35 سال پس از فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای تشکیل بسیج، امروز این نیروی عظیم به چنان ظرفیت‌هایی دست یافته که قادر است نقش مهمی در توسعه کشور ایفا کند.
کد خبر: ۷۴۳۱۵۸
بسیج؛ از سلحشوری تا سازندگی

بسیج که در ابتدای پیروزی انقلاب تشکیل شد، طی این مدت وظیفه خطیر دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی را برعهده داشته و به همین خاطر، متناسب با تهدیدات پیش‌رو، ماموریت‌های خود را بازتعریف کرده است.

تهدیداتی که یک روز در قالب جنگ سخت نظامی بروز یافته و روز دیگر در قامت جنگ نرم فرهنگی ظاهر می‌شود، بسیج را واداشته که خود را برای حضور در همه عرصه‌ها تجهیز سازد.

چنین است که ماموریت‌های بسیج در 35 سال گذشته متنوع و متکثر بوده است. این نیروی انقلابی که در جریان جنگ تحمیلی سلحشوری بسیاری از خود نشان داد و معادلات جنگ را به نفع ایران تغییر داد، با پایان یافتن دوران دفاع مقدس، به ‌عنوان یک نیروی سازندگی، برای توسعه کشور تلاش کرد و خدماتی مثال‌زدنی در مناطق محروم یا مناطق جنگ‌زده کشور ارائه داد.

فعالیت‌های داوطلبانه بسیج، اما محدود به این امورنماند و در پی تاکیدات رهبر انقلاب بر جهاد علمی، بسیج در خط مقدم این جهاد قرار گرفت و نهضت علمی ایران را به پیش‌ برد.

بسیج همچنین در جریان جنگ فرهنگی به‌ راه افتاده در سطح جهان که از ویژگی‌های فرآیند جهانی شدن است، پشتوانه اصلی جنبش نرم‌افزاری برای مقابله با تهدیدات نرم شد و اکنون چه در عرصه‌های فرهنگی و چه رشد علمی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های دفاع از اقتدار کشور به‌شمار می‌آید.

تکثر، پویایی، مردمی و داوطلبانه بودن فعالیت در نیروی بسیج که برآمده از متن آرمان‌های انقلابی است، باعث شده تا این نیروی عظیم بتواند به‌طور همزمان در عرصه‌های مختلف نقش خود را ایفا کرده و مانع تضعیف استحکام درونی کشور به‌دلیل غفلت داخلی یا هجمه خارجی شود.

همه این ظرفیت‌ها، هراس دشمن از چنین پشتوانه محکمی برای انقلاب را دوچندان کرده و اعتماد مردم به نیرویی که برآمده از متن جامعه است، این نیرو را بدل به یک قدرت الهام‌بخش در سطح منطقه و جهان کرده است.

محمود هرندی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها