معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر

به جوانان مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم / اعتیاد فقط برای مجردها و بیکاران نیست

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بیش از 80درصد از معتادان و مراجعه کنندگان به کمپینگ ها و مراکز ترک اعتیاد پس از مراحل درمان،بازگشت مجدد به چرخه این معضل را تجربه می کنند.
کد خبر: ۷۴۲۹۸۵
بازگشت 80 درصد معتادان درمان شده به اعتیاد

علیرضا جزینی در گفت و گو با ایرنا در یاسوج افزود: ضعف اعتماد به نفس، بیکاری و پذیرش نشدن اجتماعی و طرد فرد معتاد از سوی خانواده از مهمترین دلایل بازگشت مجدد معتادان به ورطه خانمان سوز اعتیاد است.

وی نبود حرفه و اشتغالزایی مناسب برای بهبود یافتگان اعتیاد را در کشور یادآور شد و افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت پنج درصد از اعتبارات بخش اشتغال باید در این راستا هزینه شود که تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی از وجود بیش از یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور خبر داد.

و گفت: حدود 700 هزار نفر از این تعداد با مراجعه به مراکز و کمپینگ ها خواهان بهبود و خروج از منجلاب این پدیده شوم اجتماعی هستند.

جزینی شمار مراکز درمان و کمپینگ های دارای مجوز برای ترک اعتیاد در سطح کشور را نیز شش هزار مورد اعلام کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: یکی از رویکردهای اساسی و سیاست های راهبردی وزارت کشور و این ستاد اجتماعی کردن و مشارکت دادن اقشار مختلف مردم برای مقابله جدی با این پدیده شوم اجتماعی است.

جزینی با اشاره به نقش مثبت و تعیین کننده سازمان های مردم نهاد در امر مقابله و پیشگیری از اعتیاد و یا درمان معتادان، گفت: هم اکنون بیش از دو هزار و 80 تشکل مردم نهاد در این راستا در سطح کشور فعالیت می کنند.

وی اهتمام ویژه دولت و وزارت کشور بر تاثیرگذاری این تشکل های مردم نهاد برای مقابله با پدیده اجتماعی اعتیاد را یادآور شد و افزود: شمار این تشکل ها درهشت ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 73درصد افزایش داشته است.

جزینی از اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد و ابلاغ آن به استان های سراسر کشور خبر داد و ابراز داشت:میزان اثر بخشی فرهنگی در زمینه کاهش تقاضا برای مواد مخدر، برنامه ریزی مدون جهت درمان معتادان همراه با تصویری جامع و کامل از معضل اعتیاد در کشور در این طرح جامع ارایه شده است.

جزینی با بیان اینکه اجرای این طرح تا پایان سال جاری ادامه دارد، افزود: این طرح به عنوان یک استراتژی متوازن و سند راهبردی برای امر پیشگیری، درمان و کاهش معضل اعتیاد در کشور تدوین شده است.

وی از پیش بینی بیش از 100 میلیارد تومان برای اجرای این طرح جامع در کشور خبر داد و گفت: 80درصد این میزان اعتبار باید از سوی سازمان ها و دستگاه های عضو دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان ها تامین شود.

وی با بیان اینکه تامین 20درصد باقی مانده این اعتبار نیز بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است ، افزود: تاکنون ستاد به تعهد خود در این راستا عمل کرده است.

جزینی کاهش سن اعتیاد از 23 سال به 15سال را تهدیدی جدی برای شیوع و گسترش روزافزون معضل اعتیاد در کشور دانست و خواهان عزم راسخ مسوولان و متولیان امر برای پیشگیری و مقابله جدی با این آسیب اجتماعی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها