مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

سفر به کربلا بدون ویزا ممنوع است

توصیه سازمان حج و زیارت به زائران کربلا در اربعین

سه ماه زندانی برای افرادی که بدون ویزا به زیارت کربلا می‌روند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به توصیه‌هایی به زائران اربعین خاطرنشان کرد: پیامک‌هایی تلفن همراه مشاهده می‌شود که کنسولگری عراق آمادگی دارد در مرزها ویزا صادر کند که توصیه می‌کنیم زائران قبل از اربعین ویزای خود را بگیرند چرا که ویزا در مرز 82 دلار است
کد خبر: ۷۴۱۸۱۵
سه ماه زندانی برای افرادی که بدون ویزا به زیارت کربلا می‌روند

سعید اوحدی در نشست خبری اربعین 93 در خصوص وضعیت عمره مفرده امسال با بیان اینکه سامانه فاخر برای نخستین بار در سازمان حج و زیارت راه‌اندازی شد، اظهار داشت: درسالهای گذشته یکی از مشکلات جدی مردم برای ثبت‌نام عمره مفرده این بود که باید ساعت‌های متمادی در پشت درهای دفاتر خدماتی زیارتی صف می‌کشیدند که امسال این موضوع به کمک این سامانه برطرف شد و 600 هزار نفر در طی دو هفته ثبت‌نام کردند.

وی با بیان این‌که سامانه تا اولویت 350 را سفید اعلام کرد تصریح کرد: روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه زائران می‌توانستند گروه قیمتی و پرواز و تاریخ سفر خود را مشخص کنند و از امروز به مدت 72 ساعت زائران ثبت‌نام کننده فرصت دارند به کاروان‌ها مراجعه کنند و با پرداخت وجه خود ثبت نامشان را قطعی کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از 4 آذر هر 4 روز یک‌بار 50 اولویت را برای اعزام تا 20 اسفند اعلام می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که قطعاً افراد دارای اولویت تا 450 ثبت‌نام کنند.

اوحدی یادآور شد: 8 گروه قیمتی در عمره وجود دارد که پایین‌ترین قیمت آن یک میلیون و 500 هزار تومان و بالاترین آن دو میلیون و 600 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته 7 درصد یعنی حدود 100 هزار تومان افزایش قیمت داریم. همچنین عمره 10 روزه است و پروازها از 13 آذر تا 20 اسفند ادامه دارد و ثبت‌نام دوره بعد نیز از اوایل اسفند آغاز می‌شود.

وی در خصوص اربعین امسال نیز گفت: بعد از اربعین سال گذشته ستاد دائمی اربعین با حضور 26 دستگاه تأثیرگذار تاکنون 12 جلسه تشکیل دادند که حداقل یکی از مصوبات آن جلسات این بود که جمعیتی حدود 500 هزار نفر را تسهیلات دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سال گذشته 17 میلیون نفر زائر برای زیارت اربعین از همه جای دنیا به عراق آمده بودند، گفت: یکی از مصوبات این جلسات این بود که می‌خواهیم تراکم‌های جمعیت را به خاطر کریدورهای مرز ایران از نقطه صفر مرزی به شهرها بکشانیم و اقدام دیگر این بود که سامانه فاخر را برای 1800 دفتر خدماتی خود نصب کردیم تا زائران مراجعه کنند و هم ویزای خود را بگیرند و هم تاریخ خروج خود را مشاهده کنند که تا این لحظه 75 هزار نفر ثبت‌نام کردند لذا برای زائرانی که در این طرح قرار می‌گیرند امسال اقامت رایگان در خرمشهر و مهران در نظر می‌گیریم.

اوحدی ادامه داد: گذرنامه نیروی انتظامی تسهیلاتی را فراهم کرده که در محل اقامتگاه‌ها مهر خروج از کشور را بزنند و ایستایی در مرز به حداقل برسد. از طرفی سال گذشته مبالغی بابت بیمه و عوارض در مرز پرداخت می‌شد که امسال همه زائران اربعین بر اساس قرارداد سازمان حج و زیارت تحت پوشش بیمه هستند.

وی یادآور شد: چادرهای هلال احمر در 3 مرز ایران قرار دارند و میزان داروی رایگان کافی نیز در اختیار آن‌ها قرار دارد. همچنین از شهرداری تهران نیز تشکر می‌کنیم که 150 اتوبوس به سازمان ارائه داد تا زائران را از مرز تا نجف ببرند و البته درخواست کردیم که تعداد آن‌ها را افزایش دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: 150 اتوبوس دیگر نیز از قرارگاه کربلا درخواست کردیم همچنین در مسیر نجف تا کربلا به فاصله هر 5 کیلومتر یک دستگاه آمبولانس و یک قرارگاه امدادی قرار دارد و امسال 8 موکب به صورت رسمی در این مسیر راه‌اندازی شده است.

اوحدی با بیان این‌که گیت‌های ورودی و خروجی طرف ایرانی و عراقی در مرزها به صورت 24 ساعت فعال خواهند بود، گفت: هلال احمر ایران سه بالگرد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین آماده کرده است که اگر مجوز بدهند آن‌ها را وارد عراق می‌کنیم. سال گذشته دو نفر در منطقه کوه از جاده اصلی خارج شدند و بر روی مین رفتند که پای یکی از این زائران قطع شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته یکی از مشکلات جدی ما موضوع سرویس بهداشتی و تأمین آب بود که امسال در مرز چزابه 100 چشمه بهداشتی احداث شد و در عراق نیز 20 سرویس بهداشتی تأمین شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به توصیه‌هایی به زائران اربعین خاطرنشان کرد: پیامک‌هایی تلفن همراه مشاهده می‌شود که کنسولگری عراق آمادگی دارد در مرزها ویزا صادر کند که توصیه می‌کنیم زائران قبل از اربعین ویزای خود را بگیرند چرا که ویزا در مرز 82 دلار است اما در داخل ایران 42 دلار است و افرادی را در سال گذشته داشتیم که دو روز در مرز معطل گرفتن ویزا شدند.

اوحدی با بیان این‌که توصیه می‌شود زائران امکانات اولیه مانند پتو و داروهای خاص خود را همراه داشته باشند، گفت: در مسیر نجف تا کربلا مشکلی برای اقامت و تأمین مواد غذایی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر وجود امنیت در عراق گفت: نیروهای عراقی در عراق در عاشورا که هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاد نشان دادند می‌توانند امنیت را برقرار کنند لذا زائران نگران امنیت زیارت نجف و کربلا نباشند. همچنین بخشی از امنیت را باید خود زائران در نظر بگیرند و وارد مسیرهای فرعی نشوند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص کوچک بودن کریدورهای خروجی مرز ایران و عراق گفت: برای رفع این مشکل تاریخ خروج از مرز را تغییر دادیم همچنین دولت عراق متعهد شد 60 گیت ویزا در ورودی و خروجی خود قرار دهد.

اوحدی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برنامه شمسا برای بالا بردن کیفیت زیارت در عتبات گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در عراق اقامت است و برای همین 4 پروژه را در نظر گرفتیم که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ایجاد آشپزخانه و هتل در کربلا اشاره کرد.

در ادامه این نشست کولیوند معاون سازمان هلال احمر نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که درمانگاه‌های موجود در کربلا و نجف هیچ تابلو و نشانی ندارند، گفت: بروشورهایی را به زائران اربعین می‌دهیم که در آن محل اقامت درمانگاه‌های صحرایی هلال احمر و موارد دیگر ذکر شده است. همچنین 200 پزشک و پیراپزشک زن و مرد در این درمانگاه‌ها مستقر هستند.

سردار رضایی‌نژاد مسئول گذرنامه نیروی انتظامی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص این‌که با توجه به نزدیک شدن اربعین مردم انتظار دارند گذرنامه آن‌ها برای تمدید زودتر تحویل شود، گفت: سعی کردیم که از چند روز گذشته هر چه دریافتی از پلیس+10 داشتیم را به روز تحویل پست دهیم. بقیه موارد به پست برمی‌گردد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص این‌که آیا داشتن ویزا برای زیارت اربعین ضروری است یا خیر چرا که بخشی از زائران سال گذشته اربعین بدون ویزا وارد این کشور شدند، خاطرنشان کرد: گذرنامه باید تاریخ اعتبار و ویزا داشته باشد چرا که سال گذشته افرادی بودند که غیرقانونی و بدون ویزا وارد عراق شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند لذا به هیچ وجه بدون گذرنامه و ویزا وارد عراق نشوید. همچنین سال گذشته موردی بود که افرادی که گذرنامه مردم را جمع می‌کردند و ویزای تقلبی صادر کردند در این خصوص به مردم هشدار می‌دهیم.

رضایی‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال رکورد صدور گذرنامه را در یک روز داشتیم که توانستیم در طول یک روز 38 هزار گذرنامه صادر کنیم.

اوحدی نیز در این خصوص یادآور شد: طی سال گذشته و یک ماه و نیم بعد از اربعین یکی از موضوعاتی که ما با دولت عراق داشتیم آزادی زائرانی بود که حدود 3 ماه در زندان‌های عراق به علت عدم داشتن ویزا زندانی بودند. لذا هیچ زائری بدون ویزا و گذرنامه وارد عراق نشود. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها