انتشار مصوبه دولت درباره خبر افزایش 30 درصدی نان، خبرنگاران را برای بررسی صحت این خبر به تکاپو بیشتری انداخت.خبرنگاران خبرگزاریها هر کدام با مسئولی صحبت کرده اند که هر یک از مسئولان به بخش هایی از واقعیت های مربوط به نان اشاره کرده اند.
کد خبر: ۷۴۲۸۸۲
خبرهای جدید درباره افزایش نان

یک مقام مسئول با تایید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیات وزیران است، گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

علیرغم تمام تکذیب‌هایی که مسئولان دولتی و غیر دولتی طی یک ماه اخیر در خصوص تصویب افزایش قیمت نان داشتند، اما امروز به ناگاه مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت نان از اول آذر سال 93 منتشر شد.

این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش 30 درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده است.

پیگیری دلایل تصویب این مصوبه و عدم ابلاغ و اجرای آن از مسئولان مربوطه شد که یک مقام مسئول در این باره با تائید وجود این مصوبه در دولت گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، "قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد."

بر اساس این مصوبه، "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه 1393 برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (650 / 6) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می شود." (تسنیم )

*نان در سکوت خبری ۳۰درصد گران شد؟

مصوبه ای که یکی از سایتهای خبری امروز منتشر کرده، نشان می دهد، هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، "قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد."

بر اساس این مصوبه، "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه 1393 برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (650 / 6) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می شود."

این در حالی است که تا به امروز تمامی مسئولان دولتی هر گونه تصمیم برای افزایش قیمت نان را تکذیب می کردند.

هیئت وزیران در جلسه 14 آبان ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رییس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد که به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت ها (از جمله هزینه های تبعی و قیمت تمام شده) و تهیه طرح جامع مرحله ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، علمکرد استانداران و کارگروه های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رییس جمهور و عضویت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس اتاق اصناف ایران تشکیل می شود.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور، کارگروهی در هر استان به ریاست استاندار، معاون برنامه ریزی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رییس اتاق اصناف مرکز استان و رییس هیئت مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایفی تشکیل می شود.

یکی از وظایفی که بر عهده این کارگروهها گذاشته شده است، تعیین قیمت فروش انواع آرد و نان و سایر محصولات جانبی گندم در سطح استان براساس مبانی ابلاغی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در چارچوب سیاست های ابلاغی کارگروه یاد شده است.

بر اساس تبصره این ابلاغیه، قیمت آرد و نان در شهرستان های هر استان در کارگروه استانی تصویب و با تأیید استاندار اجرا می شود.

اما بخش مهم این ابلاغیه معاون اول رییس جمهور به دستگاههای دولتی که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، این است که "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه 1393 برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (650 / 6) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می شود."

در ادامه این مصوبه مهم دولت نیز رسما اعلام شده است که "قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد."

دولت همچنین مصوب کرده است که در جهت بهبود کیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم حداقل 20 درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی با قیمت غیریارانه ای اختصاص خواهد یافت. قیمت فروش نان این واحدها، با هدف رقابت و ارتقای کیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثنی است.(تسنیم)

دستوری برای افزایش قیمت نان ابلاغ نشده است

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در مورد افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد و گفت: البته طی دو سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش 40 درصدی قیمت نان را داده‌ایم، ولی تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

نظرنژاد در پاسخ به این که آیا اخیرا برای افزایش قیمت نان چیزی به شما ابلاغ شده یا خیر گفت: اگر چه ما نسبت به قیمت نان و اصلاح آن گلایه داریم، اما تاکنون چیزی برای افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: ما با توجه به نرخ تورم، افزایش 20 درصدی برای سال 92 و افزایش 20 درصدی برای سال 91 را که در مجموع 40 درصد می‌شود، پیشنهاد داده‌ایم، چرا که هم اکنون نانوایانی که برایش 900 تومان تمام می‌شود، را 600 تومان می‌فروشد و تمام نانوایان سنگکی از این وضعیت ناراضی هستند، ولی پاسخی برای آنها نداریم.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی طی دو سال اخیر هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشم‌گیری داشته، در حالی که نرخ نان ثابت مانده است و باید فکری برای آن کرد.

مشاهدات و گزارش های میدانی خبرنگار فارس از سطح نانوایی‌های شهر موید این نکته است که دستوری مبنی بر افزایش قیمت به نانوایی ها داده نشده و قیمت نان همان نرخهای قبلی است.

اما دقیقا یک هفته بعد در تاریخ 5/09/93 سایت خبری صبحانه نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می دهد در تاریخ 26 آبان ماه هیئت دولت افزایش 30 درصدی قیمت نان را تصویب و برای اجرا به سازمان‌های ذی ربط ابلاغ کرده است.

قبل از این هم نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به سوال از افزایش قیمت نان گفته بود: دولت دنبال نان ارزان و با کیفیت برای مردم است.

به نظر می رسد اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان دارد موضوع را به طور شفاف از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی کند، نه آنکه موضوع به صورت غیر رسمی و بر اساس حدس و گمان‌ها پیگیری شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها