موج‌سواری زباله‌ها و ورود فاضلاب به معابر

باران، گناوه را زیر آب برد

با وقوع بارندگی شدید دیشب بسیاری از معابر شهری گناوه به طور ناگهانی به زیر آب رفت و متاسفانه به علت بالا آمدن آب معابر، در برخی نقاط فاضلاب شهری سرریز و با جریان آب های سطحی در معابر مخلوط و زباله های شهری نیز بر روی این آبها موج سواری کردند.
کد خبر: ۷۴۰۲۲۵
باران، گناوه را زیر آب برد

بارندگی‌های گناوه عصر روز گذشته به صورت پراکنده آغاز شد تا اینکه در ساعت ۱۸ به صورت ناگهانی بارش‌های سیل آسا به همراه آذرخش های ترسناک شروع شد و در نیم ساعت بسیاری از نقاط شهر گناوه را به زیر آب برد.

شب گذشته برای نخستین بار از آغاز بارندگی‌های فصل پاییز در مواقعی بارش به صورت تگرگ اتفاق افتاد و گویا بیشترین بارش در شهر گناوه رخ داده است که ما شاهد قایق سواری زباله های شهری بر روی سطح روان آب های موجود در معابر شهری بودیم.

از نکات قابل توجه در این بارندگی در شهرستان گناوه این است که این بارندگی‌ها در بندر ریگ اتفاق نیفتاده و تنها در شهر گناوه و برخی روستاهای بخش مرکزی شهرستان گناوه بارندگی به وقوع پیوسته است.

در این سال‌ها اصطلاح همزمانی مد دریا در زمان بارندگی و آبگرفتگی ها به یک اصطلاح رایج در بین مسئولان شهری تبدیل شده که بد نیست بدانیم فاضلاب شهری دو سوم شهر گناوه به دره گپ می ریزد و مسئولان نباید با این اصطلاح رایج شده تا حدودی کم‌کاری‌های خود در بازگشایی معابر شهری را کتمان یا توجیه کنند.

دیشب تا ساعاتی پس از بارندگی سطح آب رودخانه دره گپ گناوه در حالت عادی خود قرار داشت و همزمانی مد دریا با بارش و آبگرفتگی به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و تنها در نوار ساحلی شهر منطقی به نظر می‌رسد.

بارندگی با زمان مد دریا همزمان شد و باعث وقوع آبگرفتگی شد

فرماندار شهرستان گناوه با اشاره به وقوع بارندگی شدید در شهر گناوه اظهار داشت: در سطح شهر گناوه آبگرفتگی‌های زیادی داشتیم و در روستاهای شهرستان گناوه نیز بارندگی به مانند شهر گناوه شدید نبوده است.

عبدالنبی یوسفی افزود: میزان بارش دیشب در شهر گناوه ۳۹ میلیمتر بود که متاسفانه این بارندگی با زمان مد دریا همزمان و باعث وقوع آبگرفتگی در بسیاری از نقاط شهری شد.

وی گفت: این آبگرفتگی ها تبدیل به یک مشکل اساسی در شهر گناوه شده است و یکی از دلایل آن نیز عدم بازگشایی کاناهای دفع آبهای سطحی در برخی نقاط است؛ ولی زیرساخت های شهری نیز از اساس مشکل دارد.

یوسفی افزود: همزمان با مد دریا کاناهای دفع آب‌های سطحی کشش بیشتر از این را برای انتقال آب بارندگی ۴۰ میلیمتری در عرض ۳۵ دقیقه را نداشتند.

فرماندار شهرستان گناوه در زمینه عدم بازگشایی برخی کانال های دفع آبهای سطحی در برخی نقاط گناوه و گلایه شدید شهروندان گفت: طبعا هرچه پاکسازی و بازگشایی کانال ها قبل از بارندگی بیشتر باشد، زباله ها نیز کمتر مسیر انتقال آب را در کانال های دفع آبهای سطحی اشغال می کنند.

شیب کانال‌های دفع آب‌های سطحی در شهر گناوه مناسب نیست

معاون کمیسیون عمران شورای شهر گناوه نیز در خصوص بارندگی دیشب که باعث آبگرفتگی شدید معابری شهری گناوه شد، اظهار داشت: در چند مدت گذشته اکیپ لایروبی شهرداری گناوه به صورت مرتب اقدام به لایروبی کانال های دفع آبهای سطحی شهر گناوه کرده است.

خشایار خدری افزود: آبگرفتگی در نقاطی از شهر گناوه مثل میدان امام در طول سالیان گذشته بنا به دلایلی چون همسطح بودن با دریا و یا همزمانی بارندگی با جریان مد دریا نیز رخ داده است.

وی در خصوص اینکه پساب دو سوم کانال‌های دفع آب های سطحی گناوه به دره گپ و نه دریا وارد می شود و اینکه همزمانی مد دریا و بارندگی دلیل قانع کننده ای نیست، گفت: مسلما شیب کانال های دفع آب های سطحی در شهر گناوه همخوانی لازم را با یکدیگر ندارند و این مشکل از گذشته تا به امروز وجود داشته و مختص به زمان حال نیست؛ ضمن آنکه شدت بارندگی نیز در آبگرفتگی معابر بسیار عامل تاثیرگذاری است که در دو بارندگی اخیر شدت بارش ها بسیار زیاد بود.

کمبود امکانات و نیروی انسانی برای لایروبی و بازکردن کانال‌ها

عضو شورای شهر گناوه افزود: با توجه به توان شهرداری یک اکیپ به صورت ثابت در طول ماه گذشته تا به حال به تخلیه کانال های دفع آب های سطحی می پردازند و این در حالی است که این کانال ها مختص دفع آب های سطحی است.

خدری گفت: متاسفانه هنوز فاضلاب شهری در برخی مناطق شهری به این کانال ها سرازیر می شود که شهروندان باید در نقاطی که فاضلاب شهری وجود دارد اقدام به وصل انشعاب خود کنند تا کمتر شاهد آبگرفتگی معابر شهری باشیم.

وی افزود: مسلما با یک اکیپ شهرداری و با این حجم دبی ورودی فاضلاب شهری به اینهمه کانال چند نیروی انسانی پاسخگوی مرتفع شدن این مشکل نیست ولی با این توان کاری باز هم نمی توانم بگویم که شهرداری کم کاری کرده است.

عضو شورای شهر گناوه گفت: نیاز است شهرداری گناوه از قبل نقاطی را که احتمال آبگرفتگی بیشتری در آنجا وجود دارد شناسایی و به بازگشایی کانال های آن نقطه اقدام کند تا دیگر شاهد وقوع آبگرفتگی در این نقاط بعضا پرتردد نباشیم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر تنها با یک مینی لودر شهرداری اقدام به بازگشایی کانال‌ها می‌شود و با تلاش‌های شهردار در حال راه‌اندازی دومین مینی لودر برای خدمات رسانی مطلوب‌تر در این حوزه هستیم.

معاون کمیسیون عمران شورای شهر گناوه افزود: شهرداری و با به کارگیری چند نیروی دیگر از واحد خدمات شهری شهرداری چند هفته قبل از بارندگی‌ها اقدام به بازگشایی نقاط حساس قبلا شناسایی شده با دو اکیپ لایروبی کنیم تا شدت آبگرفتگی کمتر شده و رضایت مردمی را نیز به دنبال داشته باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها