تایید کردند، مخالفت نکنید

یک روزنامه آمریکایی بررسی کرد

مزایا و مضرات تمدید مذاکرات هسته ای

یک روزنامه آمریکایی با بررسی مزایا و مضرات تمدید مذاکرات هسته ای نوشت: تمدید مجدد مذاکرات هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 نشان می‌دهد که ایران و قدرت‌های جهان، هنوز در مورد مسائل کلیدی اختلاف نظر دارند اما با این حال، تمدید مدت زمان مذاکرات، از جهاتی نیز به نفع هر دو طرف مذاکره کننده است.
کد خبر: ۷۴۳۳۲۳
مزایا و مضرات تمدید مذاکرات هسته ای

روزنامه "یو اس ای تودی" در مقاله‌ای به قلم "اورن دورل" افزود: سال گذشته، بخشی از تحریم‌های غرب علیه ایران، در ازای اعمال برخی از محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای این کشور برداشته شد. به گفته «فیلیپ هاموند»، وزیر امور خارجه انگلیس، با تمدید مذاکرات تا سال آینده، ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد.

به علاوه، تمدید مذاکرات این امید را به ایران می‌دهد که تحریم‌های بیشتری را که اقتصاد این کشور را نشانه گرفته، کاهش دهد. این در حالی است که صادرات آلمان به ایران در سال 2014 افزایش پیدا کرده و اقتصاد ایران تا حدودی احیا شده است. ایران همچنین به انجام معاملات تجاری بزرگی با روسیه و چین نیز مشغول است.

به عقیده نویسنده، تمدید مذاکرات از آن جهت به سود غرب است که امید دارد ایران سرانجام با اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده و در جنگ آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه، همکاری و مشارکت کند.

«یو اس ای تودی» در ادامه می‌نویسد، از طرف دیگر، طولانی شدن مذاکرات به ضرر هر دو طرف است. چرا که این احتمال وجود دارد ایران نتواند به توافقی که تحریم‌ها را از میان بر می‌دارد، دست پیدا کند.

در وین، جایی که مذاکره کنندگان تلاش می‌کردند تا پیش از فرا رسیدن ضرب العجل روز دوشنبه، به یک توافق جامع دست پیدا کنند، جان کری، وزیر ماور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، دو طرف توافق کردند که در هفت ماه آینده، به یک توافق نهایی برسند. این مذاکرات که تحت یک توافق موقت، به مدت یک سال در جریان بود، قبلا نیز یک بار در ماه ژوئن تمدید شده بود.

«دیوید آلبرایت»، رئیس‌ «موسسه علوم و امنیت بین المللی»، که بر مسائل مربوط به تکثیر سلاح‌های هسته‌ای تمرکز دارد، گفت‌: «به عقیده من، [تمدید مذاکرات] به سود یا زیان هیچ یک از طرفین نخواهد بود.»

کنگره آمریکا، جایی که اعضای آن از هر دو حزب [جمهوریخواه و دموکرات] برای فشار آوردن به ایران، خواستار افزایش تحریم‌ها بوده‌اند، به احتمال زیاد به افتادن کنترل مجلس سنا به دست جمهوریخواهان در ماه ژانویه، به ادامه این تهدیدها بپردازد. به عقیده کاخ سفید، چنین حرکتی اتحاد بین المللی علیه تحریم‌ها را برهم زده و موجب فروپاشی مذاکرات خواهد شد.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
۰
۰
به نظر من سران جمهوری اسلامی باید از نظر اشتغال به كار جوانان و توسعه اقتصادی رو ارتقا ببخشند چراكه مردم با داشتن اینها توافق ویا عدم توافق تاثیری در روند زندگی مردم نمیكندچرا كه بیشتر مردم زندگی با ارامش و اسایش را در چنین مواقعی مورد نظرشان است و دیگرانی كه چشم زمان و نتایج مذاكرات دوخته اند ضرر خواهند كرد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها